ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خبر خوب: قدردانی از تلاش های پنجاه ساله ی وکیل حقوق بشری ایرانی

در دوران پر آشوبی که زندگی می کنیم تلاش خستگی ناپذیر چهره هایی چون لاهیجی و دیگر کوشندگان راه آزادی بیان و کرامت انسانی ما را به آینده ی انسان امیدوار می کند.

کریم لاهیجی

در روزهایی که وضعیت حقوق بشر در ایران با ادامه ی اعدام ها، شکنجه در زندان ها و بازداشت های خودسرانه ی وکلا، روزنامه نگاران، فعالان دانشجویی، زنان و اتحادیه های کارگری همچنان کارنامه ی سیاهی دارد، قدردانی و ستایش از فعالیت و تلاش های پنجاه ساله ی یک حقوق‌دان و کوشنده ی حقوق بشری ایرانی می تواند خبر خوبی باشد.
کریم لاهیجی، هفتاد و چهار ساله و یکی از قدیمی ترین و شناخته شده ترین وکلا و فعالان حقوق بشری ایران، نماد وجدان بیدار انسان در برابر حکومت های زورگو به ویژه حکومت اسلامی در ایران است که ناقض جدی حقوق انسانی شناخته شده است.
گروهی از کوشندگان حقوق بشر روز شنبه چهارده دسامبر، برابر با بیست و سوم آذر ماه در شهر هانوفر آلمان با حضور خود و شیرین عبادی، از تلاش های همیشگی و تاثیر گذار این حقوق‌دان و فعال شناخته شده در سطح جهانی قدرشناسی می کنند.
کریم لاهیجی، متولد تهران است. او دکترای خود را در رشته ی حقوق از دانشگاه تهران دریافت کرده است. لاهیجی از بنیانگذاران جامعه ی حقوق بشر ایران، نایب رییس پیشین فدراسیون بین المللی جامعه ی حقوق بشر و رییس کنونی قدیمی ترین نهاد جهانی حقوق بشر در اروپاست. در کنگره ی FIDH در ماه می دوهزار و سیزده میلادی در استانبول، کریم لاهیجی، حقوق دان و فعال تبعیدی ایرانی برای سه سال به ریاست فدراسیون های بین المللی حقوق بشر انتخاب شد.
لاهیجی در گفت‌وگوی ویژه با زمانه از تاریخ پنجاه ساله ی فعالیت های حرفه ای و حقوق بشری اش، راهی که برای دفاع از حقوق مردم انتخاب کرده و نیز از آرزوها و درس های اصلی زندگی اش می گوید.
در این میان نظر روح انگیز کار، وکیل برجسته ی دیگر حقوق بشری، علی اصغر حاج سید جوادی، نویسنده و فعال حقوق بشر، حسین باقرزاده و محمد مصطفایی، وکیل تبعیدی دیگر ایرانی را درباره ی کریم لاهیجی پرسیده ام.
کریم لاهیجی، کوشنده ی حقوق انسانی، ابتدا از چگونگی و آغاز پنجاه سال تلاش اش می گوید.
او انتخاب شدن به ریاست فدراسیون های بین المللی حقوق بشر را پاداشی به فعالیت های پنجاه ساله اش توصیف می کند.
نیم قرن فعالیت در راه دفاع از حقوق انسانی از او چهره ای جهانی ساخته است. لاهیجی درس های مهم زندگی اش را« انتخاب یک راه ، تلاش برای موفقیت در آن راه، تکیه بر خود و استقلال رأی » می داند و آرزوی روزی را دارد که دولت ایران حقوق بشر را رعایت کند.
به راستی، در دوران پر آشوبی که زندگی می کنیم تلاش خستگی ناپذیر چهره هایی چون لاهیجی و دیگر کوشندگان راه آزادی بیان و کرامت انسانی ما را به آینده ی انسان امیدوار می کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • قدردانی از ۵۰ سال تلاش عبدالکریم لاهیجی | میان پرده - Interlude

    […] فایل صوتی را بشنوید: […]