ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

"ران ران شاو"، پديدآورنده "فيلم‌های کاراته‌ای" درگذشت

"ران ران شاو"، توليدکننده هنگ‌کنگی و ابداع‌کننده فيلم‌های موسوم به "فيلم‌های کاراته‌ای" که بعدها "فيلم‌های رزمی" ناميده شدند، درگذشت.

"ران ران شاو"، توليدکننده هنگ‌کنگی و ابداع‌کننده فيلم‌های موسوم به "فيلم‌های کاراته‌ای" که بعدها "فيلم‌های رزمی" ناميده شدند، درگذشت.

"ران ران شاو" نخستين بنياد فيلمسازی‌اش را در سال ۱۹۲۷ در هنگ‌کنگ بنيان گذاشت.

"ران ران شاو" امروز سه‌شنبه ۱۷ دی‌ماه (هفتم ژانويه ۲۰۱۴) در ۱۰۶ سالگی در خانه‌اش در هنگ‌کنگ درگذشت.

 فيلم‌های او همچون "خشم معبد شائولين"، "شمشيرزن نقابدار"، "شمشيرزن خشمگين"؛ پيش از انقلاب هزاران نوجوان و جوان ايرانی را به سينماها می‌کشاندند.

بنياد فيلمسازی "شاو برادرز" سينمای آسيا در قرن بيستم را عميقاً تحت تأثير قرار داده است. لئونگ چون لينگ، رئيس دولت خودمختار هنگ‌کنگ از خدمات "ران ران شاو" و سهمی که او در پيشبرد سينمای آسيا داشته است، قدردانی و تقدير کرد.

"ران ران شاو" در سال ۱۹۰۷ در نينگ‌بو در قلمرو چين متولد شد. او نخستين بنياد فيلمسازی‌اش را در سال ۱۹۲۷ در هنگ‌کنگ بنيان گذاشت و به تدريج موفق شد يک امپراطوری رسانه‌ای به‌وجود آورد که دامنه‌ آن از سنگاپور و مالزی تا تايلند و اندونزی را دربرمی‌گرفت.

در جنگ جهانی دوم، "ران ران شاو" قصد داشت همراه با خانواده‌اش به استراليا مهاجرت کند. اما موفق به گرفتن ويزای مهاجرت نشد و کشتی‌ای که بنا بود او و خانواده‌اش را به استراليا ببرد، هدف گلوله‌ يک ناوچه ژاپنی قرار گرفت و غرق شد.

خانواده شاو جواهرات و پول‌های نقدشان را در باغچه خانه‌شان دفن کردند و بدين ترتيب پس از پايان جنگ جهانی دوم از سرمايه کافی برخوردار بودند. شاو شيوه توليد فيلم‌های هاليوودی را به‌دقت مطالعه کرد و با اين شيوه فيلم‌هايی توليد کرد که به ذائقه و پسند مخاطب چينی خوش می‌آمد.

 شاو فيلم‌های عام‌پسند رزمی را با کمترين هزينه به شيوه انبوه‌سازی توليد می‌کرد. در استوديوی او در ۱۰ سالن فيلمبرداری به‌طور همزمان در سه شيفت ۱۶ فيلم توليد می‌شدند و به اين ترتيب او هر ۱۰ روز يک‌ بار، می‌توانست ۹ فيلم توليد کند و بر پرده سينما‌هايش به نمايش بگذارد. سه هزار و ۵۰۰ سينماگر با کمترين دستمزد برای تهيه اين فيلم‌ها با او همکاری می‌کردند.

پس از انقلاب فرهنگی چين، شاو موفق شد با استفاده از اساطير ژاپن، در فيلم‌های رزمی چهره ديگری از "قهرمان" ارائه دهد. در فيلم "شمشير طلايی ببر پادشاه" (۱۹۶۷) قهرمان در يک محله فقير کارگری پرورش پيدا کرده، بی‌سواد است و فقط يک دست دارد و با اين حال بر همه دشمنانش پيروز می‌شود. در "بازی با مرگ" و در ديگر فيلم‌های بروس لی، بازيگر فقيد آمريکايی هنگ‌کنگی‌تبار، قهرمان به تماشاگر چينی اعتماد به نفس از دست‌رفته‌اش را بازمی‌گرداند.

استوديو فيلمسازی "شاو برادرز" بيش از هزار فيلم توليد کرده است. از اين ميان فيلم‌های رزمی با نقش‌آفرينی بروس لی و همچنين فيلم "بليد رانر" به کارگردانی ريدلی اسکات از شهرت بيشتری برخوردارند. شاو فيلم‌هايی به زبان چينی توليد می‌کرد، اما کارگردانان برجسته‌ای مانند جان وو هم پروراند که امروزه از شهرت و اعتبار جهانی برخوردارند.

در ايران، پس از انقلاب، فيلم‌های رزمی مانند "فيلمفارسی" به‌عنوان فيلم‌های بازاری و مبتذل فراموش شد. در دوران محمود احمدی‌نژاد، رئيس‌جمهور پيشين ايران اما بر گرته چنين فيلم‌هايی "اژدهای سرخ ۱" ساخته شد.

مسعود جعفری، مؤسس سازمان جهانی اژدهای سرخ ضمن حضور در اين فيلم به‌عنوان نقش اصلی، مسئوليت ‌تهيه‌کنندگی و طراحی صحنه‌های رزمی اين پروژه را نيز بر عهده داشت. صحنه‌هايی از نمايش رقص شير و رقص اژد‌ها که برای نخستين بار با اجرای شاگردان جعفری در همايش بزرگ ورزش‌های رزمی ايران با حضور احمدی‌نژاد برگزار شده بود، در اين فيلم ديده می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.