ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار سازمان ملل نسبت به حمله «فوری» اسرائیل به رفح

سازمان ملل می‌گوید همکاری رو به افزایش اسرائیل در کمک‌رسانی به مردم غزه نمی‌تواند در توجیه آماده‌سازی حمله به رفح مورد استفاده قرار گیرد. تلاش‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از حمله اسرائیل به رفح ادامه دارد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، از کشورهای دارای نفوذ بر اسرائیل درخواست کرد تا «هر چه در توان دارند» برای جلوگیری از حمله اسرائیل به رفح واقع در جنوب غزه، جایی که بیش از ۱,۲ میلیون فلسطینی آواره در آن پناه گرفته‌اند، انجام دهند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز سه‌شنبه گفت هیچ تغییری در اهداف جنگ وجود ندارد و دولتش هیچ راه حلی را به‌ویژه در رابطه با رفح نخواهد پذیرفت.

نتانیاهو با بیان این‌که خارج کردن فلسطینی‌ها از رفح برای آماده کردن حمله قریب‌الوقوع به این منطقه آغاز شده افزود ارتش اسرائیل برای از پای درآوردن حماس وارد رفح خواهند شد «چه به توافق آتش‌بس و تبادل اسیران برسیم و چه نرسیم».

مارتین گریفیث، مسئول امدادرسانی سازمان ملل در بیانیه‌ای گفت:

جهان هفته‌هاست از مقام‌های اسرائیلی درخواست می‌کند که رفح در امان باشد، اما عملیات زمینی در آن‌جا در چشم‌انداز فوری است.

اسرائیل نزدیک به یک ماه پیش، پس از آن‌که جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا خواستار اقداماتی برای کاهش بحران انسانی در غزه شد و گفت اگر اسرائیل اقدامی نکند، ایالات متحده برای حمایت‌های خود شرایطی قائل خواهد شد، متعهد شد که دسترسی مردم غزه به کمک‌های انسانی را بهبود بخشد.

گوترش به خبرنگاران گفت «پیشرفت فزاینده» در جلوگیری از «قحطی کاملاً قابل پیش‌گیری و ساخته دست انسان» در شمال غزه صورت گرفته است، اما بسیار بیشتر از این ضروری است.

گریفیث در این‌باره گفت:

پیشرفت‌ها در رساندن کمک‌های بیشتر به غزه نمی‌تواند برای آماده‌سازی یا توجیه حمله نظامی تمام‌عیار به رفح استفاده شود.

گوترش به‌طور ویژه از اسرائیل خواست تا به وعده خود مبنی بر بازگشایی دو گذرگاه به سمت شمال عمل کند. او گفت:

یک مانع بزرگ برای توزیع کمک‌ها در سراسر غزه نبود امنیت برای انسان‌دوستان و مردمی است که ما به آن‌ها خدمت می‌کنیم. کاروان‌ها، امکانات، پرسنل امدادگر و افراد نیازمند نباید هدف قرار گیرند.

جایگزینی برای ارسال کمک‌ها از طریق زمینی وجود ندارد

گزارشی که در ماه مارس سازمان ملل منتشر کرد، حاکی از آن بود که قحطی قریب‌الوقوع است و احتمالاً تا ماه مه در شمال غزه ادامه خواهد داشت و ممکن است تا ماه ژوئیه به سراسر غزه گسترش یابد. گوترش گفته بود که آسیب‌پذیرترین افراد در شمال «در حال حاضر از گرسنگی و بیماری می‌میرند».

گوترش در پاسخ به این پرسش که ایالات متحده از چه اهرمی بر متحد خود اسرائیل برای افزایش دسترسی به کمک‌ها و جلوگیری از حمله رفح استفاده می‌کند، گفت «بسیار مهم است که همه فشارهای ممکن را اعمال کنیم تا از تراژدی کاملاً ویرانگر جلوگیری شود».

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفته است که روز چهارشنبه با نتانیاهو درباره اقداماتی که اسرائیل هنوز باید برای افزایش ارسال کمک‌ها به غزه انجام دهد، گفت‌وگو خواهد کرد. گوترش گفت:

من قویاً دولت اسرائیل و رهبری حماس را تشویق می‌کنم که فوراً به توافق برسند. بدون چنین توافقی، بیم دارم که جنگ، با همه پیامدهای آن چه در غزه و چه در سراسر منطقه، به‌طور تصاعدی بدتر شود.

سازمان ملل در حال مذاکره با ایالات متحده آمریکا در مورد اسکله شناوری است که ساخت آن را برای ارسال کمک‌های دریایی از قبرس به غزه آغاز کرده است. گوترش گفت «ما از ارسال کمک‌ها از طریق هوا و دریا استقبال می‌کنیم، اما هیچ جایگزینی برای استفاده گسترده از مسیرهای زمینی وجود ندارد».

جاناتان میلر، معاون سفیر اسرائیل در سازمان ملل، هفته گذشته گفت این کشور به «افزایش کمک‌های خود ادامه می‌دهد» و «افزایش چشمگیر» حجم کمک‌ها نتایج قابل توجهی طی چند ماه گذشته داشته است.

سفر غیرمنتظره وزیر امور خارجه فرانسه به منطقه

یک منبع دیپلماتیک فرانسوی به رویترز گفت استفان سژورنه، وزیر امور خارجه فرانسه امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت / یکم مه در یک سفر منطقه‌ای در اورشلیم (بیت‌المقدس) با بنیامین نتانیاهو دیدار کرد و به او گفت: «حمله به رفح ایده بدی است و هیچ مشکلی را حل و فصل نخواهد کرد».

سژورنه در دفتر نتانیاهو گفت: «ابهامات زیادی درباره مسائل بشردوستانه و انسانی در آن‌جا وجود دارد.»

با افزایش تلاش‌های دیپلماتیک برای برقراری آتش‌بس در غزه، سژورنه به قاهره نیز سفر می‌کند. این سفر پس از توقف در اسرائیل، لبنان و عربستان سعودی صورت می‌گیرد و به‌گفته منبع فرانسوی، در چارچوب تلاش‌های مصر برای آزادی گروگان‌ها و دستیابی به آتش‌بس در غزه است.

پس از حمله ۷ اکتبر حماس به جنوب اسرائیل سه شهروند فرانسوی نیز به گروگان گرفته شده و به غزه منتقل شدند.

وزیر امور خارجه فرانسه روز سه‌شنبه گفت تحرکاتی برای رسیدن به توافق وجود دارد، اما این تنها نخستین گام به سوی آتش‌بس طولانی‌مدت خواهد بود.

استفان سژورنه نیز هشدار داد که حمله به شهر رفح در جنوب غزه هیچ کمکی به اسرائیل در جنگ نخواهد کرد.

حملات اسرائیل به خانه‌ها در غزه، المغرقه و رفح

به‌گزارش شبکه الجزیره، ارتش اسرائیل حملات هوایی و بمباران‌های خود را در بسیاری از مناطق غزه تشدید کرده است.

در شمال غزه، شب گذشته هواپیماهای جنگنده‌های اسرائیل یک ساختمان مسکونی در شهر غزه را با خاک یکسان کردند.

خبرگزاری فلسطینی وفا اعلام کرد که در این حمله هوایی دست‌کم سه نفر کشته و چهار نفر زخمی شدند. کودکان در میان قربانیان هستند.

به‌گزارش وفا، حملات اسرائیل به مناطق دیگری از جمله زیتون، تل‌الحوا و محله صبرا نیز صورت گرفت.

واحدهای توپخانه اسرائیل اردوگاه آوارگان نصیرات در بخش شمالی غزه را که هزاران فلسطینی در آن حضور دارند، هدف قرار داده‌اند. آن‌ها همچنین ویران‌اسزی ساختمان‌های مسکونی در المغرقه را در پیش گرفته‌اند.

در رفح نیز وضعیت وخیم است. تعدادی از خانه‌ها مورد حمله قرار گرفتند و دو کودک فلسطینی کشته شدند. این دو کودک بر اثر جراحات واردشده در بیمارستان جان باختند.

در حملات هوایی و بمباران توپخانه‌ای در بخش شرقی منطقه رفح نیز یک زن فلسطینی کشته شد. این منطقه جایی است که انتظار می‌رود ارتش اسرائیل تهاجم خود به رفح را از آن‌جا آغاز کند.

«منطقه امن جدید» را برای آوارگان رفح

رادیو ارتش اسرائیل گزارش داده است که ارتش در راستای آماده‌سازی حمله زمینی خود به رفح، در مرکز غزه یک «منطقه امن جدید» اعلام خواهد کرد.

رادیو ارتش در رسانه‌های اجتماعی گفت ایجاد این منطقه «بخشی از آماده‌سازی برای تخلیه جمعیت رفح» است و در شمال اردوگاه‌های آوارگان در مرکز غزه واقع خواهد شد.

ساکنان رفح و سایر نقاط غزه مدت‌هاست که می‌گویند در هیچ نقطه‌ای از غزه «منطقه امن» وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.