ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آخر تابستان و پرفروش‌های موسیقی

با فرارسیدن آخر تابستان چند آلبوم موسیقی پاپ، موسیقی جاز و موسیقی سنتی در ایران منتشر شد. نگاهی داریم به این اندک فرآورده‌های خوش اقبال در موسیقی ایران.

در شهریور ماه چند آلبوم موسیقی پاپ، موسیقی جاز و موسیقی سنتی در ایران منتشر شد. «اکسیژن» با صدای بابک جهان‌بخش، «لعنت به من» با صدای مازیار فلاحی، «گاهی سه گاهی» از محمد معتمدی و همچنین «افسانه شو» از تهمورس پورناظری و «ساحل تهران»، از گروه نایما جزو پرفروش‌های شهریور ماه در ایران بود. آلبوم «ساحل تهران» که به سبک جاز تولید شده، صرف‌نظر از کیفیت موسیقایی آن تنها آلبوم متفاوتی بود که در فهرست پرفروش‌های موسیقی قرار گرفت. این در حالی‌ است که بسیاری از گروه‌های موسیقی تلفیقی در داخل و خارج از ایران هنوز با مشکل صدور مجوز روبرو هستند و چاره‌ای ندارند جز آنکه یا به مضامین مورد تأیید حکومت روی بیاورند و یا اینکه فرآورده‌های موسیقایی‌شان را به شکل نمآهنگ‌هایی در شبکه‌های اجتماعی انتشار دهند. در چند صفحه پی در پی نگاهی داریم به پرفروش‌های موسیقی در آخر تابستان، در ایران:

ساحل تهران، نایما

ساحل تهران، نایما

آلبوم «ساحل تهران» در سبک جاز توسط گروه «نایما» تولید شده است.

گروه «نایما» فعالیتش را از سال ۱۳۸۶ آغاز کرده و اعضای آن حمزه یگانه (نوازنده‌ پیانو و کیبرد)، امین طاهری (نوازنده‌ درامز)، علی پورنگهبان (نوازنده‌ گیتار باس) و ماکان اشگواری (خواننده) هستند.

«ساحل تهران» دومین آلبوم این گروه است. از ویژگی‌های این آلبوم می‌توان به وجود قطعات دارای کلام و متن فارسی در قالب سبک جاز اشاره کرد.

موسیقی جاز ابداع سیاهان آمریکا است و خاستگاه آن در محله‌های پست و در سالن‌های رقص نیو اورلئان و شهرهای جنوبی آمریکا قرار دارد. مبنای آن بر بداهه‌نوازی، ریتم سنکوپ‌دار، ضرب یکنواخت است.

در سال‌های دهه ۱۹۶۰ میلادی، دوک الینگتون، از مشاهیر موسیقی جاز قطعه‌ای به نام «اصفهان» تنظیم و اجرا کرد.

در سال ۱۹۶۵هم گروهی به رهبری لوید میلر و پرستون کیز سبک جدیدی از موسیقی جاز به‌نام «جاز شرقی» را ابداع کردند و سازهای موسیقی سنتی ایران با موسیقی جاز را درآمیختند. دستاوردهای این گروه اهل یوتا که «کوارتت جاز شرقی» (Oriental Jazz Quartet) نام گرفت، در ایران با اقبال مواجه شد و از تلویزیون ملی ایران هم پخش ‌شد.

گروه «نایما» نیز مانند بسیاری از گروه‌های تلفیقی جاز در خاورمیانه به این سنت تکیه داده است.

استودیو صبا، که از نام‌های آشنا و قدیمی موسیقی ایران به شمار می‌آید، به تازگی فعالیت انتشاراتی خود را با ارائه‌ آلبوم «ساحل تهران» آغاز کرده است. «شکار آهو»، «تهران» «رقص بیابانی»، « بارون بارونه»، «لیلی»، «زیبایی در باد»، «گل یا پوچ»، «مرغ سحر» (شعر: ملک الشعرای بهار)، « پایان دوم» و «زندگی» قطعات این آلبوم را تشکیل می‌دهند.

صفحه بعد:

اکسیژن، بابک جهان‌بخش

آلبوم «اکسیژن» ششمین آلبوم بابک جهان‌بخش است. سال گذشته او با انتشار آلبوم «من و بارون» توانست نظر علاقمندان موسیقی پاپ مجاز را جلب نماید. «اکسیژن» در ادامه همان آلبوم سال گذشته شکل گرفته و هیچگونه تغییری در آن مشاهده نمی‌شود.


بابک جهان‌بخش درباره ایستایی و توقف در کارش می‌گوید: «مگر من می‌توانم چهره واقعی خودم را عوض کنم؟ کلیت آثار من قرار نیست تغییر کند. انتقادهای زیادی هم در این‌باره شنیده‌ام، اما من دنبال‌‌ همان حسی هستم که باعث شده عده‌ای با آثارم ارتباط برقرار کنند و همین برایم کافی است. این واقعیت من است.»

موسیقی پاپ از دیرباز در ایران شنوندگان زیادی داشته است و به همین دلیل هم وزارت ارشاد بر این نوع موسیقی نظارت ویژه‌ای دارد.

بابک جهان‌بخش

وزارت ارشاد در دولت دهم اعلام کرده بود که مهم‌ترین معیار برای صدور مجوز آلبوم‌های موسیقی پاپ، فاصله این نوع موسیقی از همتای غربی‌اش و سازگاری آن با فرهنگ عمومی جامعه است. به این جهت مهم‌ترین چالش برای خوانندگان موسیقی «پاپ حلال» در ایران این است که در چارچوب‌های مورد تأیید ارشاد، چه در مفهوم و چه در فرم، نوآوری‌هایی انجام دهند و در همان حال خواسته‌های شنوندگانشان را هم برآورده کنند و بتوانند آلبوم‌هاشان را به فروش برسانند.

جهان‌بخش نیز مانند بسیاری دیگر از هنرمندان موسیقی «پاپ حلال»، هرچند در فروش موفق بوده، اما به ورطه تکرار افتاده است. او درباره مضامین تکراری در آثارش می‌گوید: «مهم‌ترین کار یک هنرمند القای امید و انرژی به جامعه است. این مفاهیم در بین مخاطبان من که قشر خاصی از جامعه را تشکیل می‌دهند بیشتر اهمیت دارد. همیشه که ترانه نباید تلخ و اجتماعی باشد تا تأثیرگذاری‌اش را نشان دهد. اگر من حرفی بزنم که مخاطبم نفهمد و حس‌اش نکند، اصلاً سراغ آثار من نمی‌آید. اسم موسیقی من پاپ است و برای مخاطب عمومی تولید شده و هدف گذاری من هم ایجاد امید و انگیزه به مخاطبانم است.»

آلبوم «اکسیژن» ۱۲ قطعه دارد که هنرمندانی چون محسن شیرالی، مریم اسدی، بیتا طاعی، ترانه مکرم، علی بحرینی و یاحا کاشانی در بخش ترانه با جهانبخش همکاری کرده‌اند. پیام هوشمند، رضا تاجبخش، کوشان حداد، اشکان آبرون، معین راهبر میلاد هاشمی و طالب‌زاده نیز از جمله چهره‌هایی هستند که در بخش‌های موسیقی و تنظیم در این اثر با جهانبخش همکاری کرده‌اند.

صفحه بعد:

لعنت به من، مازیار فلاحی

دومین آلبوم مازیار فلاحی با نام «لعنت به من»، چهارم شهریور ماه ۱۳۹۲ در سراسر کشور منتشر شد. این اثر شامل ۱۵ قطعه است و ترانه‌سرا و آهنگساز همه‌ قطعات این آلبوم هم خود مازیار فلاحی است. امیر توسلی تنظیم‌کننده‌ آلبوم است.

این آلبوم هم در همان حال و هوای آلبوم پیشین مازیار فلاحی و دیگر هنرمندان موسیقی پاپ در ایران، در قالب چارچوب‌هایی مشخص و تأیید شده شکل گرفته است. عواطف عاشقانه، مخاطب غایب و رنج و محنت دوری از معشوقی که هیچگونه جسمیت و حضوری در شعر ندارد.

آلبوم «قلب یخی» نخستین آلبوم مازیار فلاحی بود. او همچنین در چند مجموعه تلویزیونی و فیلم سینمایی هم ترانه خوانده و از خوانندگان موسیقی پاپ است که در شهرهای بزرگ ایران می‌تواند کنسرت برگزار کند.

گاهی سه گاهی

آلبوم «گاهی سه گاهی» جدید‌ترین اثر «محمد معتمدی» است که در دستگاه «سه‌گاه» هارمونیزه شده است. ملودی تصانیف این آلبوم از محمد معتمدی است و پویا سرایی، گسترش و تنظیم تصانیف و ساخت قطعات دیگر آلبوم را به عهده داشته است. این اثر که نخستین همکاری معتمدی و سرایی است، یک پروژه کاملاً سنتی و کلاسیک است که منطبق با موسیقی ردیف دستگاهی ایران است و با ارکستراسیون جدید تنظیم و برای ارکستر سنتی کار شده است.

از معتمدی سال گذشته آلبوم «بدرود با بدرود» با آهنگسازی علی قمصری منتشر شده بود. کنسرت بداهه‌خوانی در تئا‌تر شهر پاریس، کنسرت در کاخ ورسای فرانسه، کنسرت در مقر اصلی یونسکو (پاریس)، کنسرت در کنسرواتوار موسیقی رم (ایتالیا) و شرکت در جشنواره‌های بین‌المللی چون صوفی موزیک (پاکستان) و مقام (آذربایجان)، از جمله فعالیت‌های موسیقیایی محمد معتمدی است.

صفحه بعد:

افسانه شو، تهمورس پورناظری

- آلبوم «افسانه شو» از تهمورس پورناظری با حضور شجاعت حسین خان و سهراب پورناظری از دیگر آلبوم‌های خوش‌اقبال آخر تابستان امسال است. تهمورس پورناظری آهنگساز این اثر درباره تجربه همکاری با شجاعت حسین خان گفته است: «همراهی با بزرگان موسیقی جهان و برقراری پیوند موسیقائی با این هنرمندان را به عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها همیشه در نظر دارم چرا که افزون بر بار هنری می‌توان منش هنری را مانند آموزگاری بازتابی حقیقی داد و همکاری با شجاعت خان نمونه بارز این گفته است.»

شجاعت حسین خان، موسیقی‌دان، آهنگساز و نوازنده مشهور سیتار هندی است که پیش از این با کیهان کلهر، نوازنده و آهنگساز ایرانی، و همچنین با کتایون گودرزی، خواننده ایرانی مقیم آمریکا آثار مشترکی را اجرا کرده است. شجاعت حسین دوست دارد بر آثار مولوی موسیقی بگذارد.

«افسانه شو» اولین مجموعه از پروژه موسیقی «از تخت‌جمشید تا تاج‌محل» است. در این پروژه همنوازی تار (تهمورس پورناظری) و سیتار (شجاعت حسین خان) و کمانچه (سهراب پورناظری) به‌وسیله تهمورس پورناظری طراحی و تدوین شده ‌است.

«افسانه شو» اولین تجربه همکاری برادران پورناظری با شجاعت حسین خان نوازنده مطرح سیتار هندی است. شجاعت خان در یاداشتی با اشاره به همکاری بین او پورناظری‌ها نوشته ‌است: «ما اوقات پرباری را در ضبط استودیی داشتیم. نغمه‌ها و ایده‌های بسیاری رد و بدل شد و از اینکه میان جنبه‌های موسیقی مدرن و سنتی پلی برقرار شد، لذت بردم. فکر می‌کنم این امر شاخصه‌ اصلی این آلبوم است.»

«افسانه شو» شامل ده قطعه «دیباچه»، «دلبری»، «بازتاب»، «سیتار»، «وجد»، «دونوازی»، «سخنی دیگر»، «سماع»، «دیوانه» و ‌ «افسانه» است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.