ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نتایج یک نظرسنجی درباره حجاب

در میان هفت کشورتونس، مصر، عراق، لبنان، پاکستان، عربستان سعودی و ترکیه، تنها در دو کشور ترکیه و لبنان، بیش از یک چهارم مردم فکر می‌کنند که لزومی ندارد زنان در مکان‌های عمومی، سر خود را بپوشانند.

انیستیتوی تحقیقات اجتماعی دانشگاه میشیگان، به‌تازگی گزارش پژوهشی را منتشر کرده که در بخشی از آن، نتایج یک نظرسنجی از شهروندان هفت کشور مسلمان، در خصوص پوشش زنان ارائه شده است.

این پژوهش به نسبت گسترده‌ به طور مشخص درباره تونس است و تحت عنوان «زادگاه بهار عربی: ارزش‌ها و برداشت‌های مردم تونس در چشم‌اندازی مقایسه‌ای» عرضه شده و نحوه تغییر ارزش‌های اجتماعی - فرهنگی پس از انقلاب تونس را بررسی کرده است.

در بخشی از این تحقیق، به شیوه‌های مختلف پوشش در کشورهای مسلمان پرداخته شده است.

 بر اساس نتایج این نظرسنجی که در هفت کشور تونس، مصر، عراق، لبنان، پاکستان، عربستان سعودی و ترکیه اجرا شده است بیشتر جمعیت آماری مورد نظرسنجی در کشورهای مسلمان ترجیح می‌دهند زنان موهای خود را کاملاً بپوشانند، اما صورت خود را نه. در میان این هفت کشور، تنها در دو کشور ترکیه و لبنان، بیش از یک چهارم مردم فکر می‌کنند که لزومی ندارد زنان در مکان‌های عمومی، سر خود را بپوشانند.

طی این نظرسنجی، به هر یک از پاسخ‌دهندگان یک کارت داده شده است که شش شیوه پوشش سر را نشان می‌دهد. از پاسخ‌دهندگان خواسته شده زنی را انتخاب کنند که از دیدگاه آنان به «مناسب‌ترین شکل برای حضور در مکان‌های عمومی» لباس پوشیده است.

آیا زنان باید بتوانند در انتخاب پوشش خود آزاد باشند؟ نتیجه نظرسنجی در تونس، ترکیه، لبنان، عربستان سعودی، عراق، پاکستان و مصر (به ترتیب از بالا به پایین)

 در این کارت‌ها، تنها تصویری از پنج شیوه پوشش سر و یک زن که هیچ پوششی برای موهای خود ندارد، به نمایش درآمده است و هیچ توضیح و طبقه‌بندی‌ای روی کارت‌ها وجود ندارد. عکس‌ها به ترتیب، از زنی که پوشش برقع به سر دارد، آغاز می‌شود و به ترتیب تا پوشش کمتر (تصویر چهار و پنج) ادامه می‌یابد.

در پژوهش یادشده تاکید شده که پوشش‌ طرح شده در عکس نخست در افغانستان رایج است. دومی هم در میان محافظه‌کاران و هم بنیادگرایان در کشورهای عربستان سعودی و کشورهای حوزه خلیج فارس. سومی هم توسط شیعیان بنیادگرا و محافظه‌کاران در ایران، عراق و لبنان به شدت ترویج می‌شود. چهارمی و پنجمی هم مورد توجه زنان مسلمان مدرن در ایران و ترکیه است و ششمی، از جانب زنان سکولار منطقه ترجیح داده می‌شود.

روی هم رفته، بیشتر پاسخ‌دهندگان، تصویر شماره‌ چهار، یعنی زنی را که مو و گوش‌هایش با یک حجاب سفید پوشیده شده است، به عنوان مناسب‌ترین پوشش برای حضور در اماکن عمومی انتخاب کرده‌اند: تونس ۵۷ درصد، مصر ۵۲ درصد و ترکیه ۴۶ درصد.

 در مصر و عراق، طرح شماره سه که زنی را نشان می‌دهد که مو و گوش‌هایش با یک حجاب محافظه‌کارانه‌تر سیاه پوشیده شده، گزینه محبوب افراد مورد نظرسنجی است.

در پاکستان طرح دوم و سوم که زنی را با نقاب نشان می‌دهد و فقط چشم‌هایش قابل رویت است، تقریباً از محبوبیت برابر برخوردارند (۳۲ و ۳۳ درصد). در حالی که تقریباً یک چهارم (یعنی ۲۴ درصد) پاسخ‌دهندگان این نظرسنجی تصویر چهارم را انتخاب کرده‌اند.

نتایج نظرسنجی پوشش مناسب زنان در انظار عمومی در کشورهای مصر، عراق، لبنان، پاکستان، عربستان سعودی، تونس و ترکیه به ترتیب از چپ به راست با توجه به تصاویر زنان شماره یک تا شش (به ترتیب میزان پوشش زنان در این تصاویر)

 در عربستان سعودی، اکثریتی ۶۳ درصدی، پوشش ارائه شده در طرح دوم، یعنی زن نقاب‌پوش را ترجیح داده‌اند در حالی که یک جمعیت ۱۱ درصدی می‌گویند که برقع (طرح اول) مناسب‌ترین شیوه پوشش عمومی برای زنان است.

شماری از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی در برخی کشور‌ها (ازجمله تقریباً یک سوم کسانی که ساکن ترکیه بودند و همینطور ۱۵ درصد تونسی‌ها) بر این عقیده‌اند که مشکلی نیست که زنان موی سرشان را در جمع نپوشانند. همچنین تقریباً نصف (۴۹ درصد) در لبنان موافقند که برای زنان قابل قبول است که در مکان‌های عمومی بدون پوششی برای موهای سر ظاهر شوند.

در تمام کشورهای مورد تحقیق، بیشتر افراد شرکت‌کننده در نظرسنجی مورد نظر به روشنی بیان کرده‌اند که ترجیح‌ می‌دهند زنان محافظه‌کارانه لباس بپوشند، اما بسیاری نیز بر این باورند که زنان باید بتوانند در مورد شیوه پوشش خودشان تصمیم بگیرند.

 این نگرش در تونس رایج‌تر است و ترکیه و لبنان در رده‌های بعد قرار دارند. حتی در عربستان سعودی نیز ۴۷ درصد از پاسخ‌دهندگان معتقدند زنان باید برای انتخاب پوشش خود آزاد باشند. در عراق، پاکستان و مصر، این درصد به ۲۷، ۲۲ و ۱۴ می‌رسد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • من

    با سلام ی نوشته ای بود یک جا خوندم خیلی قشنگ بود .زن مثل اتیشه مرد مثل اب اگه بین اب و اتیش حائلی نباشه اب به اتیش چیره میشه زود خاموشش میکنه حالا شما ی ظرف اب رودر نظر بگیر وقتی اتیش بیاد کنارش کم کم گرمش میکنه وتحت تاثیر خودش قرار میده تا اینکه اب اروم اروم بخار میشه داستان بشریت با حجاب دقیقا همینه . مرسی

  • بهرام

    و به زنان با ایمان بگو دیدگان خود را (از هر نامحرمی) فرو بندند و پاکدامنی ورزند و زیورهای خود را آشکار نگردانند مگر آنچه که طبعاً از آن پیداست و باید روسری خود را بر سینه خویش (فرو) اندازند و زیورهایشان را جز برای شوهرانشان یا پدرانشان یا پدران شوهرانشان یا پسرانشان یا پسران شوهرانشان یا برادرانشان یا پسران برادرانشان یا پسران خواهرانشان یا زنان (همکیش) خود یا کنیزانشان یا خدمتکاران مرد که (از زن) بی‌نیازند یا کودکانی که بر عورتهای زنان وقوف حاصل نکرده‌اند آشکار نکنند و پاهای خود را (به گونه‌ای به زمین) نکوبند تا آنچه از زینتشان نهفته می‌دارند معلوم گردد ای مؤمنان همگی (از مرد و زن) به درگاه خدا توبه کنید امید که رستگار شوید.(نور31) و در خانه‌هایتان قرار گیرید و مانند روزگار جاهلیت قدیم زینتهای خود را آشکار مکنید و نماز برپا دارید و زکات بدهید و خدا و فرستاده‌اش را فرمان برید خدا فقط می‌خواهد آلودگی را از شما اهل خانه (ی رسول الله) پاک کند. و شما را پاک و پاکیزه گرداند.(احزاب33) ای پیامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوششهای خود را بر خود فروتر گیرند این برای آنکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند (به احتیاط) نزدیکتر است و خدا آمرزنده مهربان است.(احزاب59)

  • حجازی

    برای درک ماجرای حجاب باید پدیده ی نفرت از زن ( Misogyny ) را مطالعه کرد. این کلید واژه را بررسی کنید به ریشه ی حجاب پی می برید.

  • مظفر

    " هرگز فکر نکرده ام که حجاب دست و پاگیر است بلکه به نظرم اگر با رفتار شایسته شخص توام باشد از طرف همه افراد برای انسان احترام به ارمغان می آورد و زن واقعا احساس امنیت می کند چون می داند که آدمهای اطرافش نه به خاطر بدن بلکه به خاطرافکار و رفتارش با او تعامل می کنند". 1- فکر نمی خواهد، بر همگان واضح و مبرهن است که حجاب و بخصوص چادر دست و پا گیر است. 2- ارتباطی اساسی با رفتار شخص دارد: خوب همان رفتار را اصلاح کنید، دیگر به "دست و پا گیر نیازی نیست"! 3- احترام به ارمغان می آورد: اگر در زمینه حس "احترام" کمبودی هست راه های موثرتری برای جبران وجود دارد. ماسک زدن یا مخفی شدن در چادر شیوه ی بسیار ضعیفی است. 4- احساس امنیت: مرد هم اگر بد ریخت و هیکل باشد خود را در عبا و عمامه ی مخفی می کند. کلت که نیست که امنیت بدهد، فقط مانع قضاوت در مورد جسم می شود ولی قضاوت در مورد شخصیت... 5- یک عقیده: دیگران در درجه ی اول بخاطر بدن ما با ما تعامل می کنند! یعنی ما زن ها نزد محارم که حجاب نداریم آنها بخاطر بدن ماست که با ما حرف می زنند و در بیرون که حجاب داریم ناگهان افکار و رفتار ما ست که همه را جذب می کند. اگر حجاب ارج و احترام و امنیت می آورد زنان عربستان که آدم شناخته نمی شوند که شناسنامه برایشان صادر شود مهمترین انسانهای روی زمین بودند و لازم هم نبود فقط و فقط در معیت یک نرینه پا از خانه بیرون بگذارند

  • شهرام

    حجاب یعنی بدبختی و شوربختی زنی که آن را دانسته و یا ندانسته قبول میکند. حجاب یعنی بدبختی و مردی که آنرا به خانواده اش تحمیل میکند. حجاب یعنی بدبختی جامعه ای که به آن ارزش و بها میدهد. حجاب یعنی بدبختی فرهنگ و سنتی که برای آن تقدس و مزیت قائل میشود حجاب یعنی بی احترامی به زن و مقام او حجاب یعنی محدود کردن زن حجاب یعنی بی احترامی به زن و مقام او حجاب یعنی یک طرز تفکر افراطی، مضر و آمیخته به تعصبات جاهلیه حجاب یعنی جدائی زن از مرد حجاب یعنی از بین بردن وحدت و یکپارچگی جامعه حجاب یعنی ریشه بسیاری از ناهنجاریها و صدمات روحی و جسمی به زن حجاب یعنی صدها صدمه و عارضه دیگر بر پیکر جامعه

  • امینه

    باسلام من در دانشگاه معماری تدریس می کنم و با چادر سرکلاس می روم، هرگز فکر نکرده ام که حجاب دست و پاگیر است بلکه به نظرم اگر با رفتار شایسته شخص توام باشد از طرف همه افراد برای انسان احترام به ارمغان می آورد و زن واقعا احساس امنیت می کند چون می داند که آدمهای اطرافش نه به خاطر بدن بلکه به خاطرافکار و رفتارش با او تعامل می کنند . حتی اکنون بسیاری از غربی ها هم ضرورت پوشش را خصوصا در مجامع درک کرده انداگرچه بسیاری از زنان ما احساس می کنند برای مدرن شدن باید اول از حجاب گذشت . البته اعتراف می کنم که برای کار در بیرون چادر سنتی ایرانی به تنهایی کافی نیست و اگر بخواهید حجاب را رعایت کنید باید مانتو و روسری هم داشته باشید تا مثلا در رشته ما بتوانید روی تخته بنویسید ، طرح بزنید و یا برای کار نقشه کشی و نقشه برداری و ... فعالیت داشته باشید لذا به نظرم چادر عربی دگمه دار یا چادرها با طرح هایی که جدیدا باب شده می تواند خیلی موثر باشد و از طرفی خوشبختانه از سوی مراجع ما هم که بیرون آمدن دست و صورت جایز است پس زن می تواند با استفاده از رنگهای روشن و قابل قبول در "عرف" جامعه هم حجاب زیبا و راحتی داشته باشد و هم آراسته و فعال باشد.

  • فرزانه

    حجاب بر مردو زن واجبه.. حجاب ظاهر و حجاب چشم..

  • مظفر

    1- امروز حجاب پرچم جهل و پناهگاهی برای زنان تنبل، شلخته، بد ترکیب، فاقد اعتماد به نفس ویا متزلزل است و یا پدیده ای است که باید برای مصون ماندن از گزند قانون اسلامی و آخوند در ساعاتی از روز تحمل کرد. امروز حتی هیچ دختر و زن دانایی نمی گوید این را به رسم سنت خانوادگی می پوشم که این گونه سخن گفتن هم گویش کلفت هاست 2- پوشیدن یا نپوشیدن حجاب هیچ ربطی به صفت "عفت" ندارد. همه می دانند که روسپی ها هم در ایران از این ابزار برای اختفای حرفه ی خود و گاه نمایش آن( چادر پشت رو) ستفاده می کرده و می کنند. محض یادآوری قاتل زنجیره ای مشهد همه ی قربانیان روسپی خود را با روسری آنها خفه می کرد و سپس جسد آنها را در چادرشان می پیچید و سر به نیست می کرد. 3- نمایش زیبایی در هیچ شکل آن هیچ ایرادی ندارد و امری است کاملاً مطابق با وجه انسانی "حیوان دوپا" وگرنه در چشم حیوانات دیگر زیبایی تنها محرکی محیطی برای آغاز فرایند جفت گیری و تولید مثل است. 4- ایرانی ها به دلیل منزوی شدن از جهان بیرون متاسفانه درک اندکی از وضعیت جوامعی که حجاب در آن اجباری نیست دارند. بسیاری تصور می کنند مردم در این ممالک 24 ساعته در فکر یا مشغول عمل جنسی با هر کس و ناکسی هستند و لابد این امر بدلیل حجاب نداشتن زنان است؟! درحالیکه در کشورهای توسعه یافته مردم بیشتر در حال کار هستند و هنجار ارتباط بین فردی در این ممالک بصورت "فقط یک نفر در آن واحد" است و اگر متوجه شوند کسی با بیش از یک نفر در ارتباط است این موجب درد سر و برچسب خوردن و ترد اجتماعی می شود. البته مردم این ممالک به دلیل روند آزاد منشانه در مسایل جنسی ممکن است شریک جنسی یا زندگی خود را به دفعات عوض کنند. روسپیگری تنها در ایالت نوادای آمریکا مجاز است و در سایر ایالات جرم محسوب می شود. 5- حجاب وسیله ی بدوی برای حفظ قلمرو "انسان نر" و حراست از مملوکات او بوده. همانطور که سکه های طلا را در بشقاب جلوی دید دیگران نمی گذاشته اند، زن را که نیروی کار رایگان و مادام العمر و دستگاه تولید بچه بوده مخفی می کرده اند که دیگران به آن دست درازی نکنند که در دوران بربریت بسیار رایج بوده. در این عصر که قانون و پلیس حاکم است چه خطر ناخواسته ای باید یک زن را تهدید کند که به پستوی حجاب پناه ببرد. بیرون از لاکتان هیچ خبر مهمی نیست. بیایید ببینید. مگر در همین ایران زنان بی حجاب آزادانه و در امنیت زندگی نمی کردند؟ اکنون زن چادری دست در دست 4 تا بچه هم که داشته باشد از آزار مزاحمان محرومیت کشیده در امان نیست چون پلیس و اخلاق ما کارآمد نیست.

  • محمد

    جناب آقای علیرضا شما جرا از واقعیت دور شده اید مگر ما مرد زیبا و زن قدرتمند نداریم باید دید که استنباط شما از زیبایی و قدرتمندی چیست و به نظر من هیچ کس فکر نمیکند که متنی را که من نوشتم مربوط به چادر سر کردن مردان و یا دامن پوشیدن مردان در چاله سرویس یا مهمانیهایشان باشد. حجاب برمیگردد به اراده ما انسانها

  • فرهاد - فریاد

    کدامیک از اینها حجاب حوا در بهشت و روی زمین است ؟ می خواستم بدانم که خدا بعد از آفریدن حوا چه حجابی برایش درست کرد .

  • ناشناس

    پیامبر اکرم میفرماید :غیرت هر کس به اندازه پروای اوست جناب محمد ---کسی که تو هتل می شینه با ناموس مردم ور میره اگه به با ناموس خودشم کسی کاری داشته باشه بی تفاوت از کنار قضیه میگذره--مرد وزن در حقوق انسانی مساویند و هر دو باید حفظ حجاب کنند---ولی خیلی خیلی ببخشید اقایون نمیتونن با چادر برن بیل و کلنگ دست بگیرن یا تو چاله سرویس که تا خرخره تو گریس و روغن غرق شدن نمی تونن یه چادر هم سر کنن اینو هر بچه مدرسه ای هم میدونه---پس کار خدا درسته که از زیبایی مر د کاست و به زیبایی زن افزود تا زن در دل مرد جا گیرد و از قدرت زن کاست و به قدرت مرد افزود تا سرپرست زن باشد و این امر موجب بقای نسل بشر شود

  • علیرضا

    در رابطه با حکایت مرد عرب و الی اخ ، عمر بن خطاب فرماندهی سپاه اسلام رو به صورت مکاتبه انجام میداد و اصلا پاش به ایران نخورده که با یزدگرد سوم مکالمه ای داشته باشه.

  • مريم

    بايد خدمت آقايون محترمي که با نوع پوشش از يک تا ۳ موافق هستند عرض کنم اگر خودشان خانم بودند عمرا حاضر بودند اينجوري لباس بپوشند؟! آخه ما خانم هاي بيچاره چه گناهي کرديم که به خاطر يک عده آقايان که چشمهاشون قفل وبست و سيري نداره بايد مثل ميتها کفن بپوشيم! تازه شما آقايون ۱ دست لباس مي‌پوشيد ما بايد ۳ دست لباس بپوشيم بعد هم يه کفن مشکي دور خودمون بپيچيم!!!! تازه جالبه که اسلام رنگ سياه مکروه کرده آنوقت اگر مانتوي روشن بپوشيم عزيزان محترم گشت ارشاد شمشير واسه ما تيز مي‌کنند. (حتي اگر يه تار مو از روسري ما بيرون نباشه) تفاوتهاي زن و مرد سرجاي خود، اما ما قبل از اين که جانوري به نام زن باشيم انسان هستيم انسان... نه اينکه کاملا مثل غربي ها باشيم ولي حداقل از نوع پوشش ۳ تا ۶ هم بد نيست،اگرچه آنقدر برخي از مردمان ملت ما و کشورهاي همسايه مشکلات رواني و عقده‌هاي دروني دارند که گاهي وقت‌ها چادر که هيچ، دلت مي‌خواد پوششي فلزي داشته باشي که امنيتت حفظ بشه!!!!! اگر اين آقايان روي نگاه و احساساتشون کنترلي داشتند و يا به طور کلي در کشورهاي ما اصول روانشناسي اجتماعي در تمام نهادهاي خرد و کلان جامعه رعايت مي‌شد آنوقت سر يه چادر اينهمه دعوا نبود!!!! و نه فسادي پيش مي‌امد نه اسلامي به خطر مي‌افتاد. روز خوش

  • علی

    زنان با حجاب هنجاره وارزش های اجتماعی جامعه خود را پذیرفته اند.وافرادی جامعه پذیرترند.(دراین برهه از زمان زنان با حجاب زنان واقعی ایرانی اند.) خود واقعی خود را نشان می دهند.نه آنچه را که دیگران می خواهند.

  • مرد غربی

    روزی مردی عرب از یک غربی پرسید چرا زنان شما حجاب ندارند آن مرد گفت حجاب زنان ما پلک چشمان مردان ما است. bordbar @@@@@ او. مای گاد! چقدر مردان غربی، مراقب پلکهایشان هستند! بسی خندیدم :))))

  • آرش

    خدومت اون دوستی که گفتن یه عرب با یه غربی صحبت میکرده و اون دوستی که زحمت کشیدن گفته ایشون رو اصلاح کردند و گفتند این گفتگو بین عمر و پادشاه وقت ایران انجام شده بوده، من همین جمله رو به شکل دیگه ای شنیدم، این گفتگو بین دکتر حسابی و انیشتین انجام شده در شبی که انیشتین برای دیدن سفره هفت سین به منزل پروفوسور حسابی رفته بوده.

  • رسول

    حفظ حجاب فساد اخلاقی و بی بند و باری را در جامعه کم می کند

  • مسلمان

    در جواب حسین اگرمنظور شما از مدرنیت پیشرفت در علوم است که دین اسلام هیچ مشکلی ندارد ولی اگر منظور همجنسبازی و دوست دختر و پسر و سایر مفاسد باشد که حتی در حیوانات که فاقد عقل هستند هم وجود ندارد

  • ا

    خدمت اون دوستمون عرض کنم که اون فرد عرب عمر*** بوده و با اجازتون طرف مقابلش هم غربی نبوده و پادشاه وقت ایران بوده در زمان لشکرکشی اعراب به ایران ............. یه متنی را که بیان میکنید لطفا کمی دقت کنید

  • امين

    من خودم از زن حجابدار بيشتر خوشم مياد.like

  • سامی

    این نشان نیدهد کە در کشورهای مسلمان روند سکولارتیە شدن. مرد سالاری، فمنیست، بسیار کند است و هنوز سنت گرایی فائق بر این کشورهاست کە خود معضل بزگی هست و دین انسداد مدرنیتە را باعث شدە است.

  • حسین

    حجاب یعنی پوشش. پوشش از نظر هر شخص متفاوت است.ولی پوشش مناسب پوششی است در هر دو سو هم ازادی باشد هو نجابت

  • داوری

    این نظر سنجی اشاره دارد به اینکه زیبنده ترین زینت زن حفظ حجاب است

  • محمد

    این مردان در لابیهای هتلهایشان به انتظار زنان کشورهای دیگر می نشینند و از ترسشان همجنان بر روی زنان و دختران خودشان چادر میکشند. و همانا که زن ومرد از طرف خداوند متعال یکی آفریده شدند .

  • bordbar

    روزی مردی عرب از یک غربی پرسید چرا زنان شما حجاب ندارند آن مرد گفت حجاب زنان ما پلک چشمان مردان ما است.