ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مجله دانش و فن: نگاهی به حوادث بزرگ فضایی

این شماره از مجله دانش و فن‌ را به بهانه اکران فیلم پرطرفدار «جاذبه» به حوادث تلخ فضایی و پخش اسناد صوتی مربوط به آن حوادث اختصاص دادیم.

بقایای جسد ولادیمر کمارف، نخستین قربانی فضا، در برابر افسران علی‌رتبه شوروی سابق

برنامه این هفته‌‌ی مجله دانش و فن‌ که پنجاهمین و آخرین برنامه این مجله هم هست را در قالب یک ویژه برنامه تهیه کردیم. هفته گذشته مقاله‌ای را با عنوان «از فیلم تا واقعیت» منتشر کردیم، که به بهانه اکران فیلم پرطرفدار Gravity یا «جاذبه»، نگاهی به ۹ حادثه بزرگ فضایی، طی تاریخ ۵۶ساله حضور انسان در فضا داشت. این شماره از مجله دانش و فن‌ را هم به بازخوانی بخش‌هایی از همین مقاله‌ی خواندنی، در کنار پخش اسناد صوتی مربوط به آن حوادث تلخ فضایی اختصاص دادیم.

فیلم Gravity، ساخته فیلمساز مکزیکی، آلفونسو کوارون و محصول کمپانی برادران وارنر، ماجرای هیجان‌انگیز سرگردانی دو فضانورد را حین راهپیمایی‌شان در فضا به تصویر می‌کشد. «راهپیمایی فضایی» به عملیاتی اطلاق می‌شود که طی آن، فضانوردان با پوشیدن یک لباس مخصوص و حجیم، از کابین فضاپیماشان خارج می‌شوند تا به تعمیر یا نصب ادوات مختلفی که در خارج از فضاپیما قرار دارد، بپردازند. ماجرای فیلم Gravity هم از وقتی شروع می‌شود که چندین زباله بزرگ و سرگردان فضایی، مثل بارانی از گلوله به فضاپیما می‌خورند و تعادلش را به هم می‌زنند. اگرچه احتمال اینکه این حادثه واقعاً رخ بده فوق‌العاده کم است، اما خطرات بعضاً مهلکی از این دست حین راهپیمایی‌های فضایی، چندان بی‌سابقه هم نیست.
در این مجله نگاهی داریم به اتفاقاتی که برای فضانورد روسی، الکسی لئونوف و فضانورد آمریکایی، یوجین سرنان حین راهپیمایی فضایی افتاد و سپس به پنج مورد از فجایع تلخ فضایی دیگر می‌پردازیم. ولادیمیر کُماروف، ولادیسلاو وولکوف، گئورگی دوبرووولسکی، ویکتور پاتسایِف از فضاپیمای «سایوز» و کریستا مک‌آلیف، نخستین معلم فضانورد جهان به همراه شش فضانورد دیگر از شاتل فضایی چلنجر و هفت سرنشین کلمبیایی، بار دیگر از چلنجر، گاس گریسام، ادوارد وایت و راجر چافی درجریان پروژه آپولو قربانیان این حوادث فضایی هستند.
در این مجله به شرح این حوادث پرداختیم.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.