ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نام رمز: « کرسنت »؛ پرونده فساد ورشوه گیری وقتل

ایرج ادیب زاده − به پرونده‌ی « قرارداد کرسنت » برگ دیگری افزوده شده: ناپدید شدن و قتل یکی از شاهدان اصلی این قرارداد. گفت‌وگو با رضا تقی‌زاده, حسن هاشمیان و جمشید اسدی

به پرونده‌ی «قرارداد کرسنت» برگ دیگری افزوده شده: ناپدید شدن و قتل یکی از شاهدان اصلی این قرارداد.

کرسنت پترولیوم، یک شرکت نفتی خصوصی مستقر در شارجه امارات متحده‌ی عربی است. دعاوی حقوقی این شرکت با وزارت نفت ایران در خصوص انتقال گاز ایران از میدان نفتی «سلمان» در خلیج فارس که در دادگاه بین المللی لاهه مطرح شده، از جمله موضوعات مهمی است که در رابطه با این شرکت مطرح است.

ماجرا از سال ۱۹۹۷ شروع شد که سال آغاز مذاکرات برای بستن قرارداد است. سرانجام در سال ۲۰۰۱ شرکت نفت ایران در دوران وزارت بیژن زنگنه (در دولت خاتمی) قراردادی با شرکت اماراتی کرسنت امضا کرد که براساس آن گاز ایران از میدان نفتی سلمان به مدت بیست و پنج سال با قیمتی بسیار پایین (یک پنجم قیمت گازی که به ترکیه فروخته می‌شد) به شرکت کرسنت واگذار شد. خبرهای مختلفی حاکی از آن است که برای انجام این قرارداد واسطه‌های مختلف ایرانی و عرب رشوه‌های بزرگی دریافت کردند، یکی از بزرگترین فساد‌های زنجیره‌ای که در سال‌های اخیرایران اتفاق افتاده وهنوز نام گیرندگان و مقدار آن اعلام نشده. این قرارداد چند سال بعد در درگیری‌‌های جناحی در حکومت ایران به عنوان « خیانت ملی» و «ترکمانچای گازی »معرفی و متوقف شد. اصول‌گرایان از آن برای حمله به هاشمی رفسنجانی استفاده می‌کنند و مهدی هاشمی را فردی تعیین‌کننده در پرونده می‌خوانند.

عباس یزدان پناه یزدی

یک بازرگان ایرانی بریتانیایی به نام عباس یزدان پناه، که نقشی کلیدی در شکل گیری این قرار داد داشته است و گفته می‌شود که به مقام‌های نفتی نظامی ایران نزدیک بوده، در ماه ژوئن ۲۰۱۳ ناپدید و بعد جسد وی در فجیره پیدا شد. پلیس دوبی روز هشتم ژانویه ۲۰۱۴ اعلام کرد سه ایرانی مظنون به ربودن عباس یزدان پناه را بازداشت کرده است. شرکت اماراتی دعوای خود با ایران را به دادگاه لاهه ارائه داده است.

گفت‌وگو با رضا تقی‌زاده، حسن هاشمیان و جمشید اسدی

در مورد قرارداد کرسنت با رضا تقی‌زاده، حسن هاشمیان و جمشید اسدی گفت‌وگو کرده‌ایم.

رضا تقی زاده کارشناس سیاسی، پرونده‌ی کرسنت را بسیار پیچیده توصیف می‌کند و تأکید می‌کند که باید در مورد آن به مردم ایران توضیح داده شود.

حسن هاشمیان منخصص جهان عرب، باور دارد که قراردادکرسنت به سود منافع ایران نبوده و نزاع‌های درونی نظام باعث افشای آن شده است.

جمشید اسدی، استاد اقتصاد، ماهیت پرونده‌ی کرسنت را سیاسی توصیف می‌داند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • sattar

    فساد همه سطوح را گرفته .