ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پايان نخستين روز مذاکرات هسته‌ای ايران و گروه ۱+۵ در ژنو

مذاکرات هسته‌ای ايران و کشورهای گروه ۱+۵ در ژنو آغاز شد. ايران توافق در مذاکرات را بسته به اراده سياسی طرف مقابل می‌داند و گروه ۱+۵ نيز خواستار برداشتن نخستين گام از سوی ايران است.

نخستين روز از مذاکرات هسته‌ای ايران و کشورهای گروه ۱+۵، شامل آمريکا، روسيه، چين، بريتانيا، فرانسه و آلمان در ژنو امروز پنج‌شنبه ۱۶ آبان‌ماه پايان يافت.

دور جديد مذاکرات هسته‌ای در سطح معاونان وزيران امور خارجه برگزار می‌شود. دور افتتاحيه مذاکرات ساعت ۱۱ و ۱۵ دقيقه به وقت محلی آغاز شد و پس از حدود يک ساعت و نيم پايان يافت.

محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، نماينده جمهوری اسلامی ايران در اين مذاکرات شرکت دارد.

وزير امور خارجه ايران به رويترز گفت: "در صورتی که مذاکره‌کنندگان حداکثر تلاش خود را انجام دهند رسيدن به يک توافق و پايان بن‌بست هسته‌ای ميان ايران و ۱+۵ در اين دوره از مذاکرات امکان‌پذير است."

عباس عراقچی، معاون وزير امور خارجه ايران و عضو تيم مذاکره‌کننده ايران نيز در آستانه مذاکرات از اميدواری تهران به يافتن راه حل مورد قبول دو طرف خبر داد و گفت دستيابی به توافق بستگی به اراده سياسی طرف‌های مذاکره با جمهوری اسلامی ايران دارد.

عراقچی همچنين افزود: "درباره اين‌که در اين دور از مذاکرات به سند توافق دست خواهيم يافت يا در جلسات آينده، هنوز زود است حرف بزنيم".

از سوی ديگر مايکل مان، سخنگوی کاترين اشتون امروز گفت برای رفع نگرانی‌های جامعه جهانی درباره برنامه هسته‌ای‌ ايران اين کشور بايد نخستين گام را در مذاکرات با ۱+۵ بردارد.

مايکل مان افزود: "ايران اگر همکاری خود را نشان دهد مذاکرات می‌تواند به پيش رود. گروه ۱+۵ نياز دارد که ايران آمادگی خود را برای همکاری‌های جدی اعلام کند."

مجید تخت روانچی، معاون وزیر خارجه و عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت محمدجواد ظریف و کاترین اشتون امروز در صبحانه کاری خود بر چگونگی پیشبرد موضوعات مذاکرات دو روزه صحبت کردند.

به‌گفته وی در این مذاکرات درباره همه مسایل از جمله غنی‌سازی، پذیرش حق غنی‌سازی و تحریم‌ها صحبت خواهد شد.

دور جدید مذاکرات ایران و کشورهای گروه ۱+۵، امروز ۱۶ و فردا ۱۷ آبان‌ماه (هفتم و هشتم نوامبر) در ژنو برگزار می‌شود.

ايران در دور قبلی مذاکرات در روزهای ۲۳ و ۲۴ مهرماه (۱۵ و ۱۶ اکتبر) طرح جديد خود برای حل مسئله هسته‌ای و ادامه روند مذاکرات را به کشورهای گروه ۱+۵ارائه داد و دو طرف اين طرح را مورد بررسی قرار دادند اما تاکنون جزئيات طرح ايران اعلام نشده است.

 کشورهای غربی معتقدند که ايران تحت پوشش "برنامه صلح‌آميز هسته‌ای" در راه دستيابی به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کند اما مقام‌های ايرانی اين اتهام را رد می‌کنند.

شورای امنيت سازمان ملل تاکنون در چهار قطعنامه تحريم‌هايی را بر عليه جمهوری اسلامی ايران تصويب کرده است.

آخرين دور مذاکرات ايران و کشورهای گروه ۱+۵ در روزهای ۱۶ و ۱۷ فروردين‌ماه (پنجم و ششم آوريل) در آلماتی پايتخت قزاقستان برگزار شد اما نتيجه‌ای نداد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • nima

    ازمایش انفجار اتمی - در اتاق احتراق -در سایت اتمی صلح امیز است ؟

  • hamid

    با زبان بازی ودوز و کلک و فتوی ! می گویند بمب نمی خواهند ولی حسينيان از اعضای جبهه پايداری در مجلس : «همانطور که خود آقای روحانی گفته است کارها بايد طوری پيش رود که هم سانتريفيوژها بچرخد و هم زندگی مردم؛ بازهم سریال عکس خندان  اشتون و..........!