ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ناامنی امدادگران در سرشماری ابولا در سیرالئون

سرشماری و کمک به مبتلایان ابولا در سیرالئون با حمله به امدادگران داوطلب همراه شده است. مهلت سه روزه حضور اجباری مردم در خانه‌ها عصر یکشنبه ۲۱ سپتامبر پایان می‌گیرد.

رسیدگی به قربانیان ابولا و آمارگیری از افراد مبتلا در سیرالئون با حملات پراکنده به امدادگران داوطلب همراه شده است. مهلت سه روزه حضور اجباری مردم در خانه‌ها عصر یکشنبه ۲۱ سپتامبر پایان می‌گیرد.

چند تن از کارکنان نهادهای امدادی در زمان خاکسپاری قربانیان ابولا در پایتخت سیرالئون، مورد حمله قرار گرفته‌اند. سخنگوی پلیس فری‌تاون اعلام کرد که گروهی از جوانان خشمگین هنگام دفن جسد پنج بیمار مبتلا به ابولا به امدادگران حمله برده‌اند.

کسی در این میان زخمی نشده اما امدادگران فرار کرده و اجساد به حال خود رها شده‌اند. در زمان سرشماری و مراجعه به خانه‌ها نیز حملاتی به امدادگران شده است.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، خواستار تضمین امنیت امدادگران شده است. در بیانیه این نهاد در ژنو آمده که حمله به کارکنان امدادی تحت عنوان خشم یا ترس پذیرفتنی نیست: «هر اقدامی که موجب تضعیف کمک‌ها شود، گسترش ابولا را تشدید می‌کند.»

دولت سیرالئون برای سرشماری موارد ابتلا و آموزش مردم، سه روز مقررات منع رفت و آمد وضع کرده و از مردم خواسته در خانه‌های خود بمانند. روز شنبه ۲۰ سپتامبر و در دومین روز اجرای این مقررات، خیابان‌ها و محلات بسیاری خالی بودند و تنها خودروهای دولتی و انتظامی به چشم می‌خوردند.

تنها کسانی که طی این سه روز اجازه تردد دارند، ۲۸ هزار امدادگر داوطلب هستند. این عده با مراجعه به خانه‌های مردم، افراد مبتلا یا مشکوک به ابتلا را شناسایی می‌کنند و به اهالی در مورد ابولا آگاهی می‌دهند. شش میلیون جمعیت سیرالئون علاوه بر دریافت بروشورهای آموزشی، نفری یک قالب صابون هم می‌گیرند.

مجریان این طرح گفته‌اند هدف از این برنامه سه روزه، آموزش و آمارگیری آرام از وضعیت این بیماری است اما این اقدام از سوی شهروندان سیرالئون و ناظران دیگر، به مثابه «حصر خانگی» مردم تلقی شده است.

سازمان پزشکان بدون مرز از این اقدام انتقاد کرده و آن را موجب پنهان‌کاری مردم و مختل شدن ارتباط عادی امدادگران با آنها دانسته است. تاکنون ۵۴۰ نفر در سیرالئون بر اثر ابتلا به ابولا درگذشته‌اند.

کار‌شناسان برآورد کرده‌اند که ۲۰ درصد مبتلایان به ابولا در سیرالئون تا پایان حصر خانگی در روز یکشنبه شناسایی شوند.

در نشست اضطراری شورای امنیت در ۱۸ سپتامبر، بیماری ابولا تهدیدی علیه صلح و امنیت جهان خوانده شد. در قطعنامه این شورا از جامعه بین‌المللی خواسته شد که اقدامات لازم برای تامین نیروی متخصص، تجهیزات درمانی، بیمارستان‌های صحرایی و هم‌چنین دارو به کشورهای در معرض خطر ابولا را انجام دهند.

کانون ابتلا و گسترش ابولا، کشورهای نیجریه، گینه، سیرالئون و لیبریا است. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید گسترش این بیماری ۱۲ تا ۱۸ ماه ادامه خواهد داشت. تاکنون نزدیک ۲۶۰۰ نفر در اثر ابتلا به ابولا جان باخته‌اند. شمار قربانیان می‌تواند بیشتر از آمار اعلام شده باشد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.