ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۲۵ ميليون نفر زير آسيب مسائل زيست‌محيطی هستند

معصومه ابتکار در جلسه غيرعلنی مجلس گفته است هشت سال برنامه‌های محيط زيست در ايران تعطيل بوده و ۲۵ ميليون نفر زير آسيب مسائل زيست‌محيطی ايران قرار دارند.

معصومه ابتکار، رئيس سازمان محيط زيست ايران در جلسه غيرعلنی مجلس گوشه‌هايی از وضعيت فاجعه‌بار محيط زيست در ايران را بازگو کرده است. وی گفته است ۲۵ ميليون نفر زير آسيب مسائل زيست‌محيطی ايران قرار دارند.

معصومه ابتکار، رئيس سازمان محيط زيست ايران

سايت "تابناک" از اين نشست غيرعلنی مجلس که هفته گذشته برگزار شده گزارشی منتشر کرده است.

بنا به اين گزارش، به‌گفته کمال‌الدين پيرمؤذن، نماينده و عضو فراکسيون محيط زيست مجلس، در اين جلسه معصومه ابتکار مسائلی را مطرح کرده که "تکان‌دهنده" بوده است.

ابتکار گفته در هشت سال اخير برنامه‌های محيط زيست در ايران تعطيل شده است.

رئيس سازمان محيط زيست ايران همچنين افزوده است سوء مديريت منابع آب باعث برداشت بی‌رويه و فرسايش خاک شده و به همين دليل فرسايش خاک ايران شش برابر ميانگين جهانی است.

معصومه ابتکار گفته است مسائل زيست‌محيطی يک سوم مردم کشور را تحت تأثير خود قرار داده و بدين ترتيب ۲۵ ميليون نفر از ايرانيان در مورد مسائل زيست‌محيطی تحت آسيب هستند.

همچنين برای نخستين بار رئيس سازمان محيط زيست گفته است ايران از جانب افغانستان نيز تحت تأثير پديده ريزگردها قرار دارد موضوعی که پيش‌تر گمان می‌شد از مرزهای غرب و جنوب غربی ايران و بيش‌تر از سوی عراق ناشی می‌شود. ابتکار تأکيد کرده که اين پديده تمام کشور را تحت تأثير خود قرار داده است.

وی به مسئله آلودگی هوا نيز اشاره کرده و از نمايندگان مجلس خواسته است برنامه جامع کاهش آلودگی هوا هر چه سريع‌تر تصويب شده و به اجرا درآيد.

ابتکار همچنين گفته است هفته آينده پس از نشست شورای عالی محيط زيست با حسن روحانی، رئيس‌جمهور ايران، حل مشکلات محيط زيست در سه موضوع استانداردسازی سوخت، استانداردسازی خودرو و واحدهای آلاينده پی‌گيری خواهد شد.

وضعيت محيط زيست در ايران به‌ويژه در سال‌های اخير رو به وخامت نهاده و منابع طبيعی اين کشور در شرايط نامناسبی به‌سر می‌برند.

معصومه ابتکار آذرماه گذشته گفته بود بر اساس شاخص‌های جهانی محیط زیست، عملکرد محیط زیست ايران در سال‌های گذشته ۶۳ پله سقوط کرده است.

يک هفته پيش بیش از ۱۰۵ تن از فعالان عرصه فرهنگ و هنر ایران در نامه‌ای از هموطنان خود خواستند تا با اعطای یارانه برای حل مشکلات زیست‌محیطی اقدام کنند.

آن‌ها در نامه خود به “خشک‌شدن دریاچه ارومیه، از بین رفتن جنگل‌ها، خشک شدن زاینده‌رود، بحران رود کارون، وضعیت ناگوار اقلیم خوزستان به‌ویژه آب و هوای اهواز و برخی استان‌های مرزی و غربی کشور همچون ایلام، بحران دریاچه هامون، آلودگی مرگبار هوای تهران، اصفهان، اراک و دیگر شهرهای بزرگ و…” اشاره کرده و نوشتند: “هر تأخیری در مبارزه با بحران زیست‌محیطی زیان‌های جبران‌ناپذیر و ماندگار بر پیکر سرزمین‌مان بر جای خواهد گذاشت.”

فعالان فرهنگی با بیان این‌که “نهادهای دولتی وظیفه دارند که با تمام امکانات خود به یاری حرکت‌های مدنی بیایند و از آن‌ها به طرق گوناگون در نیل به اهدافشان حمایت کنند”، افزودند: “نه فقط در ایران که در تمام جهان، مشارکت مردمی در اموری چون جلوگیری از تخریب محیط زیست و فجایع ناشی از آن امری است رایج و حتی واجب.”

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Abrahamian

    با سلام مجدد ظاهراً در نوشتن ادرس پایگاه مجازی بنده اشتبهاهی رخ داده و بنده ادرسی را نوشته ام که بایستی به صورت زیر اصلاح شود: www.biocourse10.com با عذر خواهی و تشکر از زمانه برای اصلاح اشتباه.

  • Dr Abrahamian

    تا کنون بارها و بارها گوشزد کرده ام که پدیده تخریب محیط زیست در فلات ایران قدمتی دیرینه تر از 8 سال و ده سال و یک قرن و دو قرن دارد اما کو گوش شنوا؟ اگرچه باید اذعان کرد که در 30 سال اخیر روند تخریب محیط زیست در فلات مرکزی ایران افزایش چشمگیری داشته است. متاسفانه داستانها و گزارش های موجود مرا به یاد این داستان عبرت انگیز میاندازد که فردی کلید خانه -اش را گم کرده بود و در حیاط خانه ان را جستوجو میکرد. دوستی بر او گذر کرد و از دلیل جستجو پرسید. صاحبخانه ماجرا را به وی گفت و دوستش هم برای مدتی در یافتن کلید گم شده با او همراهی کرد. اما سرانجام از وی پرسید: کلید را کجا و در کدام قسمت حیاط گم کرده ای؟ صاحب خانه در جواب گفت در زیر زمین خانه! وقتی دوستش از وی پرسید پس چرا بیرون خانه را جستجو میکنی جواب داد: زیرزمین خانه خیلی تاریک است و نمیتوان چیزی را در آن تاریکی یافت. متاسفانه یکی از رایج ترین شیوه های مدیریت ناکارآمد گناه را به گردن مدیر قبلی انداختن است. یک داستان مدیریتی در امریکا در میان مدیران رایج است که به بازگو کردنش می ارزد. مدیر جدید یک موسسه دولتی وقتی به محل کار جدیدش میرود مدیر قبلی به او دو پاکت دربسته و شماره گذاری شده میدهد و به او میگوید هر گاه با مشکلی لاینحل برخوردی پاکت شماره 1 را باز کن و اندرز درون ان پاکت را به کار ببند. نشان به ان نشان که یک روز بعد مشکلی لاینحل بروز میکند و مدیر جدید به یاد دو پاکت مدیر قبلی میافتد. در نامه پاکت شماره 1 نوشته شده بود میتوانی مشکلات موجود را به گردن مدیر قبلی که من باشم بیندازی و وی همین کار را کرد. هر وقت مشکلی بروز میکرد به گونه ای آدرس مدیر قبلی را بر ان میزد و خود را مبرا میکرد . اما پس از چندی که این ترفند کهنه شد و دیگر کاربرد خود را از دست داده بود به یاد پاکت دوم افتاد و انرا باز کرد. در نامه پاکت دوم نوشته بود وقت انست که دو پاکت آماده کنی! متاسفانه آنچه امروز به نام حفاظت از محیط زیست در دنیا ارایه میشود به هیچ وجه با واقعیت های زیست محیطی کره زمین منطبق نیست چه این رشته از علوم هنوز در مرحله پیدایش و حدس و گمان است. بهترین گواه این نظر هم در رابطه گرمایش زمین و گازهای گلخانه ایست که هنوز برخی آنرا نپذیرفته اند. این فاصله بین واقعیت و مدیریت در ایران و کنام شنا سی ایران به مراتب بیشتر است زیرا بیشتر اطلاعات موجود اغلب برگردان و یا باز نشر مشکلات زیست محیطی در نقاط دیگر کره زمین هستند که البته ایران هم قسمتی از آنست. در ایران به دلیل شرایط زمین شنا سی و اقلیمی مشکل اصلی محیط زیست افزایش بی حد و حساب و پراکندگی نمک طعام در سطح وسیعی از فلات ایران است که موجب نمک زار شدن و کویری شدن فلات ایران در سده های گذشته است و عامل اصلی انهم فعالیت انسان در محیط بسته فلات مرکزی ایران است. راه حل این مشکل هم در گرو نمک زدایی از فلات ایران است تا بتوان سر سبزی و طراوت از دست رفته فلات ایران را به تدریج به ان بازگردانید.(1) 1. Biocourse10@yahoo.com

  • Samad

    ابتکار گفته در هشت سال اخیر برنامه‌های محیط زیست در ایران تعطیل شده است. اینهم ابتکاری دیگر در دروغگویی و آمار سازی همچون دیگر مبتکران دیگر نظام حاکم فاسق. معصومه خانم به راحتی دروغ گفته و از یاد میبرند که آلودگی محیط زیست ایران تازگی ندارد اما تشدید این آلودگی از زمانی که ایشان و همدستانشان کارمندان سفارت آمریکا در ایران را به گروگان گرفتند آغاز شد تا به فاجعه امروز انجامید. و چه فاجعه ای بزرگتر از آن که همان معصومه گروگانگیر اکنون محیط زیست کشور را در گروگان جهل و بیسوادی خود و همچون خود گرفته است.