ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تمجید خامنه‌ای از سیاست مسکو در منطقه و سوریه

رهبر جمهوری اسلامی در ملاقات دو ساعته با ولادیمیر پوتین، مواضع او را "مبتکرانه" و خنثی‌کننده سیاست‌ آمریکا برای تسلط بر خاورمیانه و غرب آسیا توصیف کرد.

رئیس جمهور روسیه در راس هیاتی اقتصادی ظهر دوشنبه دوم آذر وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد و بلافاصله به بیت خامنه‌ای رفت. خبرگزاری «تسنیم» به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر خامنه‌ای نوشت رهبر جمهوری اسلامی در این ملاقات دو ساعته از "حضور تاثیرگذار مسکو در مسائل منطقه‌ای به ویژه سوریه" تمجید کرده است.

خامنه‌ای مواضع پوتین به خصوص در یک سال و نیم گذشته را "خیلی خوب و مبتکرانه" خوانده و خطاب به او گفته است: «آمریکایی‌ها همیشه تلاش می‌کنند رقبای خود را در موضع انفعال قرار دهند اما شما این سیاست را خنثی کردید.»

خامنه‌ای افزوده که آمریکایی‌ها در نقشه‌ای بلندمدت، درصددند با تسلط بر سوریه و سپس گسترش کنترل خود بر منطقه، خلأ تاریخی تسلط نداشتن بر غرب آسیا را جبران کنند که این نقشه تهدیدی برای همه ملت‌ها و کشورها به‌ویژه روسیه و ایران است.

در این ملاقات، ظریف و لاوروف، وزیران خارجه دو کشور نیز حضور داشتند. پوتین یک قرآن خطی بسیار قدیمی به خامنه‌ای هدیه داد.

خبرگزاری «تسنیم» اقدام پوتین در عزیمت از فرودگاه به بیت خامنه‌ای را "یک اتفاق بی‌سابقه" خوانده، اما به نظر می‌رسد موضوع ناشی از فشردگی برنامه پوتین و اقامت چند ساعته او در تهران باشد. رئیس جمهور روسیه پس از دیدار با خامنه‌ای، برای سخنرانی به اجلاس صادرکنندگان گاز رفت.

پوتین تهران را شامگاه دوشنبه ترک می‌‌کند. در پایان برنامه سومین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز، ضیافت شامی از سوی رئیس جمهوری ایران پیش‌بینی شده اما روشن نیست پوتین هم در این ضیافت شرکت خواهد داشت یا نه.

این دومین سفر پوتین به تهران ظرف هشت سال گذشته است. او در دیدار نخست در سال ۱۳۸۶ نیز با خامنه‌‌ای ملاقات کرده بود. هم‌زمان با ورود پوتین، سفیر ایران در روسیه از به جریان افتادن روند تحویل سامانه موشکی اس-۳۰۰ به ایران خبر داد.

پوتین برای تردد در تهران‌، از خودروی مرسدس مدل "اس-۶-- گارد" استفاده می‌کند که با هیات روسی به تهران آورده‌اند. این خودرو در مقابل انواع مواد منفجره، بمب، نارنجک‌، موشک و هر حمله نظامی دیگر مقاوم است.

خبرگزاری اسپوتنیک، پیش از ورود پوتین به تهران، در تحلیلی پیرامون ملاقات پوتین با خامنه‌ای و روحانی نوشته بود: «بدیهی است در این دیدارها قرار نیست به بحث صادرات گاز و انرژی پرداخته شود و قطعا پرزیدنت پوتین و آیت‌الله خامنه‌ای در مورد سوریه – عراق – یمن – جنگ با تروریسم – توافق هسته‌ای و همکاری‌های مشترک دیگر صحبت خواهند کرد.»

خامنه‌ای عصر یکشنبه اول آذر، با رئیس جمهور ترکمنستان و صبح دوشنبه با روسای جمهور ونزوئلا و نیجریه ملاقات کرده بود. رهبر ایران به طور معمول با یکایک مهمانان عالیرتبه خارجی در ایران ملاقات نمی‌کند. دیدارهای او با مهمانان اجلاس صادرکنندگان گاز، می‌تواند پیامی سمبلیک در بلوک‌بندی‌ها و یارکشی‌های منطقه‌ای و جهانی باشد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    دزد ، دزد را می جوید و آب گندیده لجن را .

  • بابک

    امروز هم خبرگزاریها اعلام کردند که روسیه بدنبال صادرات 21 میلیارد دلاری به ایران است و هفته آینده وزیر صنایع روسیه با شماری بازرگان روسی به تهران می آید. بریدن از امریکا و وابستگی به دشمن خطرناکی چون حکومت روسیه شاید برای «حفظ نظام» خوب به نظر آید ولی برای ایران سراسر زیان و خسارت است. خامنه ای این را میداند که در برابر مردم ایران امریکا طرف او را نمیگیرد، حتا برقراری رابطه با امریکا وضع مردم برای رویارویی با رژیم او را بهتر می کند، از این رو امریکا را دشمن می خواند بر ادامه دشمنی با آن پافشاری دارد. ولی حکومت روسیه هرگز خواهان پیشرفت و نیرومندی ایران نیست که همیشه خواهان ناتوانی این کشور است تا ازاین راه در خلیج فارس و اقیانوس هند نفوذ داشته باشد. پیشنهاد سفیر روسیه به آقای بنی صدر برای حضور در خلیج فارس و همکاری با جمهوری اسلامی در راستای همین سیاست بود. این سخن از یکی از سران روسیه است که گرفتن ایران بسیار دشوار است، اگر هم آن را بگیریم نمی توانیم نگه داریم( تجربه افغانستان را بیاد دارند). بنابراین بهترین روش ناتوان کردن و نفوذ داشتن در آن است. پوتین هم در تهران گفته که اگر ایران همین باشد ما آن را میخواهیم ! خامنه ای این را هم میداند که روسیه در برابر مردم ایران از رژیم او پشتیبانی می کند. یهمین دلیل سخت دنبال اتحاد با آن است و پیوسته به روسیه امتیازهای بزرگ میدهد. بخشیدن بخش بزرگی از سهم ایران در دریاچه خزر در همین راستا است. برای او و شریکانش ایران مهم نیست، «حفظ نظام اوجب واجبات است» ! پافشاری بر امریکا ستیزی و اسرائیل ستیزی و دشمن تراشی تنها برای حفظ حکومت و ثروت بیحساب است. آدرس دشمن را هم به عوام طرفدار خود جای دیگری میدهندو مردم را سرگرم گرفتاری های روزمره معیشتی و دشمن هایی که خود میتراشند می کنند.

  • ee

    آیا رنگ کروات ایشان حاوی پیام بود؟