ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چشم‌انداز حضور فیلم «شاهزاده» و مستند «ایرانی» در جشنواره فیلم برلین

سعید نورافشان - به‌زودی فهرست فیلم‌های جشنواره فیلم برلین اعلام می‌شود. فیلم «شاهزاده» و مستند «ایرانی» ساخته فیلمسازان خارج از ایران از بخت بالایی برای شرکت در این جشنواره برخوردارند.

شصت و چهارمین جشنواره فیلم برلین آخرین روزهای بررسی فیلم‌هایی که از سراسر جهان به این جشنواره رسیده را پشت سر می‌گذارد.

محمود بهرازنیا در فیلم «جمعه»

برای بخش‌های مسابقه، خارج از مسابقه، پانوراما، نسل ۲۰۱۴ و فوروم، کمیته‌های گوناگون این جشنواره در حال بررسی فیلم‌های رسیده هستند. تاکنون این کمیته‌ها بیش از هزار فیلم را دیده‌اند و قرار است که به‌زودی فهرست کلیه فیلم‌های برگزیده را اعلام کنند.

«شاهزاده» دومین فیلم بلند محمود بهرازنیا (فیلمساز مقیم آلمان) برای پذیرفته شدن در برلیناله از بخت بیشتری برخوردار است.

شصت و چهارمین جشنواره فیلم برلین از ۶ تا ۱۶ فوریه ۲۰۱۴ برگزار می‌شود.

در این جشنواره بخشی هم با عنوان « نسل ۲۰۱۴» به فیلمسازان تازه‌نفس اختصاص داده شده و تاکنون ۱۲ فیلم از ساخته‌های فیلمسازان جوان از ده کشور برای این بخش انتخاب شده است. فیلم‌های انتخاب شده از کشورهای استرالیا، آلمان، فرانسه، آرژانتین، انگلستان، ایتالیا، سوئد، دانمارک و مکزیک است. اما هنوز کمیته انتخاب به کار خود پایان نداده.

از سینمای ایران که امسال تعداد محصولات بیشتری تولید کرده، نماینده جشنواره برلین در تهران، تاکنون بیش از ۳۰ فیلم دیده و انتخاب‌های خود را به برلین پیشنهاد داده تا دیتر کوسلیک، مدیر جشنواره فیلم برلین انتخاب نهائی را انجام دهد.

فیلمسازان ایرانی خارج از کشور نیز چند فیلم به جشنواره برلین پیشنهاد کرده‌اند. تا این لحظه «شاهزاده» دومین فیلم بلند محمود بهرازنیا (فیلمساز مقیم آلمان) برای پذیرفته شدن در برلیناله از بخت بیشتری برخوردار است.

محمود بهرازنیا در «شاهزاده» زندگی هم‌بازی‌اش در فیلم «جمعه»، بعد از مهاجرات به آلمان را مضمون یک فیلم داستانی قرار داده.

محمود بهرازنیا متولد ۱۳۲۵ تهران، فارغ التحصیل سینماست. او فعالیت سینمایی‌اش را در سال ۱۳۷۱ با کارگردانی فیلم‌های کوتاه و مستند در شبکه‌های تلویزیونی آلمان آغاز کرد.

«شاهزاده» ساخته محمود بهرازنیا مورد توجه کمیته انتخاب جشنواره فیلم برلین قرار گرفته است.

«راه بهشت» (۱۳۸۰) نخستین فیلم بلند اوست و افزون بر این تاکنون در چهار فیلم، از جمله فیلم «جمعه» ساخته حسن یکتاپناه هم بازی کرده است.

بهرازنیا در سال ۱۳۷۸ به پیشنهاد عباس کیارستمی حاضر به بازی در فیلم «جمعه» ساخته حسن یکتا پناه شد.

«جمعه» در جشنواره فیلم کن در سال ۲۰۰۰ در بخش نوعی نگاه انتخاب شد و جایزه دوربین طلایی را بطور مشترک با «زمانی برای مستی اسب‌ها» ساخته بهمن قبادی به‌دست آورد.

در این فیلم یک جوان افغانی به نام «جمعه» که مخفیانه در ایران زندگی می‌کند و در روستایی برای محمود، اربابش ( با بازی محمود بهرازنیا) کار می‌کند، عاشق یک دختر ایرانی می‌شود و از محمود می‌خواهد که از طرف او به خواستگاری دختر برود، اما ارباب سرانجام دختر را برای خودش خواستگاری می‌کند.

مهران تمدن، فیلمساز ایرانی مقیم فرانسه با اثر تازه‌اش، مستندی به نام «ایرانی»

جلیل نظری که در این فیلم نقش «جمعه» را بازی می‌کند، به آلمان مهاجرت کرده است.

مهران تمدن در مستند «ایرانی» ژرفای اختلاف سکولارها با روحانیت شیعه را نشان می‌دهد.

چندین سال پیش محمود بهرازنیا که رابطه خودرا با بازیگر نقش «جمعه» حفظ کرده بود، تصمیم گرفت فیلمی پیرامون زندگی این جوان افغان در آلمان بسازد. به‌تازگی این فیلم به‌نام »شاهزاده» به پایان رسیده و تهیه‌کننده آن را در اختیار جشنواره برلین قرار داده. بنا به گزارش‌هایی که رادیو زمانه به دست آورده، این فیلم بسیار مورد توجه کمیته انتخاب جشنواره فیلم برلین قرار گرفته است.

مهران تمدن، فیلمساز ایرانی که در فرانسه زندگی و کار می‌کند، فیلم مستند بلندی ساخته به نام «ایرانی» که سوژه‌اش در ایران اتفاق می‌افتد.

«بسیجی‌» ساخته خوش‌اقبال مهران تمدن

این فیلم در فرانسه مراحل بعد از تولید را به پایان رسانده و به جشنواره فیلم برلین هم پیشنهاد شده و از برخی لحاظ مورد توجه قرار گرفته است.

در مستند «ایرانی» در یک خانه ییلاقی در اطراف تهران، یک مرد سکولار، چهار ملا را به همراه خانواده‌هایشان برای یک هفته دعوت کرده است. آن‌ها با هم به بحث درباره دموکراسی، مذهب و موسیقی و جامعه می‌پردازند و در این میان نکات جالبی پدیدار می‌شود. دوربین فیلمبردار شبانه‌روز باز است و لحظات جذابی را فیلم گرفته است.

مهران تمدن پیش از این مستند «بسیجی» را ساخته بود که در جشنواره‌های گوناگون به نمایش درآمده بود و سپس همین فیلم به پرده سینما‌های فرانسه نیز رفت و مورد توجه رسانه‌های فرانسه نیز قرار گرفت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.