ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ستیز رژیم با نوکیشان مسیحی

ماه دسامبر و دستگیری نوکیشان مسیحی

مسیحیان ایران در حالی تولد عیسی مسیح را جشن می‌گیرند که نوکیشان مسیحی و مسیحیان مرتبط با آن‌ها به دلیل تهدید‌های نیروهای امنیتی ایران نمی‌توانند در کلیسا‌ها حضور پیدا کنند و ناچار‌ند در منازل خود به شکل مخفیانه کریسمس را جشن بگیرند.

صفحه بعد: چرا نوکیش؟


چرا نوکیش؟

"نوکیش" مسیحی ترکیبی است که وجود آن به دلیل حساسیت امنیتی جمهوری اسلامی به گرویدن مسلمانان به مسیحیت حائز وجه‌ای متفاوت از مسیحی بودن به شکل آباء و اجدادی آن شده است. بنا به احکام اسلام شیعه، کسی که مسلمان‌زاده است حق تغییر دین ندارد و در صورت این کار مرتکب ارتداد شده و تکفیر او واجب است. فردی که از پدر و مادر مسلمان‌ زاده‌شده و از دین خارج شود، حکم او اعدام است. در چنین ساختاری واژه نوکیش، برای توضیح هویت و موقعیت افرادی است که با دانستن این خطرات از دین اسلام به انتخاب خود خارج شده و دین دیگری را برگزیده‌اند.

صفحه بعد: ماه دسامبر و دستگیری نوکیشان مسیحی


ماه دسامبر و دستگیری نوکیشان مسیحی

ماه دسامبر اگرچه ماه جشن و شادی مسیحیان در ایران است، اما ماهی است پر خطر برای نوکیشان مسیحی.

در آستانه جشن‌های میلاد مسیح، ماموران وزارت اطلاعات کرج به طور همزمان به منزل بهنام ایرانی، امین خاکی و رضا ربانی حمله کردند و کامپیو‌تر‌ها، انجیل‌ها و دست‌نوشته‌های مرتبط با مسیحیت این افراد را نیز با خود بردند. دادگاه انقلاب اسلامی کشیش ورویر آوانسیان از ارامنه ایران را به دلیل رابطه با نوکیشان مسیحی به سه سال و شش ماه زندان محکوم کرد. کشیش آوانسیان برای نوکیشان مسیحی مخفیانه سرویس دعا و نیایش کریسمس برگزار کرده بود و دادگاه اتهامات وی را «اقدام علیه امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران» بیان کرد. همچنین در این ماه، رسول‌عبداللهی٬ مسیحی نوکیشی که به اتهام «اجتماع و تبانی و تبلیغ مسحیت» به سه سال زندان محکوم شده بود٬ به زندان اوین منتقل شد؛ دانشجویی که در خارج از ایران مسیحی شده بود، به صورت غیابی به دادگاه احضار شد و سعید عابدینی کشیش ایرانی-آمریکایی که نوکیش مسیحی است، همچنان در زندان‌های ایران گرفتار است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مهران

    فقط خواستم یک یادآوری بکنم که تولد عیسی (به فرض موهومی نبودن این شخص) در ماه آوریل سال ششم پیش از میلاد (!) بوده. "نوکیشان" مسیحی از چاله (اسلام) درآمدند به چاه (مسیحیت) افتاده اند ! مبارک باشد !

  • سامان

    با درود، می تونم بپرسم عکس های بالا مربوط به کدام کلیسا ی شهر ماست؟ با تشکر سامان