ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعطای مدال سلطنتی هلند به دانشمند ایرانی-هلندی / گفت‌وگو با پروفسور مجید حسنی‌زاده

از مجموعه «ایرانیان هلند»

مدال سلطنتی هلند در زمینه علمی برای سال ۲۰۱۴ به پروفسور مجید حسنی‌زاده، استاد دانشگاه، کارشناس آب و خاک و پژوهش‌گر برجسته بین‌المللی در زمینه «جریان آب در محیط متخلخل» اهدا شد.

مدال سلطنتی هلند در زمینه علمی برای سال ۲۰۱۴ به پروفسور مجید حسنی‌زاده، استاد دانشگاه، کارشناس آب و خاک و پژوهش‌گر برجسته بین‌المللی در زمینه «جریان آب در محیط متخلخل» اهدا شد.

مجید حسنی‌زاده متولد سال ۱۳۳۱ هجری شمسی در تویسرکان است.

تدارک اجرای این مراسم از طرف دانشگاه اوترخت هلند برای سورپرایز کردن حسنی‌زاده در یک همبستگی خانوادگی، همکاران و دانشجویان به صورت پنهان در ماه‌های اخیر صورت گرفت. ساعت چهار بعدازظهر دوشنبه ۱۳ ژوئیه، درحالی‌که مذاکرات هسته‌ای بین ایران و کشورهای ۱+۵ به آخرین ساعات خود نزدیک می‌شد و هیجان آگاه شدن از نتیجه مذاکرات افزایش می‌یافت، در دانشگاه شهر اوترخت در هلند، در پشت در یکی از سالن‌های درس، تعداد زیادی ایرانی و هلندی با هیجان چشم به در دوخته‌‌ بودند تا اجازه ورود به سالن بیابند و به پروفسور مجید حسنی‌زاده دانشمند ایرانی – هلندی به خاطر اعطای مدال سلطنتی هلند برای خدمات و دستاوردهای علمی‌اش در رشته "هیدروژئولوژی"  تبریک بگویند.

پروفسور حسنی‌زاده بی خبر از آنچه که در بیرون می‌گذرد، در روز آغازین دوره تابستانی در میان دانشجویانش  نشسته بود و به همراه استاد همکارش، که او را به عمد در سالن نگه‌داشته بود، مشغول مباحثه بود.

در انتهای سالن به آرامی باز شد. خریتسن، شهردار شهر دبیلت، رئیس دانشگاه اوترخت و تعداد زیادی از اساتید، خبرنگاران، خانواده، فامیل و دوستان به آرامی وارد سالن شدند. استاد در پشت تریبون اعلام کرد که مجبور است درس را قطع کند، چون انگار خبرهایی در جریان است، و اشاره به ته سالن کرد، دانشجویان به همراه پروفسور مجید حسنی‌زاده که در بین آنها نشسته بود، به عقب برگشتند و با انبوهی از جمعیت خندان و شادمان روبرو شدند.

شهردار خریتسن به همراه رئیس دانشگاه اوترخت به همراه خبرنگاران و عکاسان مستقیماً به سمت پروفسور حسنی‌زاده رفت که در میان دانشجویان نشست بود و به او تبریک گفت. حسنی‌زاده که غافلگیر شده بود، حیران به اطراف نگریست و به جمعیتی که به سرعت سالن را پر می‌کردند. با خنده گفت: چه خبره اینجا؟  امیدوارم کار خلافی نکرده باشم؟

شهردار گفت:اجازه بدین الآن میگم، که چکار کرده‌اید. به پشت تریبون رفت و فقط فهرست‌وار بخشی از کارهایی را که مجید حسنی‌زاده تاکنون انجام داده، نام برد و حسنی‌زاده را یک شخصیت استثنایی معتبر در سطح جهان معرفی کرد. شهردار به توانایی‌های علمی، ابتکارات و درخشش‌های علمی او  − چه در دوران دانشجویی در دانشگاه شیراز و چه در دوره دکترایش در دانشگاه پرینستون که یک استاندارد علمی جدید در زمینه توضیح «جریان و انتقال در سیستم مایعات» به وجود آورده و تا به امروز همچنان از آن سخن به میان می‌رود − اشاره کرد.

شهردار همچنین به پیشینه تحصیلی و کاری او پرداخت، به نقش او در پایه‌گذاری بسیاری از مراکز علمی و عضویت در بسیاری از انجمن‌های بین‌المللی، و نیز به فزونی کتب و مقالاتی که نوشته است.


پروفسور مجید حسنی‌زاده تحصیلات دانشگاهی خود را در سال ۱۹۷۵ در دانشگاه پهلوی شیراز به پایان رساند و سپس برای ادامه تحصیلات به دانشگاه پرینستون آمریکا رفت. پس از گرفتن مدرک دکترا به ایران بازگشت و در مؤسسات آموزشی و پژوهشی از جمله انستیتو تکنولوژی آبادان، دانشگاه صنعتی تهران و همچنین مهندسین مشاور یکم، به تدریس و تحقیق پرداخت.

درسال ۱۹۸۴ برای فرصتی مطالعاتی یک ساله به هلند آمد و پژوهشی برای انستیتو بهداشت و محیط زیست هلند انجام داد که در پایان آن، این انستیتو از او دعوت کرد که برای تحقیقات بیشتر در هلند بماند. این منجر به اقامتی سی ساله در هلند شد.

پروفسور مجید حسنی‌زاده در گفت‌وگو با رادیو زمانه در مورد رشته تخصصی‌اش می‌گوید: در اصل راجع به حرکت آب‌ها در زیرزمین و مواد محلول در آب، آلودگی‌ها در داخل آب های زیرزمینی است که اینها چطور به وجود می‌آیند و چه طور می‌توان آلودگی را برطرف کرد. منتها در طول سال‌های اخیر، من این دانش را و مدل‌هایی را که برای این کار داشتیم، توانستم برای سیستم‌های دیگری به کار ببرم که اصلاً ربطی به آب های زیرزمینی ندارد ولی همان پروسه‌ها در آن اتفاق می افتد.

پروفسور حسنی‌زاده پیشرفت کارش را در وهله اول مدیون همسرش فروز می‌داند که در همه حال در کنار او و مشوق و اطمینان بخش بوده است. همچنین از همکارانش و به ویژه دانشجویانش تشکر می‌کند و می‌گوید بدون آنها هرگز نمی‌توانست در کارش پیش برود.

در پاسخ به پرسش زمانه که این مدال چه تأثیری بر او خواهد گذاشت، حسنی زاده گفت: «... باعث می‌شود که آدم انرژی خاصی بگیرد و کار روزمره برایش در نور دیگری قرار می‌گیرد. علاقه که همیشه هست ولی چنین اتفاقاتی رنگ و جلایی دیگر به آن می‌دهد. به هر حال بعضی سختی‌های کار روزمره را کمی راحت‌تر می‌کند.»

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کبری قاسمی

    افرا گرامی سلام، ایرانیان هم به عنوان بخشی از این جامعه قاعدتاً دچار عوارض بحران های اقتصادی اجتماعی می شوند.ولی در مقایسه، آمارهای خود وزارت کشور می گوید که بسیار کمتر از بقیه مهاجرین است. مشکلاتی که شما به درستی نام برده اید، وجود دارند و فقط خاص ایرانیان نیست. در رادیو زمانه به همه مسائل در جای خود پرداخته می شود. هدف این برنامه گفت و گو با ایرانیانی است که در این جامعه راه خود را یافته اند و شنیدن تجارب شان.

  • آزاده

    هلند را نمیدانم ولی در امریکا طبق آمار ارائه شده توسط مرکز سرشماری دولتی امریکا مهاجرین ایرانی در بالاترین رده های تحصیلات، شغل و ثروت هستند و در پایین ترین رده های جرم و جنایت.

  • یاشار

    با تشکر فراوان برای درج این گفتگو با دکتر حسنی‌زاده درضمن دوست عزیز اگر گمان می کنید که این متن اغراق آمیز است بهتر است شما با استدلال تصحیح می کردید. مساله های خانوادگی از جمله طلاق که در تقریبا بین تمامی اقلیت ها (به جز افراطی ها که مرد را مالک زن می دانند) وجود دارد و بیکاری هم که چه در جنوب اروپا بیشتر چه در اینجا البته کمتر متداول است حتی در بین خودشان.

  • Afra

    مصاحبه با ایرانیان موفق کار خوبی است و حتما هم باید تداوم داشته باشد اما نویسنده گرامی باید توجه داشته باشد گه متنی که درگوشه چپ این صفحه نوشته اید اغراق آمیز است. اگر چه درمیان ایرانیان هلند درصد تحصیل کرده ها به نسبت قابل توجهی رسیده است اما با توجه به تحقیقاتی که درمورد مهاجرین و پناهنده ها شده است بخش بزرگی از ایرانیان هلند هم با مشکل بیکاری روبرو هستند. از سوی دیگر مشکلات خانوادگی، احساس بی هویتی نسل دوم که نه هلندی و نه ایرانی است و هم چنین درصد بالای طلاق هم از مسائل جدی درمیان مهاجران ایرانی ساکن هلند است. با تشکر افرا