ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تغییر سیستم "پیامک خبرچین" در عربستان سعودی

برنامه خودکار دولت عربستان سعودی که خبر مسافرت و ورود و خروج زنان این کشور را با پیامک به آگاهی شوهر، پدر یا خویشاوند مرد آنها می‌رساند، تغییر کوچکی کرد.

برنامه خودکار دولت عربستان سعودی که خبر مسافرت و ورود و خروج زنان این کشور را با پیامک به آگاهی شوهر، پدر یا خویشاوند مرد آنها می‌رساند، تغییر کوچکی کرد.

این برنامه که در نوامبر سال  ۲۰۱۲ راه‌اندازی شده، ورود یا خروج هر زن یا کودک از عربستان را به طور خودکار برای همسر، ولی و یا یکی از بستگان مرد آنها به صورت یک پیامک خبری ارسال می‌کرد.

تلفن همراه؛ دوست و جاسوس زنان عربستان سعودی

 در تغییر کنونی، خبرچینی علیه زنان مسافر به صورت خودکار انجام نمی‌شود اما "مردان قیم‌" می‌توانند این سیستم را در صورت تمایل فعال کنند.

شماری از زنان عربستان سعودی در مصاحبه با روزنامه "عرب نیوز" گفته‌اند که این اقدام زائد مدت‌ها پیش می‌بایست متوقف می‌شد. اما یک سخنگوی اداره گذرنامه در مقابل می‌گوید، این تغییر برای بهبود سرویس یاد شده انجام گرفته و به معنای قطع آن نیست.

زبیره جواهر روزنامه‌‌نگار و زبان‌شناس می‌گوید، عنوانی غیر از "مسخره"  برای این برنامه نمی‌توان انتخاب کرد. این کار توهین‌آمیز مثل افسار زدن به زنان بالغ و عاقل است.

او همچنین به عرب نیوز گفته است: «امیدوارم که این قدمی برای تعطیلی کامل این برنامه مراقبتی باشد. ما قوانین مذهب‌مان را می‌شناسیم و نیازی به مراقبت و کنترل رفتارمان از طرف هیچکس حتی حکومت هم نداریم.»

مها عقیل، روزنامه‌نگار و سردبیر مجله "سازمان همکاری‌های اسلامی" می‌گوید، این خبررسانی خودکار در مورد سفرهای خارجی توهینی به زنان است و اضافه می‌کند: «چنین راهکاری این ظن را تقویت می‌کند که زنان به کنترل و مراقبت دائم نیاز دارند.»

این سیستم، عملا حریم خصوصی و کنش‌های فردی را نیز تحت شعاع قرار داده است.

وبلاگ‌نویس جوانی که همراه خواهرش در خارج از عربستان تحصیل می کند ، به عرب نیوز گفته است: قصد داشتیم از سفر بی‌خبر و سرزده برگردیم تا خانواده‌مان را سورپریز کنیم؛ اما درخانه همه منتظر ما بودند. یک پیامک خودکار از همان فرودگاه ورود ما به کشور را به پدرمان خبر داده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت‌روز نامه حقوق بشری زنان ـ شماره 31

    […] تغییر سیستم “پیامک خبرچین” در عربستان سعودی ۱۹ ژانویه، رادیو زمانه برنامه خودکار دولت عربستان سعودی که خبر مسافرت و ورود و خروج زنان این کشور را با پیامک به آگاهی شوهر، پدر یا خویشاوند مرد آن ها می‌رساند، تغییر کوچکی کرد. […]

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت روزنامه بین المللی- شماره 32

    […] اسپانیا محدودیت بر سقط جنین با واکنش شدید روبرو شده است نیویورک تایمز ۱۹ ژانویه ۲۰۱۴ برنامه ماریانو راخوی نخست وزیر اسپانیا برای برقراری سختگیرترین محدودیت ها در اروپا بر سقط جنین دولت نامحبوب او را در معرض گسترش مخالفت و انتقاد از سوی پارلمان اروپا قرار داده، به مخالفان سوسیالیست او جانی دوباره بخشیده و اختلافات درون حزب خود او را تشدید کرده است. روز ۱۹ ژانویه ۲۰۱۴ تظاهرکنندگان در مرکز شهر مادرید گرد آمدند تا علیه برنامه پیشنهادی دولت اعتراض کنند. هند تجاوز گروهی به امر یک شورای روستایی عربستان سعودی تغییر سیستم “پیامک خبرچین” در  […]