ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نگاهی به سخنرانی حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در نشست سالیانه سازمان ملل متحد

در این برنامه با آلن ایر، سخنگوی فارسی‌زبان وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا گفت‌وگویی خواهیم داشت درباره سخنرانی حسن روحانی در نشست اخیر سازمان ملل.

سخنرانی حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری اعتدال‌گرا از این جهت حائز اهمیت بود و توجه بسیاری از تحلیلگران و رسانه‌ها را به خود جلب کرد که تا حدودی نشانگر خطوط کلی سیاست‌گذاری‌های ایران در چهار سال آینده بود.
نخستین سخنرانی حسن روحانی در شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در حالی برگزار شد که تحریم‌های شدید بین‌المللی علیه ایران و مناقشه هسته‌ای این کشور با غرب، ایران را طی دو دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد به انزوای بین‌اللملی کشانده و این سخنرانی می‌توانست مانند هوایی تازه در بن‌بست روابط ایران و غرب دمیده شود.
حسن روحانی در صحبت‌های خود از رابطه صلح‌آمیز ایران با دیگر کشورهای جهان گفت و این که ایران قصد ندارد روابط پر تنش با امریکا را همچنان ادامه دهد. در مورد پرونده‌ی هسته‌ای ایران نیز حسن روحانی از دیگر کشورها خواست تا حق غنی سازی و سایر حقوق هسته ای در خاک ایران را قبول کنند و ایران نیز درمقابل، نگرانی‌ها در مورد تولید سلاح هسته ای را برطرف خواهد کرد.
این در حالی است که چند ساعت پیش از سخنرانی روحانی، باراک اوباما در سخنرانی خود خواستار مذاکره مستقیم با ایران شد و از دستیابی به راه حلی سخن گفت که هم مدافع حقوق مردم ایران باشد و هم به جهان اطمینان دهد که برنامه هسته ای ایران صلح‌آمیز است.
در حال حاضر تنها نزدیک به دو ماه از آغاز به کار دولت روحانی می‌گذرد و از این رو این سخنرانی می‌تواند برای خود مردم ایران نیز حاوی نکات تازه ای در مورد خط مشی رئیس جمهوری منتخبشان باشد.
یکی از مهم‌ترین نکات سخنرانی دیشب روحانی خشونت‌آمیز خواندن تحریم‌ها بود و رفع خشونت در منطقه بارها در این سخنرانی مورد تاکید قرار گرفت. حسن روحانی اعمال تحریم‌های بین‌اللملی را عملی مغایر حقوق بشر و اسباب نابودی بشریت خواند.
سخنرانی حسن روحانی اما با واکنش سریع اسرائیل روبرو شد. بنیامین نتانیاهو صحبت‌های روحانی را تنها ابزاری برای وقت‌کشی خواند و گفت که «در این سخنرانی هیچ پیشنهاد عملی برای توقف برنامه هسته‌ای نظامی ایران مطرح نشد. این دقیقا برنامه ایران است که با حرافی برای پیشبرد توانایی دستیابی به تسلیحات اتمی زمان بخرد».
در رابطه با محتوای صحبت‌های روحانی و تاثیر این صحبت‌ها بر سیاست‌های آمریکا در قبال ایران با آلن ایر، سخنگوی فارسی‌زبان وزارت امور خارجه ایالات متحده گفت‌وگویی انجام دادیم.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.