ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بيشتر روزنامه‌نگاران دستگيرشده در ايران همچنان در زندان‌اند

سازمان گزارشگران بدون مرز در بيلان خود از آزادی مطبوعات جهان در سال ٢٠١٣ نوشته است در ايران روزنامه‌نگاران همچنان در زندان به‌سر می‌برند و همچنان بازداشت آن‌ها ادامه دارد.

سازمان گزارشگران بدون مرز بيلان آزادی مطبوعات جهان در سال ٢٠١٣ را منتشر کرد. اين گزارش درباره ايران نوشته است به‌رغم وعده‌های دولت حسن روحانی بازداشت فعالان رسانه‌ای همچنان ادامه دارد.

گزارشگران بدون مرز در گزارش سالانه خود نوشته است پس از روی کار آمدن حسن روحانی به‌عنوان رئيس‌جمهور در ايران، "با وجود وعده ‌گشايش و آزادی تعدادی از زندانيان سياسی، از جمله چند روزنامه‌نگار،اما اکثريت روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی که پس از انتخابات پر مناقشه ١٢ خرداد ١٣٨٨، و در پی اعتراضات مردمی بازداشت شده‌ بودند، همچنان در زندان به‌سر می‌برند."

اين گزارش می‌افزايد: "از آغاز سال ميلادی ٢٠١٣، ٧٦ فعال رسانه‌ای در ايران بازداشت شده‌اند، که ٤٢ مورد پس از انتخابات خردادماه امسال شمارش شده است."

گزارشگران بدون مرز که ايران را جزو "پنج زندان بزرگ جهان برای روزنامه‌نگاران" می‌داند گفته است "در اين مدت ١٧ فعال رسانه‌ای به حبس‌هايی از يک تا ٩ سال محکوم شده‌اند."

همچنين "١٢ رسانه توقيف يا مجبور به توقف انتشار خود شده‌اند" و "رفتار غير انسانی با زندانيان عقيدتی در زندان‌ها همچنان ادامه دارد."

بنا به اين گزارش "بسياری از اين زندانيان در حالی که به شدت بيمار و در وضعيت خطرناکی به‌سر می‌برند، همچنان از حق درمان محروم هستند."

گزارشگران بدون مرز در مورد وضعيت آزادی مطبوعات در ديگر نقاط جهان نوشته است در سال جاری ميلادی ٧١ روزنامه‌نگار در جهان به هنگام انجام وظيفه خود جان باخته‌اند.

آسيا با ٢٤ کشته و خاورميانه و آفريقای شمالی با ٢٣ کشته بيشترين کشته‌ها را دارند.

با اين حال تعداد روزنامه‌نگاران کشته شده به هنگام انجام وظيفه اطلاع‌رسانی در سال ٢٠١٣ نسبت به سال گذشته ٢٠ ٪ کاهش داشته است. سال گذشته ميلادی ٨٨ روزنامه‌نگار کشته شده بودند.

کريستف دو لوار، دبيراول سازمان گزارشگران بدون مرز در اين‌باره گفت: "کاهش نسبی تعداد روزنامه‌نگاران کشته شده در سال ٢٠١٣، متأسفانه نشانگر بهبود آزادی اطلاع‌رسانی نيست. اين کاهش با صعود نجومی تعداد روزنامه‌نگاران ربوده‌شده و افزايش تهديد و تعرض به روزنامه‌نگاران جايگزين شده است."

برپايه بيلان گزارشگران بدون مرز سال گذشته در جهان ٨٢٦ روزنامه‌نگار بازداشت و زندانی شده‌اند؛ ٨٧ نفر ربوده شده‌اند و دو هزار و ١٦٠ روزنامه‌نگار مورد تعرض و تهديد قرار گرفته‌اند.

همچنين ٣٩ شهروند خبرنگار ـ وب‌نگار کشته و ١٢٧ شهروند خبرنگار ـ وب‌نگار نيز بازداشت شده‌اند.

اين گزارش می‌افزايد  ٧٧ روزنامه‌نگار نيز در سال جاری ميلادی مجبور به ترک کشور خود شده‌اند.

به‌گفته گزارشگران بدون مرز اکثريت کشته‌شدگان در سال ٢٠١٣ روزنامه‌نگاران مطبوعات بوده‌ و کمتر از يک سوم کشته‌شدگان در مناطق جنگی جان باخته‌اند.

گزارشگران بدون مرز، چين، اريتره، ترکيه و سوريه را در کنار ايران "زندان‌های بزرگ جهان" برای روزنامه‌نگاران دانسته است. اين پنج کشور سال گذشته نيز به همين عنوان شناخته شدند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • رسانه‌های فارسی‌ و دشواری‌های روزنامه‌نگاری | گفتمان تركمنها - turkmentalk

    […] بازداشت فعالان رسانه‌ای همچنان ادامه دارد. در این گزارش آمده است: «با وجود وعده ‌گشایش و آزادی تعدادی از […]

  • رسانه‌های فارسی‌ و دشواری‌های روزنامه‌نگاری | خبرگزاری موج سبز

    […] بازداشت فعالان رسانه‌ای همچنان ادامه دارد. در این گزارش آمده است: «با وجود وعده ‌گشایش و آزادی تعدادی از […]

  • ایران پس از ترکیه دومین زندان بزرگ روزنامه‌نگاران | Yari Yarsan

    […] بازداشت فعالان رسانه‌ای همچنان ادامه دارد. در این گزارش آمده است: «با وجود وعده ‌گشایش و آزادی تعدادی از […]