ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

علی لاريجانی: سخنان مطهری قابل پيگيری قضائی نبود

رئيس مجلس ايران گفت با اين‌که با برخی از سخنان علی مطهری، به‌ويژه در مورد قوه قضائيه مخالف است اما اظهارات او نمی‌بايست پيگيری قضائی می‌شد.

علی لاريجانی، رئيس مجلس ايران بخش‌هايی از سخنان علی مطهری، نماينده تهران را " نادرست و تحقيرآميز" خواند اما گفت دادستان تهران نمی‌بايست عليه وی اعلام جرم می‌کرد.

به‌گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، علی لاريجانی، امروز چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه در نطق پيش از دستور خود در مجلس گفت: "نطق آقای مطهری موجب بحث‌هايی در کشور شده است؛ فارغ از محتوای مطالب مطروحه که قابل نقادی است، اين حد از اظهار نظر از جانب نمايندگان وجهی برای اعلام جرم توسط دادستانی ندارد."

به‌گفته رئيس مجلس ايران، اگر تصور توهين از سخنان علی مطهری گرديده "بايد از مسير قانونی آن اقدام گردد".

وی قانون در اين‌باره را "تبصره يک ماده ۹ قانون نظارت مجلس بر رفتار نمايندگان مصوب ۱۵ فروردين‌ماه ۹۱" دانست.

در ماده ۹ قانون نظارت مجلس بر رفتار نمايندگان  آمده است: "نمايندگان مجلس در مقام ايفای وظايف نمايندگی در اظهارنظر و رأی خود کاملاً آزادند و نمی‌توان آن‌ها را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار کرده‌اند يا آرائی که در مقام ايفای وظايف نمايندگی خود داده اند تعقيب يا توقيف کرد."

در تبصره يک اين ماده نيز آمده است: "تشخيص مصاديق موضوع اصل ۸۶ قانون اساسی و ماده ۷۵ آيين‌نامه داخلی مجلس با هیئت (رئيسه مجلس) است."

اصل ۸۶ قانون اساسی همان ماده ۹ قانون نظارت مجلس بر رفتار نمايندگان است و در واقع ماده ۹ قانون نظارت مجلس بر رفتار نمايندگان از اصل ۸۶ قانون اساسی کپی‌برداری شده است.

رئيس مجلس ايران در همين حال افزود: "بنده نيز برخی دعاوی آقای مطهری، به‌خصوص آن‌چه نسبت به قوه قضائيه مطرح کردند را نادرست و قدری هم تحقيرآميز می‌دانم."

وی تأکيد کرد: "اما بحث در درستی يا نادرستی گفتار نيست بحث در اين است که ساحتی که در قانون اساسی برای صيانت از آزادی مخصوصا برای نمايندگان قائل شده اقتضا دارد، دادستان از تفسير محدود قانون پرهيز نمايد."

چند روز پيش دادستان عمومی و انقلاب تهران عليه علی مطهری، به دليل سخنان اخيرش درباره محاکمه متهمان رويدادهای سال ۸۸ اعلام جرم کرد.

علی مطهری روز يکشنبه هشتم دی‌ماه در نطق ميان دستور خود در مجلس از حصر خانگی ميرحسين موسوی و مهدی کروبی و صدور “احکام سخت‌گيرانه” عليه زندانيان سياسی سال ۱۳۸۸ انتقاد کرد.

مطهری گفت: “جای تأسف دارد که پس از چهار سال هنوز پرونده افرادی که محکوم به حضور در فتنه ۸۸ هستند مشخص نشده و بهتر است رئيس قوه قضائيه به جای اظهارنظر در مورد فتنه به بررسی پرونده متهمان بپردازد و آن‌ها را از بلاتکليفی خارج کند.”

در پی اعلام جرم دادستانی تهران عليه علی مطهری، سايت شخصی وی نيز فيلتر شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • jamal

    بنده نیز برخی دعاوی آقای مطهری، به‌خصوص آن‌چه نسبت به قوه قضائیه  - برادرم -  مطرح کردند را نادرست و قدری هم تحقیرآمیز می‌دانم!!

  • Majid

    کمدین معظم علی لاریجانی حتی یکبار هم نشده که بعنوان نماینده انتخابی (؟!؟) مردم آخوند پرور شهر رم (ببخشید قم) در مورد مشکلات آن شهر و احتیاجات مردم آن شهر سخن گفته باشد. نه حتی یکبار و نه حتی برای یکدقیقه در عرض سالیان درازی که ایشان همچنان جلوس نموده اند بر منبر پوشالی ریاست مجلس نمایشی و در حالیکه  پاهای لطیف خود را همواره با  پوشیدن کفشهای آخرین مدل رمی (ببخشید ایتالیایی) مزین میفرمایند!