ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پوتین: دیوانه نیستیم که از سلاح هسته‌ای استفاده کنیم، ولی حق دفاع متقابل برایمان محفوظ است

رئیس‌جمهوری روسیه در تلاش است تا سایه تهدید هسته‌ای روسیه را که به خط خبری پرتکرار رسانه‌ها تبدیل شده است برطرف کند. او در نهمین ماه از تجاوز نظامی به اوکراین موضعی صریح در مورد استفاده از سلاح هسته‌ای گرفت و گفت که شلیک‌کننده اول این سلاح‌ نخواهد بود.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز چهارشنبه ۷ دسامبر/۱۶ آذر گفت که تنش‌های هسته‌ای در حال افزایش است، اگرچه او تاکید کرد که «ما دیوانه نشده‌ایم» و مسکو اولین طرفی نخواهد بود که در درگیری اوکراین از سلاح هسته‌ای استفاده ‌کند.

پوتین در سخنانی که بیش از ۹ ماه پس از آغاز تجاوز نظامی نیروهایش انجام شد، هشدار داد که جنگ اوکراین ممکن است «طولانی» باشد.

نیروهای روسیه از فوریه بسیاری از اهداف کلیدی نظامی خود را از دست داده‌اند و این نگرانی را ایجاد کرده است که بن‌بست میدان نبرد می‌تواند منجر به متوسل شدن روسیه به زرادخانه هسته‌ای خود برای دستیابی به یک پیشرفت شود.

ولادیمیر پوتین در نشست سالانه شورای ریاست جمهوری برای جامعه مدنی و حقوق بشر از طریق ویدئو کنفرانس در مسکو گفت: «ما دیوانه نشده‌ایم، ما به ماهیت سلاح‌های هسته‌ای واقفیم. ما قرار نیست سلاح هسته ای را مانند تیغی در دستمان تکان دهیم و جهان را تهدید کنیم.»

اما او به افزایش تنش‌های هسته‌ای اذعان کرد و گفت: «چنین تهدیدی در حال افزایش است و نمی‌توان آن را انکار کرد.»

وی افزود، با این حال، روسیه تنها در پاسخ و واکنش به حمله هسته‌ای دشمن از سلاح هسته‌ای استفاده خواهد کرد.

پوتین با تاکید بر اینکه استراتژی مسکو بر اساس سیاست «به اصطلاح حمله تلافی جویانه» استوار است، گفت: «وقتی به ما ضربه می‌زنند، ما پاسخ می‌دهیم.»

 اظهارات پوتین با انتقاد فوری ایالات متحده مواجه شد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: «ما فکر می‌کنیم هر گونه صحبت بی‌پرده درباره سلاح‌های هسته‌ای کاملاً غیرمسئولانه است.»

او گفت: «این خطرناک است و با روح بیانیه‌ای که هسته اصلی رژیم منع اشاعه هسته‌ای از زمان جنگ سرد بوده است، مغایرت دارد.»

با این حال، اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، اعلام کرد که خطر استفاده از تسلیحات هسته‌ای در درگیری اوکراین به لطف فشارهای بین المللی بر روسیه کاهش یافته است.

شولتز در مصاحبه با گروه رسانه‌ای آلمانی Funke گفت: «در حال حاضر یک چیز تغییر کرده است: روسیه تهدید به استفاده از سلاح هسته‌ای را متوقف کرده است.»

وی افزود: «الویت در حال حاضر این است که روسیه فوراً به جنگ پایان دهد و نیروهای خود را از اوکراین خارج کند.»

روز چهارشنبه گلوله‌باران شدید در امتداد جبهه شرقی اوکراین ادامه یافت و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین اعلام کرد که در نتیجه حملات روز چهارشنبه در منطقه دونتسک در کوراخوف ۱۰ غیرنظامی کشته شدند.

رئیس‌جمهوری اوکراین که اوایل همان روز از سوی مجله تایم به عنوان «شخصیت سال» انتخاب شد، در سخنرانی شبانه‌اش گفت: «ارتش روسیه یک حمله بسیار وحشیانه و کاملاً عمدی به کوراخوف و دقیقاً به غیرنظامیان انجام داد.»

گلوله باران در کوراخوف یک روز پس از آن صورت گرفت که حملات توپخانه‌ای اوکراین منجر به کشته شدن شش نفر در پایتخت منطقه دونتسک شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.