ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کشته و زخمی شدن دو شهروند کُرد بر اثر تيراندازی نيروهای انتظامی

در پی تيراندازی نيروهای انتظامی

در پی تيراندازی نيروهای انتظامی در شهر نوسود واقع در استان کرمانشاه دو جوان کُرد کشته و زخمی شدند.

احسان پيام، جوان ۲۲ساله بر اثر تيراندازی نيروی انتظامی کشته شد.

به گزارش آژانس خبری موکريان، بامداد روز جمعه ۱۷ آبان‌ماه نيروی انتظامی در دژبانی ملندر نوسود با تيراندازی مستقيم، جوان ۲۲ساله اهل نوسود کرمانشاه به نام احسان پيام را به گمان حمل کالای قاچاق مورد هدف قرار داد و کشت.

بنا به اين گزارش، بر اثر همين تيراندازی، کاروان حيدری، فرزند قيصر از ناحيه دست به شدت زخمی شد و به بيمارستان طالقانی کرمانشاه منتقل گرديد.

طبق گزارش فعالان حقوق بشر در مرزهای کردستان سالانه صدها نفر از کولبران و افراد کاسب بر اثر تيراندازی نيروهای دولتی کشته و زخمی می‌شوند.

کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران اعلام کرد، در سال ۱۳۹۰ خورشيدی،  ۷۴ مورد مرگ کولبران کُرد و افراد کاسب را در مناطق مرزی استان‌های آذربايجان، کردستان، و کرمانشاه مستند کرده است.

"کولبر" اصطلاحی محلی است و به کسانی گفته می‌شود که حمل و نقل کالا از مرزها را با استفاده از "کول" خود و بدون هرگونه وسيله‌ای انجام می‌دهند.

افراد کاسب کالاهايی که توسط کولبران در نزديک‌ترين روستا به نقطه مرزی جمع‌آوری شده است، با استفاده از وسايل نقليه به شهرها منتقل می‌کنند.

احمد شهيد گزارشگر ويژ سازمان ملل در بخشی از گزارش اسفندماه سال ۱۳۹۰ به موضوع کولبران و افراد کاسب اشاره کرده بود.

 احمد شهيد در گزارش خود گفته بود: "گزارشگر ويژه از کشتار سيستماتيک کولبران و کاسبکاران که (شهروندان) کُردی هستند که در مناطق مرزی زندگی می کنند مطلع شده است. کولبران که محموله‌هايی از اجناسی همچون چای، تنباکو و سوخت را برای معاش زندگی را در حدود مرزی بر پشت خود حمل يا قاچاق می‌کنند، از اين رفتار متأثر هستند. قانون ايران فعاليت‌های قاچاق کولبران را به‌عنوان جرمی که قابل مجازات با چند ماه زندان يا جريمه‌ای معادل کالاهايی ضبط شده است می‌داند. اما گزارشگر ويژه گزارش‌هايی دريافت کرده است که نگهبانان مرزی به اين افراد شليک می‌کنند، و به اين وسيله ده‌ها کولبر و همچنين اسب‌های آنان را سالانه زخمی و يا به قتل می‌رسانند."

عکس از آژانس خبری موکريان

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • محمد رضا

    کل تبادل کالای قاچاق با "کول" در سال چند کیلوگرم می شود؟ از 140 اسکله ی ناشناخته چقدر هزار تن قاچاق تبادل می شود؟ میلیاردها دلار مواد مخدر چگونه از مرز شرقی به مرز غربی و سپس اروپا و جاهای دیگر می رود؟ صدها هزار بطری مشروبات الکلی چگونه وارد کشور و درب منزل تحویل می شود؟ یک هواپیما تریاک که در فرودگاه امام با بیست تن بار "کشف" شد برای تولید چقدر دارو لازم بود؟ رییس پلیس تهران با چند بانوی عریان می تواند نماز جماعت برپا کند؟ مرتضوی در کسوت رییس کمیته ی ضد قاچاق چه جوکی بود؟ طلاهای احمد چجور مس شد و 18 میلیارد ارز و دلار ایران در دهان ترکها چه مزه ای داد؟ باز هم ادامه بدهم؟ تازه اینها بر ملا شده هاست. در یک کلام خاک بر کله ی پوک آن سرباز و پلیسی که اسلحه بروی کولبرها می کشد و با قساوت تمام مرگ آنها را رقم می زند. می میرید تیر هوایی بزنید یا حالا که تمرین تیراندازی به انسان زنده می کنید لا اقل پاها را هدف قرار بدهید؟ مگر چقدر مواجب به شما می دهند که این گندکاری ها را به بار بیاورید؟