ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مرزبان، عمری در مبارزه با سانسور

رضا مرزبان، روزنامه‌نگار آزادیخواه در تبعید چشم بر جهان فروبست. او سه سال پیش در گفت‌و‌گو با زمانه از تجربه‌اش با سرکوب مطبوعات در گستره زندگی حرفه‌ای‌اش سخن گفته بود.

رضا مرزبان، روزنامه‌نگار، نویسنده و شاعر ایرانی، هفتم دی‌ماه (۲۸ دسامبر) دیده از جهان فرو بست. او که عضو کانون نویسندگان ایران (در تبعید) بود مدت‌ها به بیماری سرطان مبتلا بود.

رضا مرزبان، روزنامه‌نگار آزادیخواه

انجمن قلم ایران (در تبعید) در بیانیه‌ای که به مناسبت درگذشت رضا مرزبان صادر کرده است، می‌نویسد: «رضا مرزبان از سال‌های دور، در دفاع از آزادی اندیشه و بیان پیکار می‌کرد و در تمام زندگانی خود، پشتیبانی از حقوق و مبارزه مردم ایران را برای دستیابی به یک زندگی بهتر و انسانی‌تر، پیگیرانه ادامه داد.»

سرکوب مطبوعات در گستره یک زندگی

زنده‌یاد رضا مرزبان در گفت‌و‌گویی که رادیو زمانه در شهریور ۱۳۹۰ پیرامون سرکوب مطبوعات در ایران با او انجام داد، می‌گوید آشنایی‌اش با احمد کسروی مبدأ تحول فکری او بوده است.

او در سال ۱۳۲۶ از مشهد به تهران رفت به عضویت حزب توده درآمد و پس از کودتای ۲۸ مرداد هم مانند بسیاری از آزادیخواهان به زندان افتاد. در سال ۱۳۳۵ پس از رهایی از زندان در روزنامه کیهان آغاز به کار کرد، اما ممنوع از قلم شد و به تدریس تاریخ روزنامه‌نگاری روی آورد. زنده‌یاد مرزبان در طلیعه انقلاب، در سازماندهی اعتصاب ۶۲ روزه مطبوعات نقش مهمی داشت.

مرزبان پس از انقلاب سردبیر روزنامه «پیغام امروز» شد. روزنامه «پیغام امروز» جزو نخستین روزنامه‌هایی بود که پس از انقلاب توقیف شد.

به‌دلیل افزایش فشار‌ها و سرکوب‌ها در ایران، رضا مرزبان مجبور به ترک کشور خود شد و به فرانسه رفت.

گفت‌و‌گوی زمانه با زنده‌یاد مرزبان را می‌شنوید. او در این گفت‌و گو با لحن و آوایی دلنشین از سرکوب مطبوعات در گستره‌ زندگی حرفه‌ای‌اش سخن می‌گوید. این مصاحبه را پانته‌آ بهرامی انجام داده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.