ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کارگران و بازنشستگان علیه اخراج و فقیرسازی تجمع کردند

کارگران فولاد اهواز و کاغدسازی پارس و طبیعت سلولز شوش در اعتراض به اخراج و بیکارسازی، کارگران نیشکر «میان‌آب» در اعتراض به بیکاری و کاربران پست‌های برق فشار قوی در اعتراض به شرایط سخت کاری و بازنشستگان تامین اجتماعی و فولاد در اعتراض به فقیرسازی تجمع کردند.

یکشنبه دو اردیبهشت کارگران و بازنشستگان در چند شهر تجمع کردند. دلیل اصلی تجمع‌های اعتراضی اخراج و بیکارسازی کارگران شاغل و فقیرسازی بازنشستگان بود. در شوش علاوه بر بازنشستگان تامین اجتماعی کارگران دو شرکت تولیدی مقابل ساختمان فرمانداری تجمع کردند. در اهواز هم بازنشستگان و کاربران پست‌ برق فشار قوی به خیابان آمدند. کارگران اخراج شده گروه ملی فولاد هم مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

بازنشستگان تامین اجتماعی و صندوق فولاد از دیگر معترضان در دومین روز اردیبهشت ۱۴۰۳ بودند

دولت هنوز افزایش حقوق بازنشستگان را تصویب نکرده است و در یک تهاجم دیگر قصد دارد لایحه اصلاح قانون کار را به مجلس شورای اسلامی بفرستد تا همین سه‌جانبه‌گرایی نمایشی در شورای عالی کار برای تعیین حداقل دستمزد را از بین ببرد.

چند تن از کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران (فولاد اهواز) که به دستور حراست و مدیران این شرکت اخراج شده‌اند، صبح یکشنبه دو اردیبهشت ۱۴۰۳ مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی در تهران تجمع کردند.

کارگران معترض دو پلاکارد در دست داشتند که بر آنها نوشته شده بود: «ما کارگران فولاد به جرم حق‌خواهی اخراج شده‌ایم» و «بانک ملی و دولت باید پاسخگوی خانواده ما باشند».

کارگران اخراجی فولاد پیش از این نیز دو مرتبه در فروردین ۱۴۰۳ مقابل در ورودی کارخانه تجمع کرده بودند.

در تجمع ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ کارگرانی که برای مجازات به مجتمع ورزشی غدیر تبعید شده‌اند نیز همراه کارگران اخراجی بودند. آنها خواستار بازگشت به کار تمامی کارگران اخراجی و همچنین بازگشت به محیط کارخانه هستند.

به گفته «صدای مستقل کارگران فولاد»، در روزهای پایانی اسفند ۱۴۰۲ تعدادی از کارگران گروه ملی فولاد با پرونده سازی «حراست» و به دستور علی محمدی مدیرعامل شرکت از کار اخراج و گروه دیگری نیز به ورزشگاه غدیر اهواز تبعید شدند.

این کارگران پس از اعتصاب‌های طولانی و چند باره در گروه ملی صنعتی فولاد از کار اخراج شدند. کارگران فولاد در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ حداقل سه مرتبه با مطالبه طرح طبقه‌بندی مشاغل برای دوره‌های چند روزه اعتصاب کردند و اعتراض را به خیابان‌های شهر اهواز کشاندند.

کارگران اخراج شده ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ مقابل در ورودی کارخانه تجمع کردند. صدای مستقل کارگران فولاد گفته بود عوامل امنتی و نیروهای حراست به تجمع کارگران یورش بردند و مانع تحصن آنها شدند.

۱۰۰ کارگر «کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز» را اخراج کردند

همزمان با تجمع کارگران گروه ملی فولاد ایران در تهران، ده‌ها کارگر «کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز» در شوش مقابل ساختمان فرمانداری تجمع کردند.

این تجمع در اعتراض به اخراج ۱۰۰ کارگر این کارخانه شکل گرفت.

خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) به نقل از یکی از کارگران نوشت:

مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و افزایش هزینه‌های تولید صبح دیروز (شنبه یک اردیبهشت) ۱۰۰ نفر از همکاران را از کار بیکار کردند.

او گفت سوابق برخی از کارگران اخراج شده به ۱۰ تا ۱۵ سال می‌رسد.

کارگرانی که یک اردیبهشت از سوی کارفرما اخراج شده بودند، همان روز مقابل ساختمان اداره کار شوش تجمع کردند

تا پیش از اخراج ۱۰۰ کارگر، در مجموع ۴۰۰ کارگر در کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز مشغول به کار بودند.

بیشتر کارگران شاغل در این کارخانه با قراردادهای موقت و برخی از آنان به صورت روزمزد استخدام شده‌اند و به همین دلیل نگران هستند روند اخراج کارگران ادامه پیدا کند و شاهد اخراج سایر کارگران قراردادی در هفته‌های آینده باشند.

پیش از این مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی در ارزیابی شاخص مدیران خرید گفته بود شاخص به کارگیری نیروی کار در واحدهای صنعتی کاهش یافته و انتظار فعالیت در ماه آینده به کمترین رقم نسبت به ماه‌ مشابه در سال‌های پیشتر رسیده است.

تجمع کارگران نیشکر میان‌آب و کلاه‌زردها

در شوش همچنین گروهی از کارگران فصلی مجتمع کشت و صنعت نیشکر «میان‌آب» در اعتراض به نامشخص بودن وضعیت شغلی‌شان مقابل ساختمان فرمانداری تجمع کردند.

کارگران معترض گفتند بر خلاف سال‌های قبل که نیمه دوم فروردین مشغول به کار می‌شدند، هنوز بیکارند.

ایلنا به نقل از منابع خود نوشت: «وضعیت شغلی کارگران فصلی نامشخص است» و این واحد کشت و صنعت «تنها فرصت شغلی» ساکنان میان‌آب است.

در شهر اهواز نیز جمعی از کاربران پست‌های فشار قوی برق ــ کلاه‌زردها ــ با تجمع در ساختمان شرکت برق منطقه‌ای خوزستان به شرایط کاری سخت اعتراض کردند.

کلاه‌زردها خواستار اجرای ماده ۵۷ قانون کار هستند که بر اساس آن به ازای هر دو روز شیفت ۱۲ ساعتی روزکاری و دو روز شب کاری از چهار روز استراحت برخوردار باشند. پرداخت اضافه‌کاری ۹۰ ساعت در ماه، پرداخت حق ماموریت ماهانه، پرداخت حق بیمه هزینه رفاهی و پرداخت مطالبات معوقه از دیگر مطالبات کاربران برق فشار قوی اهواز است.

ادامه اعتراض بازنشستگان تامین اجتماعی و فولاد

بازنشستگان تامین اجتماعی و صندوق حمایت از کارکنان و بازنشستگی صنایع فولاد هم در شهرهای اراک، اهواز، تهران، اصفهان و قائم شهر تجمع کردند.

در تهران بازنشستگان مقابل ساختمان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تجمع کردند. این نخستین بار است که بازنشستگان تامین اجتماعی پس از مدت‌های طولانی در تهران تجمع می‌کنند. پیش از این ماموران امنیتی مانع تجمع بازنشستگان در تهران می‌شدند.

خواسته بازنشستگان دو صندوق تامین اجتماعی و فولاد اجرای همسان‌سازی، افزایش حقوق بازنشستگی مطابق با هزینه معیشت، حذف بیمه‌های تکمیلی اجباری و برخورداری از بیمه درمانی کامل و رایگان است.

در اهواز بازنشستگان تامین اجتماعی شعار دادند: «ایران رو غارت کردن، ما رو بیچاره کردن» و «حقوق نصفه نیمه، سکوت کنی همینه». در اراک نیز ده‌ها بازنشسته که مقابل ساختمان تامین اجتماعی تجمع کرده بودند، سرود «زیر بار ستم نمی‌کنیم زندگی، جان فدا می‌کنیم در ره آزادگی» را همخوانی کردند. یک ویدئو از تجمع بازنشستگان در اراک را ببینید:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

بازنشستگان صندوق حمایت از کارکنان و بازنشستگی فولاد هم در اصفهان به مسئولان حکومتی بابت اختلاس‌های متعدد کنایه زدند و فریاد زدند: «یک اختلاس رو کم کنید، مشکل ما رو حل کنید» و «یک اختلاس کم بشه مشکل ما حل میشه».

یک ویدئو از تجمع بازنشستگان فولاد در اصفهان را ببینید:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

دولت بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۳ به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مکلف شده، و دولت افزایش حقوق بازنشستگان را به افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده مشروط کرده است. وزارت اقتصاد در نخستین روزهای فروردین افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده را «به منظور تامین مالی اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان» ابلاغ کرد اما هنوز میزان افزایش حقوق بازنشستگان را مشخص نکرده است.

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی یک اردیبهشت ۱۴۰۳ به خبرگزاری مهر گفت: «هنوز میزان افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی به صورت دقیق و قطعی معلوم نشده است».

به گفته او، افزایش حقوق بازنشستگان پس از تصویب در هیئت وزیران «اجرایی خواهد شد» و «مابه‌تفاوت حقوق فروردین و اردیبهشت خرداد پرداخت می‌شود».

دولت بر اساس قانون همسان‌سازی باید حقوق دوره بازنشستگی را به مقداری که ۸۵ درصد حقوق شاغلان هم‌رده باشد، افزایش دهد، اما آنطور که از اظهارات رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی پیدا است، سیاست دولت افزایش حقوق بازنشستگان مطابق مصوبه شورای عالی کار در باره حداقل دستمزد است. او گفته بود:

مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی، متناسب با افزایش ۳۵ درصدی دستمزد کارگران، به همین میزان افزایش پیدا می‌کند.

افزایش ۳۵ درصدی حقوق بازنشستگی برای بازنشستگان تامین اجتماعی که کسر بزرگی از آنها درآمدی کمتر از خط فقر دارند، شرایط سخت‌تری را بر آنها تحمیل خواهد کرد.

قانون بودجه ۱۴۰۳ حداقل حقوق بازنشستگان صندوق کشوری و لشکری که کارکنان نهادی حکومتی را در برمی‌گیرد، ۹ میلیون تومان تعیین کرده است. بر اساس مصوبه شورای عالی کار که بدون توافق با اعضای کارگری این شورا ابلاغ شد، حداقل دستمزد کارگر ساده مجرد در سال ۱۴۰۳ هم تقریبا معادل همین مبلغ است.

در حالی که اعضای کارگری شورای عالی کار همانند سال‌های قبل ابطال مصوبه حداقل دستمزد را وعده می‌دهند، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یک اردیبهشت گفت: «آنچه درباره میزان دستمزد کارگران مصوب و ابلاغ شده اجرایی خواهد شد.»

بیش از ۶۲ هزار تن در یک کارزار آنلاین از مجلس شورای اسلامی خواسته‌اند وزیر کار را استیضاح کند. کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ۲۷ فروردین صولت مرتضوی را برای توضیح در باره حداقل دستمزد احضار کرده بود.

صولت مرتضوی که اسفند ۱۴۰۲ از اصلاح قانون کار خبر داده بود، دو اردیبهشت ۱۴۰۳ به «خانه ملت»، ارگان مجلس شورای اسلامی گفت: لایحه تغییر تعیین حداقل دستمزد «تقریباً مراحل پایانی خود را طی می‌کند، بعد از اتمام و در هفته‌های آینده تقدیم خواهد شد و پس از تصویب و طی تشریفات در دولت، تقدیم مجلس خواهد شد.»

به گفته او در این لایحه قرار است تصمیم‌گیری در باره حداقل دستمزد به مجلس شورای اسلامی سپرده شود.

بیشتر بخوانید

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.