ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تخريب کامل يک‌چهارم از مجموعه تاريخی بابک در ميبد

ذات‌الله نيکزاد، مدير پايگاه ميراث‌

ذات‌الله نيکزاد، مدير پايگاه ميراث‌ فرهنگی ميبد اعلام کرد يک‌چهارم مجموعه تاريخی بابک که شامل مسجد، خانقاه و بازارچه بابک می‌شود به‌بهانه ساخت دارالقرآن توسط يک شخص حقيقی، با حمايت يکی از مسئولان فرمانداری شهرستان، به‌طور کامل از بين رفت.

به‌گزارش خبرگزاری ميراث فرهنگی، نيکزاد با بيان اين‌که اين اقدام در روزهای تعطيل پنج‌شنبه و جمعه صورت گرفته، افزود بازارچه بابک بخشی از اين مجموعه است که سال ۸۲ در فهرست آثار ملی کشور به‌ثبت ملی رسيده‌ است. اين بازارچه متعلق به قرن هشتم هجری قمری است.

در اين ميان شش باب مغازه و يک باب مازاری، يک خانه تاريخی به‌همراه بادگير بلند به‌طور کامل تخريب و پاکسازی شد.

به‌گفته ذات‌الله نيکزاد عمده‌ترين آثار در اين مجموعه متعلق به دوره صفويه تا قاجار است و بخشی از مجموعه‌ای که تخريب شده نه‌تنها تاريخی بوده که در عرصه ثبتی بافت تاريخی ميبد بوده که در سال ۱۳۷۰ به ثبت ملی رسيده است.

مدير پايگاه ميراث‌ فرهنگی ميبد گفت اين تخريب بدون هماهنگی و اطلاع به‌ ميراث فرهنگی ‌استان يزد يا شورای فنی انجام شده و "کاملا غيرقانونی" است.

پايگاه پژوهشی ميبد از سال ۷۸ خورشيدی در ايران تشکيل شده و نمونه موردی مطالعاتی و حفاظتی سازمان ميراث‌ فرهنگی به‌شمار می‌رود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • خالو

    به امید روزی قبر خلخالی کثیف همچون رضا شاه کبیر توالت عمومی و از هر *** یک اخوند *** بشه و این وعده ی الهیست و وعده الهی تغییر نا پذیره لعنت خدا بر این اهریمنان زشت صورت / زشت خوی و زشت کردار

  • تهمورث

    در کشوری که سعید مرتضوی دادستانش شود و فردی از خانواده لاریجانی رئیس قوه قظائیه اش از بین بردن آثار تاریخی را حرجی نیست چون متاسفانه حضرات توانائی دیدن بیش از نوک دماغشان را ندارند و اینها اصولن نمیدانند تاریخ و تاریخ ساز چیست و کیست, پس بر آنها حرجی نیست و این جماعت هم اینکه دستی به ترکیب اعتقاداتشان نخورد به بقیه مسائل بچشم بچه هوو نگاه میکنند.