ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

"شيرکو معارفی تا لحظه مرگ از اجرای حکم اعدام بی‌خبر بود"

به‌گفته يک فعال حقوق بشر کُرد، مسئولان زندان سقز با گمراه کردن زندانيان، شيرکو معارفی را پای چوبه اعدام برده‌اند. شيرکو معارفی تا لحظه اعدام از اجرای حکم بی‌خبر بود.

يک فعال حقوق بشر کُرد که نامش فاش نشده به کمپين ‌بين‌المللی حقوق بشر در ايران گفته است شيرکو معارفی، زندانی سياسی کُرد تا لحظه اجرای حکم اعدام از آن بی‌خبر بود.

شيرکو معارفی، ۳۳ ساله در آبان سال ۱۳۸۷ دستگير و در دادگاه بدوی انقلاب سقز به اتهامات "عضويت در حزب کومله، اقدام عليه امنيت ملی و محاربه با خدا" محکوم به اعدام شد و دادگاه تجديد نظر نيز اين حکم را تأييد کرد.

وی که از آن زمان دو بار پای چوبه دار رفته بود، بامداد روز گذشته، دوشنبه ۱۳ آبان‌ماه در زندان سقز اعدام شد.

سايت‌ کمپين ‌بين‌المللی حقوق بشر در ايران به‌نقل از فعال حقوق بشر کُرد نوشته است ساعت ۱۸ روز يکشنبه ۱۲ آبان‌ماه پس از آمارگيری در زندان، شيرکو معارفی و مطلب احمديان، از زندانيانی که به ۳۰  سال حبس محکوم شده است، به بخش نگهبانی مرکزی به نام زير هشت احضار شدند. به آن‌ها گفته شد که به دليل کشيدن سيگار در بند سلامت، تنبيه خواهند شد.

به اين دو زندانی دست‌بند و پابند زده می‌شود و آن‌ها را به سلول‌های انفرادی منتقل می‌کنند.

به‌گفته اين فعال حقوق بشر "با توجه به اين‌که مسئول حفاظت زندان ادعا کرده بود به دليل کشيدن سيگار آن‌ها را به صورت تنبيهی به سوئيت منتقل خواهد کرد هيچگاه خود شيرکو و ديگر زندانيان سياسی زندان سقز انتظار اين را نداشتند که قرار است حکم اعدام او اجرا شود و در واقع اين بهانه‌ رئيس حفاظت به دليل بی‌خيال کردن ديگر زندانيان نسبت به خطر اجرای حکم شيرکو بوده است."

 شيرکو معارفی و مطلب احمديان تا ساعت پنج‌ونيم بامداد در سلول نگهداری می‌شوند و در همين ساعت، مسئول حفاظت به سلول آن‌ها مراجعه کرده و از انتقال شيرکو معارفی به زندان مرکزی سنندج خبر می‌دهد.

اين فعال حقوق بشر می‌افزايد شيرکو معارفی به اين موضوع مشکوک شده و از مسئول حفاظت در مورد اجرای حکم سئوال می‌کند اما وی می‌گويد چيز مهمی نيست و تنها به صورت تنبيهی و به‌طور موقت به زندان مرکزی سنندج منتقل خواهد شد.

فعال حقوق بشر کُرد لحظه اعدام شيرکو معارفی را چنين توصيف می‌کند: "ساعت شش بامداد با حضور گروهی از وزارت اطلاعات، رئيس زندان مهندس عبدی‌نيا و رئيس حفاظت زندان نوروزی، شيرکو به بخش انتظار، سالن ملاقات زندان منتقل شده و در اين فضای بسته بدون حضور کارمندان زندان و تنها با حضور رئيس زندان و رئيس حفاظت و اکيپ مذکور حکم اعدام شيرکو معارفی اجرا شده است."

به‌گفته وی شيرکو معارفی تا لحظه انتقال به محوطه‌ سربسته سالن ملاقات در جريان اجرای حکم خود قرار نداشت و تنها زمانی که طناب دار را مشاهده کرده فهميده است که حکم وی اجرا خواهد شد.

مطلب احمديان، هم‌سلول شيرکو معارفی نيز پس از چندين ساعت از اجرای حکم به بند سلامت بازگردانده می‌شود.

احمد سعید شیخی، وکیل مدافع شيرکو معارفی که گفته بود از اجرای حکم موکل‌اش اطلاعی ندارد، روز گذشته سرانجام اعدام وی را تأييد کرد.

اعدام شیرکو معارفی در حالی صورت گرفت که چند روز پیش دو تن از زندانیان سیاسی کُرد اعدام شدند.

روز شنبه، چهارم آبان‌ماه ۱۳۹۲ حبیب‌الله گلپری‌پور، زندانی کُرد، در زندان ارومیه اعدام شد.

همزمان با اعدام او، رضا اسماعیلی (مامدی)، دیگر زندانی کُرد، در زندان شهرستان سلماس به دار آویخته شد.

این دو زندانی سیاسی به اتهام محاربه و عضویت در حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) به اعدام محکوم شده بودند.

 اعدام این سه زندانی پس از انتشار تازه‌ترین گزارش احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل صورت گرفت.

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر در ایران، در گزارش خود که به‌تازگی منتشر شده است از اجرای احکام اعدام در ایران انتقاد کرد. بخشی از این گزارش به تبعیض علیه اقلیت‌های قومی (اتنیکی) ‌از جمله کُرد‌ها اختصاص دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.