ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جنگ ایران و عراق و قربانیان اعصاب و روان

جانبازان جنگ و بیماری‌های اعصاب و روان

افرادی که در این گزارش تصویری می‌بینید، سربازانی هستند که در جنگ ایران و عراق جنگیده و در نتیجه جنگ مبتلا به بیماری‌های اعصاب و روان شده و اکنون در آسایشگاه «نیایش» بستری‌اند.

از روز پایان جنگ ایران و عراق تا به امروز، بیش از ۵۸۷ هزار نفر از جانبازان جنگ، نیاز به کمک‌های پزشکی داشته‌اند. در این میان، نیمی از آن‌ها یعنی نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر، در سطوح مختلف از بیماری‌های اعصاب و روان رنج برده‌اند. ۵۲ هزار نفر قربانیان سلاح‌های شیمیایی نیز، به غیر از درمان مشکلات مربوط به فیزیک بدن، نیاز به روانکاو و روان‌پزشک دارند. از سال ۱۹۸۵ تا سال ۱۹۹۸، هشتاد و دو نفر از جانبازان جنگی، خودکشی موفقیت آمیز کردند. ۴۸% اسرای ایرانی جنگ ایران و عراق نیز، شش ماه پس از آزادی از اختلال‌های اعصاب و روان رنج می‌بردند. بیشتر اسرا و جانبازان جنگ ایران و عراق به بیماری اختلال استرس پس از سانحه دچارند.

در طول جنگ ایران و عراق، بین ۱۸۸ هزار تا ۲۱۸ هزار ایرانی کشته شدند (حدود ۷۰ نفر در هر روز). متوسط سن مرگ و میر در بین کشته شدگان جنگ ۲۳ سال بود. شش هزار و چهار صد و بیست نفر از کسانی که در جنگ مردند، زن بودند. یک هزار و پنج نفر از قربانیان حمله‌های شیمیایی عراق، بین سال‌های ۱۹۸۳ و ۱۹۹۴ جان خود را از دست دادند. بین سال‌های ۱۹۸۸ و ۲۰۰۳، هزار و چهارصد نفر از ایرانیان در نتیجه مستقیم جنگ جان خود را از دست دادند؛ یعنی یا جانبازان جنگ بودند و یا به دلیل انفجار مین کشته شدند. در همین سال‌ها، ۲۳۱۳ به دلیل انفجار مین مجروح شدند. (منبع آمار: متن کامل این مقاله)

برای دیدن گزارش، روی عکس‌ها کلیک کنید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.