ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پس گرفتنِ دعوت از ایران برای شرکت در "ژنو ۲"

سازمان ملل دعوت از ایران برای شرکت در کنفرانس "ژنو ۲" – کنفرانس دوم برای برقراری صلح در سوریه – را پس گرفت.

سازمان ملل دعوت از ایران برای شرکت در کنفرانس "ژنو ۲" – کنفرانس دوم برای برقراری صلح در سوریه – را پس گرفت. ساعاتی پیش از پس گرفتن این دعوت سخنگوی بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که دبیر کل از واکنش ایران نسبت به دعوت به شرکت در کنفرانس "ژنو ۲" اظهار "ناامیدی" کرده است.

به‌گزارش رویترز، بان کی مون تلاش کرده بود تا "تمامی گزینه‌ها"ی ممکن را برای شرکت در این کنفرانس مورد نظر قرار دهد اما ائتلاف ملی سوریه، متشکل از مخالفان حکومت بشار اسد گفته‌اند اگر ایران حکومت انتقالی در سوریه را نپذیرد و در این کنفرانس شرکت کند آن را تحریم خواهند کرد.

بان کی مون در شامگاه ۱۹ ژانویه با بیان این‌که در روزهای اخیر بارها با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفت‌وگو کرده و قانع شده است که ایران با بیانیه کنفرانس “ژنو ۱” موافق است، ایران را به شرکت در کنفرانس “ژنو ۲” دعوت کرد.

کنفرانس “ژنو ۱” که ۳۰ ژوئن ۲۰۱۲ بیانیه خود را صادر کرد از طرح دولت انتقالی در سوریه پشتیبانی کرده است.

با این حال تهران امروز، دوشنبه ۳۰ دی‌ماه اعلام کرد که هیچ شرطی را برای شرکت در کنفرانس "ژنو ۲" نمی‌پذیرد و کنفرانس “ژنو ۱” را هم قبول ندارد.

حسین امیر عبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ایران امروز در مورد موضع ایران درباره کنفرانس ژنو ۱ گفت: "ما در «ژنو ۱» حضور نداشته‌ایم و ایران نقشی در تنظیم بیانیه «ژنو ۱» نداشته است بنابر این اصرار برای اعلام پذیرش بیانیه ژنو یک، غیر قابل قبول و مردود است."

دبیرکل سازمان ملل گفته است این اظهارات "در انطباق" با اطمینانی که ایران ارائه داد، نیست.

ائتلاف ملی سوریه ضمن تهدید به تحریم شرکت در "ژنو ۲"،  تا ساعت ۱۹روز دوشنبه به‌وقت گرینویچ به دبیرکل سازمان ملل مهلت داده بود تا دعوت از ایران را برای شرکت در این کنفرانس پس بگیرد.

بسیاری از دیپلمات‌های غربی که نخواستند نامشان فاش شود شگفتی خود را از تصمیم "شتابزده" بان کی مون در دعوت از ایران ابراز داشته بودند.

یکی از این دیپلمات‌ها به رویترز گفته بود: "آیا کنفرانس ژنو برگزار خواهد شد؟ این سئوالی است که در حال حاضر ما نمی‌توانیم به آن پاسخ دهیم."

ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل بر خلاف این موضع گفته بود آمریکا و روسیه در مورد این تصمیم مورد مشورت قرار گرفته‌اند و تحریم کنفرانس  "ژنو ۲" از سوی اپوزیسیون حکومت سوریه "یک اشتباه بزرگ" خواهد بود.

کنفرانس "ژنو ۲" قرار است روز چهارشنبه دوم بهمن‌ماه (۲۲ ژانویه) در شهر مونترو سوئیس برگزار شود و هدف از آن یافتن راه حلی سیاسی برای  پایان دادن به جنگ داخلی در سوریه است که از مارس ۲۰۱۱ تاکنون ۱۳۰ هزار نفر در آن کشته و میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • زهرا

    جالبه که همه فکر می کنن فقط حکونت های اسلامی تروریستن. حکومت های سکولار هم لابد تمام فکر و ذکرشون مردم بیچاره ی جهانه! یعنی آمریکا به ژاپن، ویتنام ، افغانستان، عراق حمله نکرد؟! زندان گوانتاناما یادتون رفته؟حالا ما باید امیدوار باشیم اینا بیان یه عده مردم بیگناه رو - دراین که مردم سوریه بیگناه و مظلوم اند شکی نیست- از دست تروریست اسلامی نجات بدن!!! الان همه ی جهان تروریستن. بی خودی طرف کسی رو نگیرین

  • بهنام 1

    اصولآ دعوت از چنین حکومت جنایتکاری از ابتدا صحیح نبود و باعث بی آعتباری و بی آبروئی سازمان ملل شد و همان بهتر که دعوتشان را پس گرفتند و گر نه دیگر هیچ اعتباری برای سازمان باقی نمی ماند . امروز هم در خبرها آمده بود که رژیم جنایتکار اسد بیش از 11000 هزار زندانی بیدفاع را در زندانها با شدیدترین انواع شکنجه به قتل رسانده است . امیدواریم بعد از اینهمه جنایت علیه بشریت بالاخره استکبار جهانی و حامیان حقوق بشر به خود بیایند و این رژیم منحوس را سرنگون سازند و مردم جهان را از تروریسم دولتی به سرکردگی جمهوری اسلامی آسوده سازند .

  • jamal

    شکنجه و کشتار ۱۱۰۰۰ سوریه ای توسط اسد: = http://amanpour.blogs.cnn.com/2014/01/20/exclusive-gruesome-syria-photos-may-prove-torture-by-assad-regime/#comment-82128