ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حذف سه دهک از یارانه‌بگیران در مرحله اجرا

حمید رضایی- پرداخت یارانه کارکنان شرکت نفت، شرکت گاز، کادر درمانی بیمارستان‌ها و کسانی که موجودی بالایی در بانک دارند متوقف شده است.

به دنبال اعلام رسمی مسئولان دولت روحانی مبنی بر کسر ۴۰ درصد از منابع در نظر گرفته شده برای پرداخت یارانه‌‌های سال ۱۳۹۲، مجلس شورای اسلامی تصمیم دارد تا با تصویب قانونی نسبت به حذف سه دهک بالای یارانه بگیران ایران اقدام کرده و به این ترتیب کسری بودجه دولت در رابطه با پرداخت یارانه‌ها را جبران سازد.

کسری ۴۰ درصدی بودجه دولت در مسئله یارانه‌ها، معادل عدم توانایی دولت در پرداخت ۴ ماه یارانه است و با حذف سه دهک بالای یارانه بگیران نزدیک به ۲۳ میلیون نفر از مردم ایران از شمول طرح پرداخت یارانه نقدی خارج می‌شوند.

در تازه‌ترین اظهار نظر مسئولان اقتصادی دولت، علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد دولت روحانی در جلسه‌ای که در روز ۶ آبان در کیش برگزار شد اعلام کرد: «قصد دولت این است که پرداخت یارانه نقدی به خصوص برای طبقات پایین و متوسط جامعه ادامه یابد و در این زمینه یک تناقض سختی داریم که در حال حاضر با آن مواجه هستیم. از یک طرف منابع جوابگوی نیازهای پرداخت‌های نقدی را نمی‌کند و از سویی، قطع پرداخت‌های نقدی به صلاح نیست.»

طیب‌نیا همچنین اظهار داشته است با توجه به اطلاعات موجود در کشور امکان شناسایی دهک‌ها وجود ندارد.

خبرهای مشخص از حذف

برخلاف اخبار موجود در رسانه‌ها مبنی بر به نتیجه نرسیدن پیشنهادهای مختلف درباره آینده پرداخت یارانه نقدی در ایران و تردید‌هایی که از سوی بعضی مسئولان جمهوری اسلامی درباره شناسایی دهک‌های بالای یارانه‌بگیران ابراز می‌شود، طرح شناسایی و حذف سه دهک بالا آغاز شده و در حال اجرا است. طی چند روز اخیر "وزارت کشور" از طریق پیام کوتاه تلفن همراه خبر حذف یارانه بعضی افراد را به آنان اطلاع می‌دهد و این روند ادامه دارد.

کارمندان و مسئولان شرکت‌ها و ادارت وابسته به وزارت نفت از جمله کارمندان شرکت گاز ایران از طریق مدیران استانی خود در جریان حذف یارانه نقدی قرار گرفته‌‌اند. یارانه این افراد به دلیل درآمد بالاتر آنها نسبت به سایر بخش‌های دولت حذف شده است.

یکی از کارمندان شرکت گاز به "زمانه" گفت: «از یک ماه قبل توسط معاونت محترم خبر داشتیم. چون مجموعه وزارت نفت شاکی اصلی پرداخت یارانه‌ها است، از طریق قطع یارانه کارکنان این مجموعه سعی کرده‌اند از اعتراض دیگر بخش‌ها جلوگیری کنند. باید انصاف داشت که جای اعتراض نیست چون کارکنان این بخش سقف حقوق چهار و نیم میلیون تومان در ماه دارند و انصاف این است که یارانه به مردم کم درآمد برسد.»

از دیگر کسانی که یارانه آنها قطع شده، کادرهای درمانی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی هستند. همچنین افرادی اظهار می‌کنند یارانه آنها به دلیل مبلغ حساب‌های بانکی آنها قطع شده است.

در پیام کوتاه ارسالی از طرف "وزارت کشور" به این افراد آمده است: «طبق تحقیقات صورت گرفته از میزان درآمد شما مشخص شده است که شامل برنامه‌ حمایتی طرح هدفمندی یارانه‌ها نمی‌باشید. به همین منظور به اطلاع شما می‌رسد یارانه شما از ماه آینده به صورت موقت قطع خواهد گردید.»

 آقای "طالب‌نژاد" به عنوان مسئول مالی یک شرکت واردات قطعات ماشن آلات راه‌سازی از کسانی است که این پیامک را دریافت کرده است. وی اظهار می‌کند به دلیل نگهداری مبلغ ۹۳ میلیون و پانصد هزار تومان وجه شرکت در حساب شخصی خود که به عنوان تنخواه در اختیار او بوده، فرد پر درآمدی تشخیص داده شده و برای او پیامک حذف یارانه ارسال شده است.

آقای طالب‌نژاد می‌گوید قبلاً نیز چنین مشکلی برای او به وجود آمده اما امکان اعتراض از طریق رجوع به سایت سازمان هدفمندی وجود داشته است در حالی که در پیامک اخیر هیچ گزینه‌ای برای اعتراض اعلام نشده و با رجوع به دفاتر "پلیس+۱۰" نیز نتوانسته است اعتراض خود را پیگیری کند.

او می‌گوید: «مبلغ دقیق حساب بانکی و اسم مرا در اس‌ام‌اس نوشته بودند. چند نفر دیگر هم آمده بودند پلیس+۱۰ که یک نفر را نوشته بودند به دلیل تملک واحد مسکونیِ در اختیار غیر به آدرس فلان، حذف گردیده‌اید. متن اس‌ام‌اس‌ها یک جور نبود ولی گفتند از وزارت کشور است و تقلبی نیست.»

خانم "عمرانی" از کارمندان باجه "اطلاعات یارانه" در یکی از دفاتر "پلیس+۱۰" می‌گوید: «طبق اطلاعاتی که به ما داده‌اند فعلاً حذف یارانه شرکت‌گازی‌ها، کارکنان نفت، کادر درمانی بیمارستانی و کسانی که مبلغ بالا در حساب بانکی دارند قطعی شده است. سازمان هدفمندی از بانک‌ها استعلام کرده است. بانک‌های دولتی و بزرگ جواب داده‌‌اند اما می‌گویند بانک‌‌های خصوصی همکاری نکرده‌‌‌اند.»

خانم عمرانی می‌افزاید: «یارانه نیروهای نظامی، انتظامی، قضائی و خانواده شهدا و ایثارگران حذف نمی‌شود. یکی از بندهای حذف یارانه هم مربوط به کسانی است که یک فرزند یا بیشتر به خارج از کشور فرستاده باشند. به دلیل خروج از کشور و مسائل دیگر کاری ندارند؛ هر کس یک بچه هم به خارج فرستاده باشد پر درآمد تشخیص داده می‌شود و یارانه‌اش قطع خواهد شد.»

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • emad

    سلام.برای من جالب است که شما که یک رسانه خارجی هستید چقدر خوب واقعیات ایران را منتقل میکنید ولی در ایران هیچکدام از رسانه ها این واقعیات را منعکس نمیکنند.مثلا خودروی ال نود را که در دنیا 9000 دلار است که به پول ایران میشود 27000000 تومان را 36000000 تومان میفروشند من صدها بار به باشگاه خبرنگاران جوان این پیام را دادم منعکس نکرد به رسانه های دیگر مثل شبکه خبر که در دست سپاه است پیام دادم منعکس نکرد و این نشان میدهد مافیای ثروت در ایران چقدر با رسانه ها در ارتباط است و چطور این دو نهاد خون ایرانیان را در شیشه میکنند.شما از کدام کشور هستید؟تشکر میکنم