ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتقاد برخی مقام‌های ايرانی به ديدار هيئت پارلمانی اروپا با ستوده و پناهی

در پی ورود روز جمعه

در پی ورود روز جمعه يک هیئت هشت نفره از نمایندگان پارلمان اروپا به دعوت گروه روابط پارلمانی جمهوری اسلامی و اتحادیه اروپا و سپس ديدار اين هيئت با نسرين ستوده و جعفر پناهی، برخی از مقام‌های ايرانی از اين ديدار انتقاد کردند.

نسرين ستوده و جعفر پناهی، برندگان جايزه حقوق بشری ساخاروف

نسرين ستوده، وکيل دادگستری و جعفر پناهی، فيلمساز ايرانی هر دو مدتی را در زندان‌های جمهوری اسلامی ايران به‌سر برده‌اند و هر دو به‌طور مشترک برنده جايزه حقوق بشری ساخاروف اروپا در سال گذشته ميلادی شدند.

به‌گزارش خبرگزاری فارس، محمدجعفر منتظری، رئيس ديوان عدالت اداری در اين‌باره گفت: "این‌ها (هيئت اروپايی) با دو نفر از فتنه‌گرانی که در فتنه ۸۸ محکومیت داشتند، مخفیانه دیدار کردند. باید روشن شود که چه کسانی زمینه این دیدار را فراهم کرده‌اند؟"

وی افزود: "با گذشت پنج سال از حادثه سال ۸۸ وقتی عده‌ای از غربی‌ها به ايران می‌آيند و مخفيانه ملاقاتی را انجام می‌دهند، نشان می‌دهد که آن فتنه در کجا ريشه داشته و آبشخور آن کجاست."

محمدجعفر منتظری با بيان اين‌که "در ميان دولتمردان چه کسانی چنين خيانتی را مرتکب شده‌اند" اظهار اميدواری کرد که "مسئولان امنيتی اين جريان را دنبال کنند".

رئيس ديوان عدالت اداری همچنين با اشاره به توافقنامه هسته‌ای ايران و کشورهای قدرتمند جهان گفت: "همين کسانی که داعيه قرارداد هسته‌ای با ايران را دارند، در انتهای قرارداد شرايطی را که برای جمهوری اسلامی تعيين می‌کنند، به فتنه سال ۸۸ بر می‌گردد که افرادی که در حصر و زندان هستند نيز بايد آزاد شوند.

هيئت پارلمانی اروپا در روزهای گذشته با محمدجواد ظريف و اکبر هاشمی رفسنجانی ديدار کردند.

مقام‌های جمهوری اسلامی ايران اعتراضات خيابانی پس از انتخابات دهمين دوره رياست جمهوری در سال ۸۸ را "فتنه"  و شرکت‌کنندگان در آن را "فتنه‌گر" می‌خوانند.

در همين حال کاظم جلالی، رئيس مرکز پژوهش‌‌های مجلس ايران که مسئول دعوت از هيئت پارلمانی اروپا است، ديدار اين هيئت از نسرين ستوده و جعفر پناهی را "خلاف عرف ديپلماتيک" دانست و از آن انتقاد کرد.

جلالی گفت: "افرادی که در اين ديدار حضور پيدا کردند اقدامی نامناسب را انجام دادند زيرا حضور در اين ديدار با عرق ملی در تضاد است و اگر کسی موضعی در مسئله‌ای دارد می‌تواند آن را از طرق ممکن بيان کند."

وی با سلب مسئوليت از خود در اين‌باره، افزود پيش از سفر، هيئت پارلمانی اروپا به وزارت خارجه ايران نامه‌ای داده بود که گروه روابط پارلمانی جمهوری اسلامی سه روز قبل از انجام سفر در جريان آن قرار گرفت و زمانی که اين بحث مطرح شد وی و علاءالدين بروجردی، رئيس کميسيون امنيت ملی مجلس با انجام اين ديدار مخالفت کرده‌اند،.

جلالی گفت در برنامه مجلس ملاقاتی غير از جدول تنظيم شده وجود نداشت.

همچنين، جواد کريمی قدوسی، عضو کميسيون امنيت ملی مجلس ايران نيز ديدار هيئت پارلمانی اروپا با نسرين ستوده و جعفر پناهی "نوعی بدعت در عرصه ديپلماسی و در جمهوری اسلامی ايران" دانست و گفت: "با توجه به نگاه برخی مسئولان دولتی به بحث فتنه ۸۸ برآورد می‌شد که چنين اقداماتی با حمايت برخی از وزرا و معاونان رئيس‌جمهور و حتی ممکن است با توصيه شخص رئيس‌جمهور اجازه انجام اين ملاقات‌ها داده شود و اين همان موضوعی است که اکثريت نمايندگان در جريان رأی اعتماد نگران آن بودند."

کريمی قدوسی تأکيد کرد که به‌طور قطع محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه "به منظور پاسخگويی در ارتباط با اين موضوع بايد در کميسيون امنيت ملی حاضر شود و تذکراتی با امضاهای بسيار زياد به شخص رئيس‌جمهور داده خواهد شد."

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.