ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جاسوسی آمريکا: "زياده‌روی در برخی موارد"

جان کری وزير امور خارجه آمريکا ضمن دفاع از فعاليت‌های جاسوسی آژانس امنيت ملی آمريکا گفت "زياده‌روی"هايی در اين مورد صورت گرفته است.

جان کری، وزير امور خارجه آمريکا از عملکرد آژانس امنيت ملی آمريکا در مبارزه با تروريسم پشتيبانی کرد و در همين حال گفت در برخی موارد "زياده‌روی" شده است.

پس از گذشت ۱۰ روز از افشای رسوايی جاسوسی آمريکا در کشورهای مختلف جهان، به‌ويژه در اروپا، برای نخستين بار يک مقام دولتی آمريکا به شيوه‌های بحث‌برانگيز آژانس امنيت ملی در جاسوسی و شنود، اعتراف کرد.

جان کری شامگاه روز گذشته، پنج‌شنبه ۹ آبان‌ماه (۳۱ اکتبر) از طريق ويدئو در کنفرانسی در لندن شرکت کرد و درباره فعاليت‌های جنجال‌برانگيز آژانس امنيت ملی آمريکا سخن گفت.

وزير امور خارجه آمريکا به‌مدت طولانی فعاليت‌های جاسوسی آمريکا را توجيه کرد و آن را در راه مبارزه با تروريسم و پيشگيری از حملات احتمالی ضروری دانست.

"مبارزه ضدتروريستی"

جان کری در سخنان خود به حملات تروريستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در نيويورک، بمب‌گذاری‌های مارس ۲۰۰۴ در مادريد و ژوئيه ۲۰۰۵ در لندن اشاره کرد و تأکيد نمود که مقام‌های آمريکايی توانسته‌اند چندين عمليات تروريستی را به لطف رهگیری ارتباطات و جمع‌آوری اطلاعات خنثی سازند.

وزير امور خارجه آمريکا گفت: "ما مانع از آن شديم که هواپيماها سقوط کنند، ساختمان‌ها منفجر شوند و مردم به قتل برسند، برای اين‌که قادر بوديم از اين طرح‌ها پيش از اجرای آن‌ها آگاه شويم."

جان کری خطاب به اروپايی‌ها گفت: "من به شما اطمينان می‌دهم که در اين روند مردم بی‌گناه فريب نخورده‌اند."

وی افزود: "اما ما در تلاش هستيم اطلاعاتی جمع کنيم. بله، در برخی موارد به‌شکل نامناسبی زياده‌روی شده است."

کری همچنين تأکيد کرد که باراک اوباما، رئيس‌جمهور آمريکا مصمم است مسائل را روشن کند و در حال بررسی شيوه‌های به‌کار رفته است تا کسی احساس نکند فريب خورده است.

افشاگری‌های جديد

در هفته‌ای که گذشت اختلافات اروپا و آمريکا با افشاگری‌های تازه‌ رسانه‌ها شدت گرفت.

واشنگتن پست نوشت آژانس امنيت ملی آمريکا داده‌های صدها ميليون نفر از کاربران گوگل و ياهو را به چنگ آورده است.

واشنگتن پست که اطلاعات خود را از اسناد ادوارد اسنودن، مأمور پيشين آژانس امنيت ملی آمريکا به‌دست آورده، نوشته آژانس امنيت ملی آمريکا اين برنامه را که عنوان آن "ماسکولار" است با همياری ستاد ارتباطات دولت بريتانيا (GCHQ) انجام داده است.

بر اساس يکی از اين مدارک تنها در ماه ژانويه گذشته حدود ۱۸۱ ميليون مورد در اين رابطه جمع‌آوری شده است که شامل داده‌های موجود در ای‌ميل‌ها، نوشته‌ها، و اسناد شنيداری و ويدئویی می‌شود.

اين اقدام در خارج از آمريکا رخ داده است.

شرکت‌های گوگل و ياهو هرگونه ارتباط خود با اين اقدامات را رد کرده‌اند.

کيث الکساندر: سازمان‌های اطلاعاتی کشورهای اروپا پيش از آژانس امنيت ملی آمريکا دست به اقدامات جاسوسی زده‌اند.

از ۱۰ روز پيش بسياری از روزنامه‌ها و نشريه‌های مهم در آلمان، فرانسه، اسپانيا و ايتاليا فاش ساختند که آژانس امنيت ملی آمريکا به‌شکل گسترده‌ای مکالمات مقام‌های دولتی را شنود می‌کرده است.

در اين‌باره به‌ويژه شنود مکالمات تلفنی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که به‌تازگی نيز ادامه داشت، جنجال بسياری به‌پا کرد.

در برابر خشم دولت‌های اروپايی، و با بازتاب آن در رسانه‌های آمريکا، اعلام شد که رئيس‌جمهور آمريکا از اين شنودها اطلاعی نداشته و با ارجاع موضوع به آژانس امنيت ملی هرگونه اظهار نظری در اين‌باره را رد می‌کند.

اين در حالی است که کيث الکساندر، رئيس آژانس امنيت ملی آمريکا جاسوسی "غيرقانونی و بدون هدف" ميليون‌ها شهروند را رد کرد و توپ را به زمين سازمان‌های اطلاعاتی کشورهای اروپايی فرستاد و گفت اين سازمان‌ها پيش از آژانس امنيت ملی آمريکا دست به چنين اقداماتی زده‌اند.

کيث الکساندر گفت فعاليت‌های آژانس امنيت ملی آمريکا به‌هيچ وجه کشورهای اروپايی را هدف قرار نداده است بلکه اين اقدامات به "عمليات نظامی" در کشورهايی که هم‌پيمانان ناتو و ايالات متحده در آن‌ها همکاری می‌کنند مربوط می‌شود.

مناقشه به آسيا نيز کشيده شد

پس از آن‌که هفته گذشته جاسوسی آمريکا در افغانستان نيز افشا شد و مقام‌های دولتی افغانستان نسبت به شنودهای تلفنی آمريکا واکنش نشان دادند، نوبت به اندونزی نيز رسيد.

دولت اندونزی سفير استراليا را فراخواند تا اعتراض خود را نسبت به اين کشور برای فعاليت‌های جاسوسی آمريکا ابراز دارد. آمريکا از طريق سفارت استراليا دست به چنين اقداماتی زده است.

با افشای اين موضوع چين نيز به خشم آمد.

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت پکن پس از آن‌که متوجه شد دامنه فعالیت‌های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا به شهرهای اصلی چین نيز رسیده اقدامات امنیتی خود را تشدید کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.