ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زنان بر مسند ریاست پژوهشکده‌های میراث فرهنگی

حمیده چوبک و مژگان اسماعیلی به ریاست پژوهشکده‌های باستان‌شناسی و همچنین زبان‌شناسی و کتیبه‌ها منصوب شده‌اند. شمار مدیران زن در میراث فرهنگی به هفت نفر رسیده است.

با انتصاب حمیده چوبک و مژگان اسماعیلی به ریاست پژوهشکده باستان‌شناسی و پژوهشکده زبان‌شناسی، کتیبه‌ها و متون، تغییرات جدیدی در سازمان میراث فرهنگی ایران و پژوهشکده‌های آن به وجود آمد.

حمیده چوبک رییس جدید پژوهشکده باستان‌شناسی کشور

خبر تغییر ریاست این دو پژوهشگاه در روز شنبه ۱۸ دی ماه در حالی اعلام شد که پس از انتصاب محمدعلی نجفی به سمت ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور، پنج نفر دیگر از متخصصان و کارشناسان زن به سمت‌های مختلف در این سازمان منصوب شدند و اکنون با این دو انتصاب جدید شمار مدیران زن به هفت نفر رسیده است. در حال حاضر مهناز عبدالله خان گرجی، رییس موزه ملی ایران، پروین ثقه الاسلامی، رییس کاخ گلستان، آفرین امامی، رییس مجموعه نیاوران، اعظم رضایی انزهایی، سرپرست کاخ سعد آباد، و حمیرا زمانی فراهانی، مشاور رییس سازمان در امور گردشگری است.

سوابق حرفه‌ای حمیده چوبک

حمیده چوبک نخستین زنی است که به ریاست پژوهشکده باستان‌شناسی در ایران منصوب می‌شود. او متولد سال ۱۳۳۱ در بوشهر است و مدرک دکترای خود را در زمینه باستان‌شناسی دوران پس از اسلام از دانشگاه ترتبیت مدرس اخذ کرد. استاد راهنمای او به هنگام تدوین پایان نامه دوران کارشناسی ارشد، سیمین دانشور، نویسنده سرشناس ایرانی و استاد تاریخ هنر در دانشگاه تهران بود. او تاکنون در کاوش‌های منطقه باستانی ری، تپه حصار، قلعه پرتغالی‌‌ها در جزیره هرمز، ربع رشیدی در تبریز و دره شهر در ایلام و تپه میل ورامین و چند منطقه دیگر مشارکت داشته و یا سرپرست هیئت بوده است. علاوه بر آن او مدیر پروژه آثار فرهنگی تاریخی الموت نیز بوده است. کاوش در شهر باستانی دقیانوس در منطقه جیرفت و همچنین کاوش‌های باستان‌شناسی در قلعه الموت جزو برجسته‌ترین فصل‌ها در فعالیت‌‌های حرفه‌ای او به شمار می‌آید.

بی‌ثباتی در پژوهشکده باستان‌شناسی

حمیده چوبک اکنون جایگزین سیامک سرلک شده است. این چندمین تغییر پیاپی در پژوهشکده باستان‌شناسی کشور ظرف یک سال اخیر است. سیامک سرلک در اردیبهشت ماه سال ۹۲ به این سمت انتخاب شده بود و پیش از او نیز عباس مقدم تنها برای حدود سه ماه رییس این پژوهشکده بود. باستان‌شناسان ایرانی در بیانیه‌های خود تغییرات پی در پی در پژوهشکده باستان‌شناسی را عامل مهم رکود فعالیت‌های این نهاد مهم ذکر کرده بودند. پژوهشکده باستان‌شناسی به عنوان یک نهاد دولتی مسئول اصلی سیاست‌گذاری و برنامه ریزی برای کاوش و پژوهش در کل کشور است. این پژوهشکده همچنین مسئول تعیین عرصه و حریم تپه‌های باستانی است.

پژوهشکده زبان‌شناسی، کتیبه‌ها و متون

مژگان اسماعیلی

مژگان اسماعیلی نیز که اکنون به جای داریوش ذوالفقاری رییس زبان‌شناسی، کتیبه‌ها و متون شده است پیش از این مدیر گروه متون اسلامی در این پژوهشکده بود. او توانسته بود نخستین دانشنامه سکه در ایران را تدوین کند.  انتصاب او مورد استقبال «انجمن زنان پژوهشگر تاریخ» نیز قرار گرفته است.

هدف بنیادی این پژوهشکده شناخت خطوط و زبان‌های باستانی، مطالعات کتیبه‌ای، بررسی نسخ خطی باستانی و رمز گشایی از آن‌ها و تحلیل‌های زبانی و تاریخی است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.