ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اسلامگرایان از فلوجه عقب رانده شدند

نیروهای گروه موسوم به "دولت اسلامی عراق و شام" در حمله مشترک قبایل محلی و پلیس، فلوجه را واگذار کرده و به بیابان‌های اطراف گریختند.

عشایر سنی و پلیس محلی استان انبار، توانسته‌اند به کمک هم نیروهای "داعش" را از فلوجه بیرون برانند و کنترل شهر را به دست گیرند.

نیروهای گروه موسوم به "دولت اسلامی عراق و شام" در پی ائتلاف سران قبایل محلی و دولت مرکزی و یورش آنها به مواضع خود،  فلوجه و رمادی را واگذار کرده و به بیابان‌های اطراف گریختند.

عقب‌نشینی این گروه از فلوجه و رمادی، یک هفته پس از تصرف این دو شهر و تهدید و ارعاب سکنه صورت گرفت.

نوری المالکی، نخست وزیر عراق طی سخنانی در تلویزیون دولتی این کشور، عنوان کرده که برای بیرون راندن اسلامگرایان از فلوجه، نیازی به عملیات نظامی نبود زیرا عشایر و پلیس محلی توان عقب‌نشاندن آنها را داشتند.

ژنرال علی غیدان، فرمانده نیروی زمینی عراق پیش‌تر به خبرگزاری فرانسه گفته بود که پلیس محلی و نیروهای عشیرتی، به زودی فلوجه را از دست جهادگرایان بیرون می‌آورند.

ساکنان فلوجه و رمادی گفته‌اند که پس از فرار "داعش" در روز چهارشنبه هشت ژانویه، اداره‌ها و مغازه‌ها باز شده‌اند. به نقل از شاهدان عینی، شهر فلوجه در روزهای گذشته به "شهر ارواح" مبدل شده بود و در خیابان‌های آن تنها اتومبیل‌های سوخته و بقایای تیراندازی و درگیری دیده می‌شد.

فلوجه و رمادی از زمان حضور نظامیان آمریکایی در عراق، کانون شورشیان نزدیک به القاعده محسوب می‌شدند. اسلامگرایان داعش با سود جستن از ناآرامی‌های استان انبار در اواخر دسامبر، امکان استقرار در شهر را یافتند.

ناآرامی در استان انبار از روز شنبه (هفت دی، ۲۸ دسامبر) و پس از بازداشت احمد علوانی، نماینده سنی مجلس شروع شد. در خشونت‌های ناشی از برچیدن خیمه‌ تحصن معترضان سنی توسط نیروهای دولتی، ۱۴ نفر کشته شدند.

۴۴ نماینده سنی مجلس نیز  در واکنش به این وضع استعفا دادند.

عراق در سال‌های اخیر، صحنه منازعات شیعه و سنی بوده است. سنی‌ها به اعمال تبعیض علیه خود اعتراض دارند و ارتش و پلیس این کشور را اهرم سیاسی مالکی در پیشبرد منافع شیعیان می‌دانند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • jamal

    فرمانبرداری  مالکی از تهران  بزودی عراق را مثل سورریه به  جنگ داخلی تمام  عیار میکشاند. 

  • arass

    سپاه قدس هم کمکی کرده ؟!