ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه به سخنان علی جنتی

عبدالصمد خرم‌آبادی، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اینترنتی، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را متهم کرد که با گفته‌هایش شبکه‌های اجتماعی را در میان مردم رواج می‌دهد.

عبدالصمد خرم‌آبادی، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اینترنتی به گفته‌های علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره احتمال رفع فیلتر از شبکه‌های اجتماعی به تندی واکنش نشان داد و از علی جنتی خواست که به جای رفع فیلتر از شبکه‌های اجتماعی، سرویس‌های داخلی را تقویت کند.

فیلترینگ و سانسور گسترده سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی در ایران

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۲ علی جنتی که در مراسم ختم مادر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه شرکت کرده بود درباره احتمال رفع فیلتر از شبکه‌های اجتماعی در آینده نزدیک گفته بود این امر تابع کمیته تعیین مصادیق است.

عبدالصمد خرم‌آبادی: «وزیر ارشاد به دنبال این است که امکان دسترسی مردم به وی‌چت و فیسبوک و... فراهم شود.»

و در ادامه افزوده بود که این کمیته می‌بایست زیر نظر شورای عالی فضای مجازی به عنوان بالا‌ترین مرجع تصمیم‌گیرنده در این زمینه‌ فعالیت کند.

اکنون عبدالصمد خرم‌آبادی در واکنش به سخنان علی جنتی به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته است: «وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی به جای اینکه به دنبال تقویت سرویس‌های داخلی‌مان باشند و بودجه لازم را برای مرکز رسانه‌های دیجیتال فراهم کنند، به دنبال این هستند که امکان دسترسی مردم به وی‌چت و فیسبوک و... فراهم شود.»

عبدالصمد خرم‌آبادی، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اینترنتی

مرکز ملی فضای مجازی در ایران به دستور سید علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران و توسط شورای عالی فضای مجازی تشکیل شده است.

برنامه‌ریزی و هماهنگی مستمر به منظور صیانت از آسیب‌های ناشی از شبکه جهانی اینترنت یکی از مهم‌ترین وظایف مرکز ملی فضای مجازی در ایران است.

عبدالصمد خرم‌آبادی دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اینترنتی گفت: «اگر قرار باشد شورای عالی فضای مجازی به کارهای اجرایی بپردازد از وظایف کلانی که مقام معظم رهبری برای این نهاد تعیین کرده است، دور می‌شود.»

عبدالصمد خرم‌آبادی: «بسیاری از شبکه‌های اجتماعی، ابزار تهاجم فرهنگی دشمن محسوب می‌شوند و برخی از مسئولان ما از این موضوع غافل هستند یا تغافل می‌کنند.»

خرم‌آبادی درباره فیلتر کردن وی‌چت و نرم‌افزارهای مشابه آن گفت: «این نرم‌افزار‌ها محتواهای مجرمانه بسیاری را رد و بدل می‌کنند و کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه که وظیفه آن جلوگیری از انتشار محتوای مجرمانه است، به دلیل خارجی بودن مسئولان این شبکه‌ها امکان انجام وظایف قانونی خود را ندارد.»

خرم‌آبادی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) تلویحاً علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را متهم کرد که با رفتار و گفته‌های خود مردم را تشویق می‌کند که از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند. او گفت: «مسئولان کشور ما نباید با گفتار و رفتار خود مردم را به استفاده از بسترهای ارتباطی بیگانه تشویق کنند؛ چرا که نهادهای قانونی کشور، کنترلی بر سرویس‌ها و نرم‌افزارهای خارجی ندارند و مدیران این سرویس‌ها از قوانین و مقررات کشور ما پیروی و تبعیت نمی‌کنند و علاوه بر این بسیاری از این شبکه‌ها، ابزار تهاجم فرهنگی دشمن محسوب می‌شوند و برخی از مسئولین ما از این موضوع غافل هستند یا تغافل می‌کنند.»

علی جنتی در مراسم ختم مادر محمد جواد ظریف

او از علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست که بودجه لازم برای مرکز رسانه‌های دیجیتال را فراهم بیاورد.

عبدالصمد خرم‌آبادی، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه به خبرگزاری فارس گفته بود که فیلتر شدن نرم‌افزارهای خارجی مشابه وی‌چت (نرم‌افزارهایی مانند تانگو، وایبر، واتس‌آپ و کوکو) هم در دستور کار این کارگروه قرار دارد.

در سال ۱۳۸۸ قانون جرایم رایانه‌ای برای تعیین فعالیت‌های اینترنتی که جرم محسوب می‌شوند به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. سپس کمیته‌ای با مشارکت وزارت اطلاعات، ارشاد، آموزش و پرورش، صدا و سیما، ارتباطات و سازمان تبلیغات اسلامی تشکیل شد تا درباره فیلترینگ سایت‌ها تصمیم‌گیری کند. همزمان با اوج‌گیری نهضت سبز و اعتراضات مردمی، برخی از وبلاگ‌نویسان و روزنامه‌نگاران به اتهام نوشتن مقالاتی در وبلاگ‌ها و سایت‌ها دستگیر شدند و به اتهاماتی مانند توهین به افراد و «مقدسات» یا افشای اسرار و اسناد دولتی محاکمه و مجازات شدند.

«کمیته تعیین مصادیق» در دی‌ماه ۱۳۸۸ فهرستی از اعمال مجرمانه در شبکه اینترنت را ارائه داد. این فهرست در پنج فصل در بخش‌های «محتوای خلاف عفت و اخلاق عمومی، محتوی علیه مقدسات، محتوی علیه امنیت و آرامش عمومی، محتوی علیه مقامات و نهادهای دولتی و عمومی و محتوایی که برای ارتکاب جرایم رایانه‌ای و سایر جرایم» تهیه شده بود.

از جمله موارد ممنوع‌شده در این قانون انتشار فیلترشکن یا آموزش عبور از فیلترینگ است. یکی دیگر از مصداق‌های جرم در ایران، لینک دادن به سایت‌هایی است که از نظر حکومت ایران محتوای مجرمانه دارند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.