ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نکوداشت بهرام شیردل در جایزه معماری داخلی

شبنم سیفی - ششمین دوره جایزه معماری داخلی ایران در تالار همایش‌های «سازمان ایرانی مجامع بین‌المللی» برگزار شد. در این مراسم برندگان ششمین دوره جایزه معماری اعلام شدند و از بهرام شیردل نیز تقدیر شد.

ششمین دوره جایزه معماری داخلی ایران ضمن تقدیر از یک معمار پیشکسوت، برندگان این دوره خود را نیز شناخت. روز پنجشنبه ۱۱ مهرماه تالار همایش‌های «سازمان ایرانی مجامع بین‌المللی» درخیابان نیاوران تهران شاهد برگزاری مراسمی جهت تقدیر از بهرام شیردل، معمار با سابقه ایرانی و همچنین برندگان ششمین دوره جایزه معماری داخلی بود.

این جایزه در سه بخش ساختمان‌های مسکونی، ساختمان‌های اداری و تجاری، و ساختمان‌های عمومی برگزار می‌شود. در بخش ساختمان‌های اداری و تجاری رتبه اول به طور مشترک به یاسر کریمیان، اشکان باقری اقدم، فرزاد لطف‌الهی و سینا کریمیان تعلق گرفت. در بخش ساختمان‌های مسکونی جایزه اول به کوروش و منیژه رفیعی اهدا شد. هومن بالازاده نیز رتبه نخست بخش ساختمان‌های عمومی را به‌دست آورد.

«جایزه معماری داخلی ایران» از سال ۱۳۸۷ توسط مجله معماری و ساختمان پایه‌گذاری شد و از آن سال تاکنون هر سال به معماران و یا مؤسساتی که خلاقیت و نگاهی نو را در عرصه معماری داخلی ارائه می‌کنند اهداء می‌شود. هیئت داوران این جایزه درسال ۱۳۹۲ شامل نادیه ایمانی، علی حمیدی مقدم، گلمر خطیبی، بهرام شکوهیان و عبدالرضا محسنی بود.

بهرام دبیری، نقاش سرشناس معاصر، بهرام شیردل را جهانی از ایده‌ها نامید که به عنوان یک معمار مطلقاً مدرن، حساسیت و شناخت گسترده‌ای نسبت به معنای معماری در سابقه کهن سرزمینش نیز دارد.

دبیرخانه این جایزه «معماری داخلی» را واجد چنین خصوصیاتی تعریف می‌کند: کیفیت فضا (شامل محقق شدن فضای مطلوب برای فعالیت‌ها و همخوانی با بستر فرهنگی و طبیعی)، تکنیک (شامل انتخاب درست مصالح، همخوانی شیوه ساخت با مصالح، کیفیت ساخت)، عناصر داخلی (شامل نورپردازی، رنگ، کارایی عناصر، بافت و غیره) و طراحی داخلی یا دکوراسیون و چیدمان.

مراسم این دوره از جایزه معماری داخلی ایران همراه با تقدیر از بهرام شیردل و همچنین نمایشی فیلمی در مورد فرش ایرانی انجام شد.

بهرام شیردل متولد ۱۳۳۰ در تهران و فارغ‌التحصیل معماری از دانشگاه‌های تورنتو در کانادا و آکادمی هنری کرنبورک در آمریکاست. شیردل فعالیت‌های حرفه‌ای خود را ابتدا در لس‌آنجلس آغاز کرد و سپس آن را در دفترش در لندن ادامه داد. او از سال ۱۳۷۶ و پس از بازگشت به ایران با تأسیس «مهندسان مشاور شیردل و همکاران» کارهای معماری خود را در تهران دنبال می‌کند. در کارنامه پربار بهرام شیردل طراحی و مشارکت در پروژه‌هایی چون مسابقه کتابخانه اسکندریه در مصر، موزه ملی اسکاتلند، مسابقه تالار همایش نارا در ژاپن و طراحی متاپولیس در لس‌آنجلس دیده می‌شود. او همچنین به طور فعال در دانشگاه‌های مختلفی در جهان تدریس کرده است. شیردل مدیر و استاد برنامه تخصصصی معماری در مدرسه AA لندن، و همچنین استاد معماری در دانشگاه‌های هاروارد، هوستون، تگزاس و شیکاگو بوده است.

شیردل در سطح بین‌المللی بیشتر به واسطه استفاده خلاقانه از تئوری فولدینگ در معماری و سطوح هندسی که روی یکدیگر خم و تا می‌شوند شهرت دارد. او مدال «کریستوفر ورن» را از انجمن صنفی معماران کانادا و همچنین نشان طلا برای طراحی شهر جدید شانگلیو در چین را دریافت کرده است. آثار شیردل در سال ۱۹۸۴ در بی‌ینال هنری ونیز و در سال ۱۹۹۲ در موزه هنرهای مدرن نیویورک به نمایش درآمدند.

در مراسمی که به منظور تجلیل از یک عمر فعالیت‌های حرفه‌‌ای شیردل در تهران برگزار شد، تعدادی از هنرمندان و معماران در مورد ویژگی‌ها او سخنرانی کردند. بهرام دبیری، نقاش سرشناس معاصر، شیردل را جهانی از ایده‌ها نامید که به عنوان یک معمار مطلقاً مدرن، حساسیت و شناخت گسترده‌ای نسبت به معنای معماری در سابقه کهن سرزمینش نیز دارد. بهرام دبیری ضمن توصیف فضای امروز معماری در ایران و رواج ساختمان‌سازی‌هایی که درکی از نیازهای ملی و بین‌المللی و سلیقه در آن‌ها نیست، گفت در میان این همه ناسازگاری‌ها شیردل در ایران مانده است و به جوانان دگراندیشیدن را آموخته و دفتر کارش همچون چراغ روشنی برای بسیاری از معماران و هنرمندان در این شهر است.

رضا دانشمیر از معماران برجسته گفت بهرام شیردل محصول دنیای پست مدرن است و معماری را بر اساس خودآگاهی طراحی می‌کند و نه بر اساس احساس و شهود.

رضا دانشمیر از معماران برجسته و از همکاران شیردل نیز گفت که او محصول دنیای پست مدرن است و معماری را بر اساس خودآگاهی طراحی می‌کند و نه بر اساس احساس و شهود. به اعتقاد او حضور شیردل باعث شد تا معماران دیگر به درک درستی از نظریات معاصر معماری دست یابند. هومن بالازاده از برندگان ششمین دوره جایزه معماری داخلی نیز در مورد بهرام شیردل گفت که آمدن او به ایران از دو جنبه حائز اهمیت بوده است. یکی طرح مباحث جدید از طریق پروژه‌‌هایش در ایران و دوم امکانی که در اختیار افراد زیادی گذاشت تا با او کار کنند و شیردل به آن‌ها جسارت کار خلاقانه را آموخت.

بهرام شیردل نیز خود در سخنانی کوتاه گفت پس از ۳۸ سال معمار بودن اکنون احساس می‌کند هنوز ۳۰ سال دیگر کار و برنامه برای معماری دارد. او ضمن اظهار تأسف از این‌که جایگاه معماری مدرن ایران در دنیا هنوز تثبیت نشده است، اظهار امیدواری کرد در سده بیست و یکم معماران معاصر ایرانی بتوانند جایگاه شایسته‌ای در جهان به دست آورند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مجتبی کمالی

    (معماری بر مبنای تفکرات نه احساسات) به نظر من این وجه تمایز بهرام شیردل است