ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر کار: موضوع بیکاری جوانان قابل کتمان نیست

در حالی که اعلام نرخ تک‌رقمی بیکاری با حاشیه‌های بسیار همراه بوده، وزیر کار ایران از پیوستن ۴ میلیون دانشجوی فاقد مهارت، به خیل کارجویان در آینده نزدیک خبر داد.

در حالی که اعلام نرخ تک‌رقمی بیکاری با حاشیه‌های بسیار همراه بوده، وزیر کار ایران از پیوستن ۴ میلیون دانشجو به خیل کارجویان در آینده نزدیک خبر داد.

علی ربیعی، وزیر کار ایران، روز شنبه ۲۶ مهر در مراسم اختتامیه پانزدهمین مسابقات ملی مهارت در تهران گفت موضوع بیکاری در کشور و خیل جوانانی که می‌خواهند سر کار بروند، قابل کتمان نیست.

او به مشکل عدم مهارت نزد کارجویان و پایین بودن کارایی‌ها اشاره کرد و افزود: «سازمان‌ها هم در پی ارتقای توانمندی‌های نیروهای خود نیستند و آموزش را نوعی هزینه تلقی می‌کنند.»

ربیعی از خیل میلیونی پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها در یک مقطع زمانی خاص با تاسف یاد کرد و این مقطع را «اتوبانی» خواند. او عنوان کرد که طبق مطالعات صورت گرفته، میانگین رشد بهره‌وری نیروی کار در ایران فقط ۳/ ۱ درصد است.

سخنان ربیعی تازه‌ نیست و تکرار هشدارهایی است که او در پاییز و زمستان سال ۱۳۹۲ داده است. او در اسفند ۱۳۹۲ نیز از موج جدید تقاضای کار از سوی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی خبر داده و گفته بود به زودی ۴ میلیون و پانصد هزار نیروی کار جدید با تیپولوژی خاص و انتظارات متفاوت وارد بازار می‌شوند. ربیعی آن زمان این افراد را «کارگران دانشی» نامید.

او در آذر ماه هم میانگین ۳/ ۱ درصدی رشد بهره‌وری را نشانه خوب کار نکردن نیروی کار و زیاد بودن بیکاران دانسته و افزوده بود: «نیروی انسانی ماهر کلید توسعه است ولی در خوشبینانه‌ترین برآوردها، ۵۰ درصد کارجویان مهارت دارند و این یک تناقض است.»

ربیعی در سخنان شنبه ۲۶ مهر این را هم گفته که ذائقه و ویژگی‌های بازار کار تغییر کرده و لازم است برای خروج از بحران، «نظام مهارت‌افزایی» ایجاد شود.

ربیعی در حالی به واقعیت ییکاری و پیوستن میلیون‌ها نفر دیگر به خیل بیکاران موجود اذعان کرده که بحث بر سر تک‌رقمی شدن نرخ بیکاری در تابستان سال ۱۳۹۳ در رسانه‌ها و افکار عمومی بالا گرفته است.

مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود در ۱۷ مهر، نرخ بیکاری در تابستان ۱۳۹۳ را تک رقمی اعلام کرد. در آمارگیری مربوطه که مبنای سنی اشتغال در آن ده سال منظور شده، تعداد بیکاران ۲ میلیون و ۲۵۷ هزار و ۱۹۴ نفر و نرخ بیکاری ۵/ ۹ درصد عنوان شد.

تک رقمی شدن این نرخ و کاهش ۹/ ۱ درصدی آن از سوی متولیان دولت، نشانه‌ای در کامیابی دولت در اشتغال‌زایی دانسته شد اما دقت در شواهد استخراج این امار نشان می‌دهد که موضوع، ناشی از جابه‌جایی‌ میزان مشارکت اقتصادی و حذف یک میلیون نفر از فهرست جمعیت فعال کشور است.

مرکز آمار ایران در بهمن ماه ۱۳۹۲ نیز اعلام کرده بود که میزان بیکاری در تابستان ۹۲ به نسبت سال قبل، ۲ درصد کاهش داشته و اندکی کمتر از ۵/ ۱۰ درصد بوده است. علی ربیعی در ان زمان در واکنش به این رقم، خواستار کنار گذاشتن «توهمات آماری» شده و گفته بود غلبه بر بیکاری مستلزم رشد اقتصادی ۷درصدی است.

ربیعی در بهار ۱۳۹۳ نیز هشدار داد که اگر اقدام لازم انجام نشود، خیل ۶ میلیونی بیکاران کنونی در سال ۱۴۰۰ به ۱۰ میلیون نفر خواهد رسید.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hasani

    مشاغلی مثل امران امر به معروف ٬ مبلغان مذهبی در مدارس ٬ جمع اوری کننده ماهواره ها و و پارازیت اندازان و سانسور چیان و  زندانبانان سیاسی و توزیع کنندگان ساندیس و کیک   و....... شغل نیستند.......