ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تخریب آثار تاریخی در مکه

بیژن روحانی - میراث تاریخی مکه با توجیهات مختلف از جمله نیاز به توسعه و یا با توجیهات ایدئولوژیک تخریب می‌شود. در مکه نشانه‌های بسیار اندکی از تاریخ صدر اسلام باقی مانده است.

هر سال در موعد حج میلیون‌‌ها مسلمان برای به جای آوردن آداب و رسوم اسلامی به مکه می‌روند. حج را یکی از بزرگ‌ترین اجتماعات انسانی در جهان نیز توصیف کرده‌اند؛ اجتماعی که در طول تاریخ هر سال باعث گرد‌همایی مؤمنان در یک مکان می‌شود.

چاه طوی، چاه‌ آبی است که پیامبر اسلام پیش از ورود به مکه شبی را در کنار آن به صبح رسانده است

اما مقدس‌ترین و محترم‌ترین شهر جهان برای مسلمانان، شاهد تخریب تدریجی تمام میراث تاریخی خود در طی سال‌های اخیر بوده است. اکنون دیگر در مکه نشانه‌های بسیار اندکی از تاریخ صدر اسلام و مکان‌هایی که پیامبر و یاران او در آن‌ زندگی کرده باقی مانده است. تخریب میراث تاریخی مکه با توجیهات مختلف از جمله نیاز به توسعه و یا با توجیهات ایدئولوژیک صورت می‌گیرد.

عرفان العلوی، رییس سازمان «تحقیقات میراث اسلامی» می‌گوید تخریب‌ آثار تاریخی در مکه بیش از آنکه ناشی از نیاز مکه به توسعه باشد، ریشه در ایدئولوژی و تفکر وهابی‌ها دارد. او مقامات شهر مکه را متهم می‌کند که حفاظت از هر نوع اثر تاریخی را به عنوان شرک و بت‌پرستی قلمداد می‌کنند و هیچ‌گونه تمایلی به حفظ این آثار ندارند.

سازمان «تحقیقات میراث اسلامی» که در لندن بنیان‌گذاری شده به‌تازگی در مورد نابودی کلیه آثار تاریخی مربوط به صدر اسلام در این شهر هشدار داده است. عرفان العلوی، رییس این بنیاد، در یک کنفرانس مطبوعاتی نتایج آخرین تحقیقات خود و همکارانش در مورد آثار تاریخی مکه را تکان‌دهنده توصیف کرد. به گفته آقای العلوی، مقامات شهر مکه تقریباً هر آنچه را که با زندگی پیامبر به طور مستقیم در ارتباط بوده از بین برده و یا در صدد تخریب آن هستند. خانه‌‌ همسر پیامبر، نوادگان پیامبر و یارانش که تا چندی پیش نیز وجود داشت کاملاً با بولدوزر تخریب شده‌‌اند.

در پای «جبل خندمه» یکی از کوه‌های شهر مکه و مشرف به مسجدالحرام، ساختمان کوچک سفیدرنگی هست که در میان دریای ساختمان‌های مرتفع و بزرگرا‌ه‌های اطرافش تنها و تک افتاده به‌نظر می‌آید. این ساختمان‌ سفیدرنگ در واقع یک کتابخانه کوچک است که در محلی که گفته می‌شود پیامبر آنجا به دنیا آمده ساخته شده است. گفته می‌شود بقایای آن خانه تاریخی هنوز زیر این کتابخانه کوچک موجود است. اما همین ساختمان نیز به‌زودی قرار است قربانی طرح توسعه‌ بزرگ‌تری شود و به جای آن یک پارکینگ چند طبقه ساخته خواهد شد. خانه خدیجه، نخستین همسر پیامبر و از نخستین مسلمانان، نیز کاملاً ویران شده و جای خود را به یک مرکز خدمات عمومی داده است. یک محله تاریخی دیگر که روی تپه‌های مکه قرار داشت نیز کاملاً صاف شده و حالا چندین هتل زنجیره‌ای با برج‌‌های سر به فلک کشیده خود آنجا قرار دارند.

طرح جاه‌طلبانه توسعه مسجدالحرام

مکه هر سال پذیرای میلیون‌ها نفر زائر است و تا سال ۲۰۲۵ نیز خود را آماده پذیرش سالی ۱۷ میلیون نفر می‌کند. بنابراین، شهر نیاز روزافزونی به فضاهایی جهت خدمات عمومی، هتل، رستوران، پارکینگ و مرکز خرید دارد. با این‌حال بسیاری در جهان هستند که معتقدند نیاز مکه به توسعه نباید باعث ویرانی یادگارها و آثار تاریخی شهر شود؛ آثاری که هم برای مسلمانان و هم برای کلیه علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ اهمیت فراوانی دارند و می‌توانند روشن‌کننده بخش‌‌های مختلف تاریخ هزار و چهارصد سال گذشته باشند.

در مسجدالحرام ستون‌های سنگی و طاق‌ها و رواق‌های پانصد ساله به طور کلی تخریب شده‌اند. روی این ستون‌‌های سنگی اشعاری در وصف پیامبر اسلام، شرح سفرهای او و همچنین توصیف برخی اماکن زیارتی در مکه و مدینه نوشته شده بود.

اما پاسخ مقامات شهری به درخواست‌های گوناگونی که برای حفظ این آثار می‌شود اغلب منفی است. در مورد کتابخانه‌ای که در محل تولد پیامبر ساخته شده، مقامات مکه می‌گویند هیچ نشانه و سند معتبری در دست نیست که بتوان ثابت کرد پیامبر اینجا به دنیا آمده است. بنابراین نمی‌شود اینجا را مکانی مقدس و محترم نامید. به همین دلیل نگهبانانی نیز در اطراف ساختمان مستقر هستند تا مانع از ادای احترام احتمالی زائران به این محل شوند.

«بئر طوی» یا چاه طوی، چاه‌ آبی است که طبق روایات مستند تاریخی پیامبر پیش از ورود به مکه شبی را در کنار آن به صبح رسانده و آنجا اقامت کرده است. با این‌حال این مکان که اهمیت تاریخی زیادی دارد در میان خرابه‌‌ای پشت به هتل‌های مرتفع به حال خود رها شده و به‌زودی نیز از میان خواهد رفت.

در خود مسجدالحرام نیز ردیفی از ستون‌های سنگی و طاق‌ها و رواق‌های پانصد ساله به طور کلی تخریب شده‌اند تا جا برای طرح توسعه جدید مسجد گشوده شود. روی این ستون‌‌های سنگی اشعاری در وصف پیامبر اسلام، شرح سفرهای او و همچنین توصیف برخی اماکن زیارتی در مکه و مدینه نوشته شده بود.

کتابخانه‌ای که در محل تولد پیامبر ساخته شده است

مسجدالحرام و کعبه، مقدس‌ترین مکان‌های اسلامی، اکنون در محاصره برج‌های مرتفع و مدرنی هستند که هیچ ارتباطی با تاریخ و پیشینه این شهر برقرار نمی‌کنند. احداث مجموعه جدیدی با نام «ابراج البیت» نیز انتقادهایی را به دنبال داشته است. این هتل عظیم که مشرف به مسجدالحرام و کعبه ساخته شده با ۶۰۱ متر ارتفاع سومین ساختمان مرتفع جهان است و بر بالای خود ساعتی بزرگ و چهار وجهی دارد. این مجموعه عظیم پس از تخریب «قلعه عثمانی اجیاد» در محل آن ساخته شد.

اکنون آنچه از داخل صحن مسجدالحرام دیده می‌شود، تنها ساختمان‌های غول‌آسای مرتفع و جرثقیل‌هایی هستند که در کار احداث برج‌های مدرن دیگرند. در تازه‌ترین ساخت و سازها، در نزدیک‌ترین فاصله به کعبه و در داخل صحن مسجدالحرام یک سازه فلزی مرتفع و دایره‌ای‌شکل در اتفاع سیزده متری از سطح زمین ساخته شده تا فضایی جدید برای زائرانی که می‌خواهند در اطراف کعبه طواف کنند به وجود آید. اکنون با این سازه جدید، کعبه هر چه بیشتر در میان قفس‌های فلزی محصور شده است. مقامات مکه می‌گویند این سازه فلزی موقتی است و ظرف سه سال آینده و پس از تکمیل طرح توسعه مسجدالحرام برچیده خواهد شد.

طرح توسعه مسجدالحرام پس از تکمیل شدن قادر خواهد بود یک میلیون و دویست هزار نفر را در خود جای دهد؛ طرحی بسیار بلندپروازانه و جنجالی که به قیمت تخریب تمام محلات تاریخی اطراف مسجدالحرام تمام شده است؛ محلاتی که بخشی از تاریخ هزار و چهار صد ساله مسلمانان در آن شکل گرفته است.

با این حال به گفته رییس سازمان تحقیقات میراث اسلامی، این تخریب‌ها بیش از آنکه ناشی از نیاز مکه به توسعه باشد، ریشه در ایدئولوژی و تفکر وهابی‌ها دارد. او مقامات شهر مکه را متهم می‌کند که حفاظت از هر نوع اثر تاریخی را به عنوان شرک و بت‌پرستی قلمداد می‌کنند و هیچ‌گونه تمایلی به حفظ این آثار ندارند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرانک

    به جاش تا دلت به خواهد در ایران مشغول ساختن امامزاده هستند...این به اون در

  • nima

    حکومت اسلامی هم دست کمی ندارد: جمکران و مقبره خمینی و صدها  امامزاده  دروغین......

  • افرا

    بهتر!تارىخچه نادانى و دروغ وفرىب،زن ستىزى وآز وآدمکشى....همان بهتر که نابود شود

  • بهنام

    ای مسلمین دیگر کی میخواهید از خواب خرگوشی بیدار شوید و ببینید که این دکانی که خاندان قریش قبل از اسلام بنا نهاده بود و در آن بت نگه داری میشد و بعدها با ادعای محمد شد ( خانه خدا ) در حال گسترش و بزرگ شدن است ؟ چهار راهی تجاری که کاروانهای شتر در راه عبورشان ساعتی را به استراحت پرداخته و مبادلات تجاری انجام مینمودند . دکانی که صرفآ جهت سر کیسه کردن ملتها و استفاده تجاری بنا نهاده شده و مشتی سنگ بیش نیست چرا که خداوند در زمین هیچ خانه ای ندارد ، بلکه کل جهان هستی و تمامی کائنات مایملک اوست و این که عده ای بگویند اینجا خانه خداست در واقع شرک به خداوند بزرگ است . جالب اینکه این موسسه که به شدت نگران شده انگلیسی میباشد و همانطور که از ملیتش پیداست باید هم نگران باشد چون این دولت انگلیس و سیاستهای کثیفش بود که از جهل و خرافه مسلمین سوء استفاده کرد و با ایجاد فرق مختلف بین آنها تفرقه انداخت و تا مسلمین آگاه و بیدار نشوند همچنان از جهل آنان کمال استفاده را خواهند برد .