ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

همه‌پرسی قانون اساسی در مصر: ۹۵ درصد تأیید

مقامات مصری می‌گویند نیمی از ۵۳ میلیون واجدان حق رای در همه‌پرسی قانون اساسی شرکت کرده‌‌اند. آماری که از آرای مثبت ارائه می‌شود؛ یادآور دوران مبارک است.

حسنی مبارک می‌بایست احساس رضایت کند. بیش از ۹۵ درصد آرای به صندوق انداخته شده، مثبت بوده‌اند. میزانی که در دوران حکومت او هم معمول بود.

رای مثبت به تغییرات قانون اساسی، مهر تائیدی بر مناسبات و شیوه اداره حکومت قبلی نیز هست .

رسانه‌های مصری از نتایج تاکنونی رفراندوم به عنوان "جشن دمکراسی" نام می‌برند؛ اصطلاحی که در زمان مبارک نیز مرسوم بود.

مقامات مصری می‌گویند، نیمی از ۵۳ میلیون واجدان حق در رفراندوم قانون اساسی مشارکت کرده و پای صندوق‌ها رفته‌اند.

این میزان می‌تواند رای به ثبات و بازگشت به آرامش و در عین حال دعوت از ژنرال سیسی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری مصر تلقی شود.

در قانون اساسی قبلی که در دسامبر سال  ۲۰۱۲ به همه پرسی گذاشته شد،  تنها ۳۰ درصد از واجدان حق رای شرکت کرده بودند. به این قرار، قانون اساسی دوران مرسی از حمایت حدود  ١٨ درصد از واجدین حق رای برخوردار بود.

 اکنون ارتش، پلیس و دادگستری می‌توانند بر اساس تغییرات جدید نسبت به استقلال عمل خود از نهادهای انتخابی جدید اطمینان داشته باشند.

بازسازی وسیع سازمان‌های امنیتی، دستگاه سرکوب و ارتش که بعد از سقوط رژیم مبارک در فوریه ۲۰۱۱ ضربه سنگینی متحمل شده بودند، با گامی به جلو آغاز شده است.

به زعم بسیاری از مردم مصر، السیسی تنها کسی است که می‌تواند این کشور را به نظم و قانون بازگرداند.

دوران پرماجرای زعامت یک اسلامگرا بر مصر در دو سال اول انقلاب این کشور نشان داد که وضعیت دمکراتیک خواست اولیه مردم نیست، بلکه اکثریت آنها امنیت و اقتدار را از رهبران سیاسی خود می‌طلبند.

خبری از وحدت نیست

هنوز نمی‌توان برگزاری رفراندوم قانون اساسی را مرحله‌ای قطعی در غلبه بر ناآرامی‌های این کشور به حساب آورد. موجی از خشونت مصر را از زمان سقوط مرسی فراگرفته که همچنان ادامه دارد. مقابله سرکوبگرانه نیروهای امنیتی با اسلامگرایان، به گسترش حملات متقابل نیروهای جهادی به پاسگاه‌های پلیس و قرارگاه‌های ارتش انجامید.

اهرم‌های امنیتی ژنرال سیسی هنوز موفق نشده‌اند حمله به کلیساهای اقلیت قبطی را متوقف سازند. از سوی دیگر، هنوز برنامه‌ و راهکاری مدون برای بهبود زندگی لایه‌های فقیر مصر و جوانان بدون دورنما ارائه نشده است.

این در حالی است که گفته می‌شود ژنرال سیسی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری آماده می‌کند.

اخوان‌المسلمین نیز در حال حاضر بدون چشم‌انداز است و هرهفته با دادن چند کشته، هزینه مقاومت و تلاش برای بازگرداندن مرسی به قدرت را می‌پردازد.

اخوان از هواداران خود خواسته بودند که رفراندوم را تحریم کنند. نتیجه نهایی این همه‌پرسی نشان خواهد داد که تعداد واقعی رای‌دهندگان چقدر بوده و نفوذ اخوان چگونه است.

طبق اعلام رسانه‌های مصری، هم اینک از صندوق‌های رای ۲۵ استان از ۲۷ استان مصر، ۱۶ میلیون رای آری استخراج شده است. این میزان در همه‌پرسی مرسی در دسامبر ۲۰۱۲ نزدیک ۱۱ میلیون نفر بود.

پیام این اختلاف آرا برای اخوان المسلمین روشن است: از آن وحدتی که سه سال قبل علیه حسنی مبارک ایجاد شده بود، دیگر خبری نیست.

[slideshow gallery_id="8"]

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.