ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادامه حملات همه‌جانبه اسرائیل به غزه: نتانیاهو وعده «ماه‌ها» جنگ داد

وزارت بهداشت غزه از کشتار ۱۵۰ فلسطینی دیگر در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد. نتانیاهو در یک کنفرانس خبری وعده داد جنگ ماه‌ها به‌طول بیانجامد و خواستار کنترل بر مرز غزه و مصر شد. با افزایش فشارها در اسرائیل برای آزادی اسیران کابینه جنگی اسرائیل قرار است برای تبادل احتمالی اسرا تشکیل جلسه دهد.

بمباران بی‌امان غزه از جمله مناطق امن‌اعلام‌شده از سوی ارتش اسرائیل همچنان ادامه دارد. شبکه الجزیره صبح روز یکشنبه ۳۱ دسامبر/۱۰ دی به نقل از منابع پزشکی نوشت که حملات اسرائیل به مناطق مسکونی غزه در ۲۴ ساعت گذشته جان حداقل ۶۴ نفر دیگر را گرفته است. در این حملات ۱۸۶ نفر هم زخمی شده‌اند.

ساعاتی بعد وزارت بهداشت غزه اما شمار کشته‌شدگان در شبانه‌روز گذشته را ۱۵۰ نفر و شمار زخمی‌ها را ۲۸۶ نفر اعلام کرد. طبق آخرین به‌روزرسانی این وزارتخانه که از ۷ اکتبر تاکنون حداقل ۲۱ هزار و ۸۲۲ نفر در حملات اسرائیل به غزه کشته و ۵۶ هزار و ۴۵۱ نفر زخمی شده‌اند. براثر این حمله‌ها بالغ بر ۷ هزار نفر هم مفقود شده‌اند.

ارتش اسرائیل از شروع جنگ اخیر غزه هم در حمله به شهرک‌نشینان در سراسر کرانه باختری، بیش از ۳۱۹ فلسطینی از جمله ۸۳ کودک را کشته است. در این حمله‌ها حداقل ۳۸۰۰ نفر هم زخمی شده‌اند.

تعداد کشته‌شدگان در حمله ۷ اکتبر به اسرائیل ۱۱۳۹ نفر و تعداد زخمی‌ها ۸۷۳۰ نفر اعلام شده است.

همزمان دفتر رسانه‌ای دولت غزه هم اعلام کرد بمب‌های اسرائیلی ۷۰ درصد خانه‌های غزه را ویران کرده‌اند.

بر مبنای گزارش الجزیره از آخرین حملات اسرائیل به غزه یک فلسطینی بر اثر شلیک یک قایق توپدار اسرائیل در سواحل رفح در جنوب نوار غزه کشته شده و ۱۰ نفر در حمله اسرائیل به خان‌یونس زخمی شدند. جنگنده‌های اسرائیلی خانه‌ای را در منطقه الزویدا در بخش مرکزی نوار غزه، در مجاورت اردوگاه پناهندگان نصیرات ویران کرده‌اند. در این بمباران حداقل ۴ نفر کشته و ۱۲ نفر با جراحت‌های متعدد به بیمارستانی در دیرالبلاح منتقل شده‌اند. در این خانه آوارگان جنگ که از مناطق مختلف غزه به «منطقه امن» آمده بودند، پناه گرفته بودند.

طبق گزارش‌ها منطقه دیرالبلاح تحت بمباران شدید قرار دارد. در عین حال اسرائیل علاوه بر حملات هوایی و توپخانه‌ای به بخش مرکزی نوار غزه، عملیات زمینی خود را نیز گسترده کرده و گزارش‌ها از افزایش چشمگیر سربازان در بخش جنوبی خان‌یونس در دو روز گذشته خبر داده‌اند.

نیروهای اسرائیلی در ساعات گذشته یورش جدیدی را نیز به اردوگاه پناهجویان نور شمس در طولکرم در شمال کرانه باختری رود اردن آغاز کرده و تعدادی را بازداشت و حداقل ۱۵ فلسطینی را زخمی کرده‌اند.

بمباران شدید و متعدد اردوگاه آوارگان

به گفته آژانس امدادرسان سازمان ملل متحد شمار آوارگان جنگ روز به روز بیشتر می‌شود و در چند روز گذشته نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر دیگر به رفح در جنوب غزه پناه برده‌اند. افزایش تعداد آوارگانی که به‌دنبال سرپناه‌اند، فشار بر خانه‌ها و کمپ‌های محل سکونت آن‌ها را تشدید کرده است.

سازمان ملل همچنین ادامه بمباران شدید بیشتر بخش‌های غزه، به‌ویژه اردوگاه‌های آوارگان در مرکز غزه را از هوا، زمین و دریا تأیید کرد و هشدار داد که گسترش بیماری‌ها در غزه، به ویژه به‌دلیل جابجایی‌های گسترده اخیر در جنوب، تشدید شده است.

سازمان ملل به نقل از گزارش‌ رسانه‌ها نیز اعلام کرد در یک حمله هوایی در نزدیکی بیمارستان اروپایی در خان یونس پنج نفر کشته شدند.

در گزارش منتشرشده همچنین آمده است که سازمان ملل به دنبال گرفتن مجوز از اسرائیل برای واردات تجهیزات مخابراتی برای ایجاد یک سیستم ارتباطی مستقل برای امدادهای بشردوستانه است، زیرا اسرائیل همچنان به مسدود کردن ارتباطات راه دور در سراسر نوار غزه ادامه می‌دهد.

علاوه بر حملات همه‌جانبه به غزه، ارتش اسرائیل با نیروهای حزب‌الله لبنان نیز در ۲۴ ساعت گذشته تبادل آتش کرد. طبق گزارش‌ها جنگنده‌های اسرائیل به شهرهای بنت جبیل، مروهین و کفارکله لبنان حمله کردند و پهپادهای اسرائیلی یک خودرو را در روستای یارون هدف قرار دادند. همچنین توپخانه اسرائیل مناطق اطراف بسیاری از شهرهای مرزی لبنان را گلوله باران کرد.

از سوی مقابل حزب الله لبنان مسئولیت چهار حمله به اسرائیل را بر عهده گرفت و اعلام کرد که یکی از نیروهایش در حمله هوایی به بنت جبیل کشته شده است.

همزمان در حمله هوایی اسرائیل به حلب در سوریه سه نفر کشته شدند. ساعاتی بعد از این حمله دیده‌بان حقوق بشر سوریه، مستقر در بریتانیا هم از حمله به الوکمال در دیرالزور خبر داد و اعلام کرد: «تعداد کشته‌شدگان در حملات هوایی که گمان می‌رود توسط نیروهای اسرائیلی انجام شده است به ۲۳ نفر افزایش یافته است». طبق این گزارش، کشته‌شدگان از شبه‌نظامیان مسلح تحت حمایت سپاه قدس جمهوری اسلامی، شامل پنج سوری و شش عراقی بودند.

تشکیل جلسه کابینه جنگ اسرائیل برای بررسی تبادل اسرا

اسرائیل به‌رغم اعتراض‌های بین‌المللی و کشتار ده‌ها هزار نفر از جمله کودکان و حتی سه اسیر اسرائیلی در غزه، قصد توقف جنگ را ندارد.

در حالی که نتانیاهو قول داده است که جنگ را «ماه‌ها» ادامه دهد، کابینه جنگ اسرائیل برای بحث درباره تبادل اسیران تشکیل جلسه خواهد داد. طبق گزارش الجزیره این جلسه قرار است در ساعت‌های آتی روز یکشنبه برگزار شود.

روز شنبه همزمان با ورود اسرائیل به هفته سیزدهم جنگ خود در غزه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در یک کنفرانس خبری وعده خود مبنی بر نابودی حماس و بازگرداندن تمامی اسرائیلی‌هایی که در غزه اسیر شده‌اند را تجدید کرد.

نتانیاهو گفت منطقه مرزی بین غزه و مصر باید تحت کنترل اسرائیل باشد. او همچنین پیش‌بینی کرد که جنگ «ماه‌های بیشتر» طول بکشد و افزود: «جنگ در اوج خود است. ما در همه جبهه‌ها می جنگیم. رسیدن به پیروزی نیازمند زمان است. همانطور که رئیس ستاد [ارتش اسرائیل] گفته است، جنگ برای ماه‌های بیشتر ادامه خواهد داشت.»

او همچنین در تهدیدی نادر جمهوری اسلامی ایران، حامی اصلی حزب‌الله لبنان را به مقابله مستقیم تهدید کرد و گفت: «اگر حزب‌الله جنگ را گسترش دهد، ضربه‌هایی را متحمل خواهد شد که در خواب هم نمی‌بیند - و همین‌طور ایران».

همزمان با قول به ادامه جنگ، شامگاه شنبه معترضان اسرائیلی به اتفاق خانواده‌های اسیران، در تل‌آویو خواهان رفتن او به زندان شدند. معترضان از نتانیاهو خواستند علاوه بر تلاش برای آزادی اسیران، جوابگوی اتهام‌های فساد باشد.

اسرائیل می‌گوید قصد دارد حماس را در غزه نابود کند و این منطقه را غیرنظامی کند تا از تکرار قتل‌عام و آدم‌ربایی فرامرزی ۷ اکتبر توسط این گروه مسلح جلوگیری کند.

با این‌حال صحبت‌های وزیر خارجه اسرائیل حکایت از اختلاف بر سر مسئولیت حمله ۷ اکتبر حماس دارد. روزنامه اسرائیلی معاریو به نقل از الی کوهن، وزیر امور خارجه نوشت که دولت اسرائیل مسئولیت حمله ۷ اکتبر را بر عهده دارد و باید کمیته تحقیقاتی تشکیل شود تا کسانی که سهل‌انگاری کرده‌اند، پاسخگو باشد. او همچنین ضمن دادن وعده نابودی حماس، بازگرداندن اسیران و دردست‌گرفتن کنترل امنیتی غزه گفت: صحبت در مورد شهرک سازی در نوار غزه «نابهنگام» است و بازگرداندن امنیت «در اولویت قرار دارد».

در عین‌حال ادامه جنگ در غزه به چالشی برای دولت بایدن بدل شده است. تحلیل‌گران می‌گویند در بحبوحه جنگ و نزدیک‌شدن به انتخابات ریاست جمهوری، دولت ایالات متحده آمریکا نمی‌تواند به حمایت «نامحدود» از اسرائیل ادامه دهد و جنگ غزه به‌طور قطع بر انتخاب مجدد جو بایدن، رئیس جمهوری تأثیر منفی خواهد گذاشت. این احتمال وجود دارد که در سال جدید میلادی کاخ سفید فشار بیشتری را برای پایان دادن به جنگ به تل‌آویو وارد کند.

روز جمعه، دولت ایالات متحده علی‌رغم افزایش خشم بین المللی نسبت به جنگ در غزه، برای دومین بار کنگره را دور زد تا به فروش اضطراری تسلیحات به اسرائیل چراغ سبز نشان دهد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.