ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سایه سنگین دولت بر گردشگری؛ نام ایران در فهرست‌‌های سیاه

بدهی دولت ایران به نمایشگاه‌های بین‌المللی جهانگردی نام ایران را در فهرست سیاه این نمایشگاه‌ها قرار داده است. دست‌اندرکاران صنعت گردشگری می‌گویند دولت روحانی به وعده‌هایش عمل نکرده است.

هم‌زمان با تلاش برای بهبود روابط دیپلماتیک با غرب، فعالان گردشگری امیدوارند پس از سال‌ها رکود شاهد رونقی دوباره در این بخش باشند. اما عدم حمایت دولت و برخی کمبودهای اساسی اعتراض آژانس‌های مسافرتی، تورگردانان و هتل‌داران را در ایران برانگیخته است.

نمایشگاه صنعت گردشگری در برلین؛ یکی از مهم‌ترین رویدادها در این عرصه

بدهی دولت ایران به نمایشگاه‌های بین‌المللی جهانگردی نام ایران را در فهرست سیاه این نمایشگاه‌ها قرار داده است و بیم آن می‌رود که دیگر از ایران برای حضور در چنین رویدادهایی دعوت به عمل نیاید. به گفته رییس جامعه تورگردانان ایران، بدهی ۸۷ هزار یورویی ایران به نمایشگاه‌های گردشگری سبب شده است تا نام ایران در فهرست سیاه قرار بگیرد و اکنون برای حضور در نمایشگاه جهانی ITB در برلین مشکلات فراوانی وجود دارد.

نام ایران به خاطر بدهی اندکی که به نمایشگاه گردشگری در برلین دارد در فهرست سیاه قرار گرفته و برای شرکت در این نمایشگاه مشکلات زیادی دارد.

ابراهیم پورفرج با اعلام این مطلب در روز ۲۹ آذر در جمع فعالان گردشگری که در مراسمی در «هتل بزرگ تهران» جمع شده بودند گفت مسئولان این نمایشگاه جهانی، سال گذشته نیز از دادن زمین و غرفه به متقاضیان ایرانی خودداری کردند وگفتند تا زمانی که ایران بدهی‌‌های پیشین خود برای اجاره زمین و ساخت غرفه را به این نمایشگاه نپردازد به هیچ‌وجه به شرکت‌ها و متقاضیان دولتی و خصوصی از ایران اجازه حضور در نمایشگاه داده نخواهد شد.

گرچه سال گذشته با مذاکرات میان بخش خصوصی و وعده پرداخت بدهی، مسئولان آلمانی نهایتاً زمینی را در اختیار بخش گردشگری ایران گذاشتند اما به نظر می‌رسد امسال کار برای ایرانیان سخت‌تر خواهد بود. به گفته رییس جامعه تورگردانان ایران، دولت پیشین هرگونه بدهی خود به این نمایشگاه را انکار می‌کرد.

بورس جهانی توریسم در برلین

نمایشگاه جهانی گردشگری ITB در برلین یا «بورس جهانی توریسم» که هرسال در این شهر برگزار می‌شود، یکی از رویدادهای بزرگ در این صنعت و محلی برای عرضه توانایی کشورها در جذب گردشگر، ارائه مقصد‌های جدید و جذاب، معرفی شرکت‌های گردشگری و تورگردانی و همچنین هتل‌‌ها و سایر خدمات در این بخش است. این نمایشگاه بزرگ از سال ۱۹۶۶ تاکنون مدام در حال توسعه بوده است. حضور در این نمایشگاه و بازارهای دیگری از این دست بهترین فرصت برای بخش دولتی و خصوصی جهت بازاریابی در سطح کلان و جذب گردشگر به کشورهاست.

تخمین زده می‌شود کل مشاغل وابسته به سیر و سیاحت و سفر در جهان رقمی بیش از ۲۵۸ میلیون شغل و درآمد آن معادل شش تریلیون دلار یا اندکی بیش از ۹ درصد کل تولید ناخالص ملی جهان باشد. به این ترتیب بخش سفر و گردشگری از صنعتی مانند اتومبیل سازی نیز بزرگ‌تر است و سرمایه‌گذاری در آن برای بسیاری از کشورها یک عامل حیاتی است. با این‌حال دست اندرکاران این بخش در ایران معتقدند دولت نه تنها حمایت‌‌ها و تبلیغات لازم را در این زمینه انجام نمی‌هد بلکه در بسیاری موارد مانع از تلاش‌های بخش خصوصی نیز می‌شود.

هتل داریوش، یکی از هتل‌های مجلل در ایران. هتل‌هایی مجلل اما خالی؟

اعتراض به بودجه سال ۱۳۹۳

در حالی که حسن روحانی در برنامه‌های ارائه شده خود به مجلس از حمایت قاطع بخش دولتی از گردشگری در ایران صبحت کرده بود، اما اکنون دست‌اندرکاران این صنعت و جامعه هتل‌داران ایران معتقد هستند دولت به وعده‌‌های خود وفادار نمانده است.

گنجاندن بندی در لایحه بودجه پیشنهادی دولت برای سال ۱۳۹۳، شهرداری‌ها را موظف خواهد کرد تا پنج درصد از هزینه اقامت در مراکز گردشگری، رفاهی و نظایر آن را اخذ و به حساب خاصی واریز کنند تا بعداً به مصرف توسعه گردشگری، صنایع دستی، حفاظت از میراث فرهنگی و همچنین محیط زیست برسد. با این‌حال تورگردانان، هتل‌داران و دست‌اندرکاران گردشگری در ایران یک‌صدا معتقدند این بند باعث افزایش نرخ خدمات گردشگری در ایران می‌شود و به آن آسیب زیادی وارد می‌کند. در حال حاضر نیز هتل ها ۱۵ درصد عوارض و مالیات می‌پردازند.

به گفته فعالان بخش گردشگری، نظام هتل‌داری در ایران دولتی است و اکثر هتل‌های خوب و بزرگ در اختیار دولت است. ابراهیم پورفرج، رییس جامعه تورگردانان ایران، این نکته را یک ضعف بزرگ گردشگری در ایران برآورد می‌کند.

جامعه هتل‌داران ایران از دولت و به ویژه از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درخواست حذف این تبصره را دارند و از سوی دیگر با ارسال نامه‌‌هایی به مجلس از نمایندگان خواسته‌اند مانع از ایجاد مشکلات جدید برای بخش گردشگری در ایران شوند.

به گفته جمشید حمزه ‌زاده، رییس جامعه هتل‌داران ایران، دولت به جای ایجاد تسهیلات موانع محکمی در راه گردشگری ایجاد کرده است. او تبعات این تبصره جدید در بودجه را حذف شدن سفر از سبد خانوار در ایران ذکر کرد. در کنار آن، افزایش مراکز اقامتی غیر مجاز و متضرر شدن مراکز و هتل‌های رسمی از عوارض جدی افزایش نامتناسب نرخ خدمات گردشگری در ایران خواهد بود. به گفته دست‌اندرکاران بخش گردشگری، هم اکنون در بسیاری نقاط ایران، به ویژه در شهرهای مازندران و همچنین شهرهای زیارتی مانند مشهد، تعداد تخت‌های غیر رسمی از تخت‌های رسمی بیشتر است. در این مناطق اجاره دادن خانه‌ها به مسافران بسیار متداول است، و با افزایش قیمت‌های رسمی، تعداد این مراکز غیرمجاز چند برابر خواهد شد.

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری نیز معتقد است عملکرد دولت‌های هفتم تا یازدهم در زمینه گردشگری کاملاً مشابه یکدیگر است. به گفته محمد حسن کرمانی، در هیچ‌ کجای دنیا کس دیگری برای هتل‌دار تصمیم نمی‌گیرد که قیمت هتلش چقدر باشد. او که در مراسم رونمایی از پرتال جامعه هتل‌داران ایران در هتل بزرگ تهران سخن می‌گفت از آژانس‌های مسافرتی خواست به امید حمایت‌های دولتی نباشند. کرمانی علت موفقیت صنعت گردشگری در ترکیه و مالزی را عدم تکیه به دولت عنوان کرد.

وضعیت هتل‌ها در ایران

به گفته فعالان بخش گردشگری، نظام هتل‌داری در ایران دولتی است و اکثر هتل‌های خوب و بزرگ در اختیار دولت است. ابراهیم پورفرج، رییس جامعه تورگردانان ایران، این نکته را یک ضعف بزرگ گردشگری در ایران برآورد می‌کند زیرا به اعتقاد او در حالی که در بخش خصوصی هتل‌ها برای رقابت با بازار و جلب مسافر بیشتر قادر هستند در قیمت‌های خود تغییر داده و گاهی تخفیف‌هایی اعمال کنند، هتل‌های بزرگ و دولتی در ایران چنین اختیاری ندارند و نگران برخورد سازمان بازرسی کل کشور هستند. او همچنین تعداد کم مراکز اقامتی در ایران را مانع دیگری برای رشد این صنعت دانست و گفت هم اکنون تمام هتل‌های اصفهان تا تابستان سال آینده پر شده و دیگر هتلی نمانده است که بتوان تورهای گردشگری را در آن اقامت داد. به گفته رییس جامعه تورگردانان ایران، کسانی که شعار می‌دهند ما در سال ۲۰ میلیون گردشگر می‌‌خواهیم آیا فکر نکرده‌اند در چنین مواقعی شهری مانند اصفهان با کمبود هتل مواجه است؟

سفر به ایران، یک کار مخاطره‌آمیز؟

برخوردها نامناسب در سفارتخانه‌‌ها

یکی دیگر از عواملی که گاه باعث می‌شود مسافران خارجی قید سفر به ایران را بزنند، برخوردی است که به گفته دست‌اندرکاران این بخش در سفارتخانه‌های ایران با آن‌ها صورت می‌گیرد. ایران گرچه صدور ویزای گردشگری را برای تعدادی از کشورهای جهان آسان‌تر کرده است، اما هنوز شهروندان برخی کشورها باید در صف صدور ویزا بمانند.

برخی کارمندان سفارتخانه‌ها، اتباع کشورهای دیگر را از سفر به ایران منصرف می‌کنند.

به گفته سیروس اعتمادی، از فعالان بخش گردشگری در ایران، گروهی از گردشگران یک کشور اروپای شرقی زمانی که برای درخواست ویزا به سفارت ایران مراجعه کردند، کارمند سفارت به آنان گفت چرا در حالی که ایران اکنون امن نیست به آن‌جا می‌روید. به گزارش خبرگزاری ایسنا، برخی کارمندان سفارتخانه‌ها حرف‌های ابهام‌آمیزی در مورد وضعیت سفر به ایران به اتباع کشورهای دیگر می‌گویند و آن‌ها را از سفر به ایران منصرف می‌کنند. عباس پیرمرادیان، رییس جامعه راهنمایان گردشگری نیز به خبرگزاری ایسنا می‌گوید گردشگران اروپایی به او گفته‌اند در سفارتخانه‌‌های ایران به آنان گفته شده چرا در این اوضاع به ایران سفر می‌کنید؟

محمدعلی نجفی، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران، پیش‌تر و در گفت‌وگو با روزنامه گاردین وعده داده بود دولت قوانین مربوط به صدور ویزا و ورود گردشگر را بازنگری می‌کند تا به جز ۱۰ کشور جهان، گردشگران سایر کشورها بتوانند در فرودگاه‌های ایران ویزای توریستی دریافت کنند. در میان کشورهایی که همچنان به ویزای ایران نیاز خواهند داشت آمریکا، بریتانیا، کانادا، عراق، افغانستان و پاکستان قرار دارند. به گفته رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران، جذب گردشگران چینی جزو اولویت‌های اصلی دولت ایران است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.