ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عضویت ناقضان حقوق بشر در شواری حقوق بشر سازمان ملل چه تبعاتی در پی دارد؟

آیا می‌توان در شیوه انتخاب اعضای این شورا تجدید نظر کرد تا کشورهای ناقض حقوق بشر نتوانند به آسانی در آن عضویت یابند؟ گفت‌وگو با حسین رئیسی، حقوق‌دان ایرانی ساکن کانادا.

شواری حقوق بشر یکی از ارکان سازمان ملل است که چهل و هفت عضو آن بر اساس سهمیه‌بندی منطقه‌ای انتخاب می‌شوند. به عنوان مثال سهم آسیا و آفریقا در این شورا سیزده کرسی و سهم کشورهای اروپای غربی هفت کرسی است و اعضای آن می‌توانند برای دو دوره متوالی سه ساله انتخاب شوند. با وجود این‌که این شورا برای حمایت از حقوق بشر تشکیل شده، اما به نظر می‌رسد آمیخته شدن مسائل سیاسی با مباحث حقوق‌بشر کارکرد آن را دچار مشکل کرده است. شورایی که علاوه بر نقش نظارتی موظف به تلاش برای ارتقاء وضعیت حقوق‌بشر در همه کشورهای جهان و گزارش موارد نقض آن است. اخیرا کشورهایی همچون ویتنام، روسیه، چین و عربستان نیز به عضویت در این شورا انتخاب شده‌اند؛ اما عضویت در این شورا برای کشورهایی که به عنوان ناقض حقوق‌بشر شناخته می‌شوند، چه تبعاتی برای مردم آنان در پی دارد؟ آیا این مسئله می‌تواند به تغییر شرایط در این کشورها کمک کند، یا دست این دولت‌ها برای نقض حقوق مردم خود را بیش از پیش باز خواهد گذاشت؟ و آیا می‌توان در شیوه انتخاب اعضای این شورا تجدید نظر کرد تا کشورهای ناقض حقوق بشر نتوانند به آسانی در آن عضویت یابند؟ در همین رابطه گفت‌وگویی با حسین رئیسی، حقوق‌دان ایرانی ساکن کانادا داشتیم.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.