ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پوتین: خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری به ایران می‌دهیم

ایران و روسیه در حاشیه اجلاس "اوپک گازی" هفت یادداشت همکاری امضا کردند. علی‌اکبر ولایتی می‌گوید حسن رابطه دو کشور از زمان ایوان چهارم و شاه طهماسب صفوی تا کنون بی‌سابقه است.

ایران و روسیه در حاشیه اجلاس مجمع کشورهای صادرکننده گاز هفت یادداشت همکاری و تفاهم امضا کردند. علی‌اکبر ولایتی در وصف مناسبات ایران و روسیه گفت که حسن روابط دو کشور از زمان شاه طهماسب صفوی به این سو بی‌سابقه است.

اجلاس یک روزه GECF در تهران با صدور بیانیه‌ای ده ماده‌ای به پایان رسید. رئیس جمهوری ایران پس از پایان اجلاس، از پیوستن جمهوری آذربایجان به مجمع کشورهای صادرکننده گاز خبر داد. حس روحانی عنوان کرد که تولید گاز ایران تا دو سال آینده به هزار میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید و دولت برنامه صادرات گاز به آسیا، اروپا و کشورهای همسایه را دنبال می‌کند. او برگزاری اولین اجلاس بین‌المللی در تهران بعد از برجام  و شرکت ۹ رئیس دولت در این اجلاس را نشانه تمایل کشورها به ارتباط با ایران در شرایط جدید دانست.

بیشترین توجه رسانه‌ای و تبلیغاتی در خلال این اجلاس، روی رئیس جمهور روسیه بود. ملاقات پوتین با خامنه‌ای و عزیمت مستقیم او از فرودگاه به بیت رهبری در سانه‌های داخلی با تبلیغات زیادی پوشش داده شد.

روحانی در نشست خبری مشترک، از ولادیمیر پوتین به خاطر سفر به تهران قدردانی کرد و گفت ایران و روسیه بر خلاف آنها که در زمینه مبارزه با تروریسم به "حرکات نمایشی" می‌پردازند، در  مبارزه با تروریسم جدی هستند.

پوتین گفت روسیه در نظر دارد لیستی از کالاهای مورد نیاز دو طرف را تهیه کند و  از ارزهای ملی در پرداخت‌های میان دو کشور استفاده شود. او گفت قصد داریم خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری به ایران اختصاص دهیم.

در این نشست در مورد حجم مبادلات تجاری و طرح‌های اقتصادی چیزی گفته نشد. فایننشال تایمز پیش‌تر نوشته بود چشم‌انداز قراردادهای صادرات کالاهای صنعتی روسی به ارزش ۲۱ میلیارد دلار در دستور کار مقامات دو کشور است.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه قبلا گفته است حجم مبادلات اقتصادی سالانه ایران و روسیه در آینده از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار کنونی به ده میلیارد دلار می‌رسد. ایران و روسیه به تازگی قرارداد معامله سامانه موشکی اس-۳۰۰ را نیز نهایی کرده‌اند.

رابطه کم‌سابقه از زمان شاه طهماسب

خامنه‌ای در ملاقات دو ساعته با پوتین از «حضور تاثیرگذار مسکو در مسائل منطقه‌ای به ویژه در سوریه» تمجید کرد و مواضع پوتین را به خصوص در یک سال و نیم گذشته "مبتکرانه" خواند. او در ستایش از پوتین گفت: «آمریکایی‌ها همیشه تلاش می‌کنند رقبای خود را در موضع انفعال قرار دهند اما شما این سیاست را خنثی کردید.»

علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل به خبرگزاری تسنیم گفته که مهم‌ترین نکته مطرح در سخنان خامنه‌ای به پوتین این بود که رهبر ایران خواهان روابط بلند مدت و همه‌جانبه با روسیه است.

پوتین نیز در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با روحانی از مذاکرات خوب و کلیدی در تهران یاد کرد. به نظر می‌رسد پیام‌های سیاسی سفر پوتین به تهران، اصلی‌ترین دستاورد اجلاس مجمع "اوپک گازی" باشد. دست‌کم روی مواضع مشترک دو کشور در بحران سوریه و اتحاد راهبردی در منطقه مانور زیادی داده شد.

ولایتی در وصف این دیدار، به بی‌سابقه بودن چنین رابطه‌ای بین ایران و روسیه از زمان شاه طهماسب صفوی و ایوان چهارم اشاره کرده و گفته است: «چنین دیداری با چنین کیفیت و کمیت دو ساعته و خارج از تشریفات در تاریخ جمهوری اسلامی بی‌سابقه بوده و حکایت از اهمیت این روابط می‌کند.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Farid

    بعد از فتوای اخوندها علیه روسهای کافر درزمان قاجار و بباد دادن بخشهای شمالی ایران تحت قرارداد ترکمانچای حالا با روشی مخالف ٬ استقلال باقیمانده کشور و هستی مردم را در اختیار انان قرار داده اند!

  • جهانگیر آرشید

    چپ گماشته شوروی ، و آخوند بیسواد ، ناجی ایران و بنیانگزار ایران نو رضا شاه را بیسواد ، نوکر انگلیس ، و …… و نامیدندند ، اکنون ۳۸% از ۵۰% دریای مازندران حدود ۱۴۴ هزار کیلومتر مربع یعنی حدود ۱۰% ازسرزمین ایران را که طبق قراداد۱۹۲۱ متعلق و جز لاینفک ایران بوده است به روسیه بخشیده اند تا بین کشورهای ساحلی جدا شده از شورووی سابق تقسیم کند ا ین دریا از نظر منابع نفت و گاز بسیار غنی است و ذخایر نفتی آن حدود ۱۷ تا ۳۵ میلیارد بشکه برآورد می‌شود ، حال چه زد و بندهای دیگری در این سفر با این نواده تزار و وارث کمونیست ها انجام شده بماند تا در آینده ما از خواب خوش بیدار شویم در حال حاضر کشور حیاط خلوت روسهاست

  • جمهوریخواه

    منظومه «اسکندرنامه» نظامی گنجوی: دوالی که سالار ابخاز بود به نیروی شه‌ گردن افراز بود که فریاد شاها زبیداد روس که از مهد ابخاز بستد عروس ستیزنده روسی زآلان وارگ شبیخون درآورد همچون تگرگ همه شهر و کشور به هم برزدند ده و دوده را آتش اندر زدند ببینی که روسی در این روز چند به روم و به ارمن رساند گزند ستانند کشور گشایند شهر که خامان خلقند و دونان دهر همه رهزنانند چون گرگ و شیر به خوان نادلیرند و بر خون دلیر ز روسی نجوید کسی مردمی که جز گوهری نیستش زآدمی بشورید شاهنشه از گفت او زبیداد بر خانه و جفت او... ز روسی بسی خون و خون ریختند گرفتند و کشتند و آویختند

  • بهنام

    خوب معلوم است وقتی که هیچ جا راهشان نمیدهند ، چند کشور بنجل مثل چین و روسیه از هول حلیم توی دیگ می افتند .

  • بابکان

    ولایتی در وصف این دیدار، به بی‌سابقه بودن چنین رابطه‌ای بین ایران و روسیه از زمان شاه طهماسب صفوی و ایوان چهارم اشاره کرده و .... ! یعنی پیش ازاین ، رهبری با این اندازه غیرت و بصیرت در ایران نبود که در برابر این هیولای خطر ناک هم مرز این اندازه غافل و نسبت به ایران بی مسئولیت باشد. همین که می بیند حکومت پوتین در برابر مردم ایران پشتیبان حکومت او است در برابر او تسلیم است و همه جور امتیازی داده و خواهد داد. روسها خواهان دست یافتن بر ایران بودند و هستند. ولی فهمیدند که تصرف ایران هزینه بسیار دارد و شاید ممکن نباشد، زیرا افزون بر ایستادگی ایرانیان، همان امریکای دشمن نظام مقدس ولی امر مسلمین جهان آرام نخواهد ماند، همان که پس از جنگ دوم که سپاه روس از آذربایجان بیرون نمی رفت به سران روسیه التیماتوم داد. نگهداری ایران هم به این سادگیها نیست. بنابراین، بهترین روش برای روسها ناتوان نگه داشتن این کشور و نفوذ از این راه به خلیج فارس و اقیانوس هند است، اضافه بر بهره برداری از انواع سرمایه های این کشور. در این راه چه حاکمی مناسب تر از ولی امر مسلمین جهان ؟ این که می گویند خط اعتباری میدهیم یعنی به شما وام میدهیم تا کالاهای ما را بخرید ! ارز دو کشور هم همان پول روسیه است. روسها ریال را با این کاهش پیوسته قیمتش نمی گیرند. مگر اینکه قیمتش را نظام مقدس تضمین کند. نشست ویژه پوتین و خامنه ای مصیبت های بزرگی برای ایران بدنبال دارد. خامنه ای آدرس دشمن را عوضی و جای دیگر میدهد و آینده تیره تری برای ایران ببار می آورد.

  • بابک

    امروز هم خبرگزاریها اعلام کردند که روسیه بدنبال صادرات 21 میلیارد دلاری به ایران است و هفته آینده وزیر صنایع روسیه با شماری بازرگان روسی به تهران می آید. پافشاری بر دشمنی با امریکا و وابستگی به دشمن بدسابقه دیوار به دیوار ایران شاید برای «حفظ نظام» خوب به نظر آید ولی برای ایران سراسر زیان و خسارت است. خامنه ای امیداند که در برابر مردم ایران امریکا طرف او را نمیگیرد، حتا برقراری رابطه با امریکا وضع مردم برای رویارویی با رژیم او را بهتر می کند، از این رو امریکا را دشمن می خواند بر ادامه دشمنی با آن پافشاری دارد. ولی حکومت روسیه هرگز خواهان پیشرفت و نیرومندی ایران نیست که همیشه خواهان ناتوانی این کشور است تا ازاین راه در خلیج فارس و اقیانوس هند نفوذ داشته باشد. پیشنهاد سفیر روسیه به آقای بنی صدر برای حضور در خلیج فارس و همکاری با جمهوری اسلامی در راستای همین سیاست بود. این سخن از یکی از سران روسیه است که گرفتن ایران بسیار دشوار است، اگر هم آن را بگیریم نمی توانیم نگه داریم( تجربه افغانستان را بیاد دارند). بنابراین بهترین روش ناتوان کردن و نفوذ داشتن در آن است. پوتین هم در تهران گفته که اگر ایران همین باشد ما آن را میخواهیم ! خامنه ای این را هم میداند که روسیه در برابر مردم ایران از رژیم او پشتیبانی می کند. یهمین دلیل سخت دنبال اتحاد با آن است و پیوسته به روسیه امتیازهای بزرگ میدهد. بخشیدن بخش بزرگی از سهم ایران در دریاچه خزر در همین راستا است. برای او و شریکانش ایران مهم نیست، «حفظ نظام اوجب واجبات است» ! پافشاری بر امریکا ستیزی و اسرائیل ستیزی و دشمن تراشی تنها برای حفظ حکومت و ثروت بیحساب است. آدرس دشمن را هم به عوام طرفدار خود جای دیگری میدهندو مردم را سرگرم گرفتاری های روزمره معیشتی و دشمن هایی که خود میتراشند می کنند.