ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قطعنامه صلح سوریه در شورای امنیت تصویب شد

پانزده عضو شورای امنیت به اتفاق به قطعنامه‌ صلح سوریه رای مثبت دادند. قرار است مذاکرات صلح از اول ژانویه شروع شود و به محض شروع گفت‌وگوها آتش‌بس به جریان بیفتد.

پانزده عضو شورای امنیت به اتفاق به قطعنامه‌ صلح سوریه رای دادند. مذاکرات صلح قرار است از اول ژانویه شروع شود و به محض شروع گفت‌وگوها آتش‌بس به جریان بیفتد.

عصر جمعه ۱۸ دسامبر، قطعنامه صلح سوریه در شورای امنیت به تصویب رسید. چند ساعات پیش‌تر، پنج عضو دایمی و دارای حق وتوی این شورا، آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا بر سر پیش‌نویس چهار صفحه‌ای این قطعنامه به توافق رسیده بودند. رویترز نوشت طبق این قطعنامه سازمان ملل، نمایندگان دولتی و اپوزیسیون سوریه را در ماه ژانویه به گفت‌وگو با یکدیگر فرا می‌خواند و به محض شروع گفت‌وگوها، آتش‌بس برقرار خواهد شد.

بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل قرار است ظرف یک ماه، گزارشی در باره ساز و کار احتمالی نظارت بر آتش‌بس را ارائه کند. به نوشته رویترز، طرفین منازعه سوریه باید به سرعت هر چه تمام‌تر، هر گونه حمله به مردم غیرنظامی و اماکن غیرنظامی را متوقف سازند. این قطعنامه هم‌چنین تاکید دارد که مردم سوریه باید برای آینده و سرنوشت سیاسی کشورشان تصمیم بگیرند.

این قطعنامه بر نتیجه نشست بین‌المللی وین استوار است. ۱۷ کشور در این کنفرانس که در ۱۴ نوامبر برگزار شد، در مورد یک نقشه راه برای پایان دادن به بحران سوریه به توافق رسیده بودند. در کنفرانس وین توافق شد که طرفین جنگ داخلی سوریه، برای تشکیل دولتی انتقالی به گفت‌وگو با یکدیگر بپردازند و بسترهای لازم را برای برگزاری انتخابات ظرف ۱۸ ماه فراهم سازند.

از نظر حقوق بین‌المللی، لازم بود سازمان ملل قطعنامه‌ای برای موجه کردن و رسمیت دادن به این نقشه راه تصویب کند.

قطعنامه سوریه به موازات برگزاری نشست صلح سوریه در نیویورک با شرکت ۱۹کشور  تصویب شد. جواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز در میان حاضران در این نشست است. جمهوری اسلامی که همراه با روسیه، از دولت اسد حمایت می‌کند، روی ماهیت گروه‌های مذاکره کننده اپوزیسیون تاکید دارد و خواهان تفکیک گروه‌های "تروریستی" از گروه‌های "قابل قبول" است.

وزیر خارجه ایران در نیویورک گفته است: «باید این گروه‌ها از  وابستگان رسمی به داعش، جبهه النصره و دیگر شاخه‌های القاعده تفکیک شوند.»

علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌المللی خامنه‌ای به تازگی یادآوری کرده که ایران قدرتمندترین کشور حاضر در تحولات سوریه است و با آمریکا بر سر سوریه و اسد کنار نخواهد آمد.

قطعنامه شورای امنیت در مورد سوریه در حالی به برقراری آتش‌بس از ژانویه ۲۰۱۶ تاکید کرده که سخنگوی وزارت خارجه ایران در نخستین نشست مطبوعاتی خود گفت که مستشاران نظامی جمهوری اسلامی در سوریه می‌مانند و اگر دولت سوریه درخواستی برای سرکوب آشوبگران ارائه کند، در زمان خود بررسی و پاسخ داده می‌شود.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.