ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دانشگاه‌ و تغییر روسای وابسته به نهادهای امنیتی

اسماعیل جلیلوند - هنوز روسای دانشگاه تهران و امیر‌کبیر در سمت خود باقی مانده‌اند. این در حالی است که روسای این دو دانشگاه‌ نقش قابل توجهی در تشدید فضای امنیتی داشتند.

تغییر روسای وابسته به نهادهای امنیتی در دانشگاه‌های کشور، یکی از مطالبات اصلی دانشجویان در طول چند ماه گذشته بوده است.

در همین مدت کمیته ویژه بازرسی وزارت علوم که از جانب رضا فرجی دانا، وزیر علوم تحقیقات و فناوری مامور بررسی شرایط دانشگاه‌های کشور است، در بازدید از برخی از دانشگاه‌ها مانند دانشگاه یزد و دانشگاه نوشیروان بابل با گردهمایی‌هایی روبه‌رو شده است که در آن دانشجویان خواهان تغییر روسای دانشگاه‌ها شده‌اند. در ادامه همین روند پیشتر در شبکه‌های اجتماعی اینترنتی نیز کمپین‌هایی با هدف برکناری برخی از روسای دانشگاه تشکیل شده بود.

شاید به همین دلیل روسای دانشگاه‌های صنعتی اصفهان و علامه طباطبایی تنها چند روز پس از آنکه جعفر توفیقی به عنوان سرپرست موقت وزارت علوم معرفی شد، از کار خود برکنار شدند. صدرالدین شریعتی و اسماعیل همدانی گلشن که به ترتیب ریاست دو دانشگاه‌ علامه طباطبایی و صنعتی اصفهان را در دولت احمدی‌نژاد برعهده داشتند، از جمله چهره‌هایی بودند که به دلیل ایجاد فضای شدید امنیتی در دانشگاه‌های متبوع خود مورد انتقاد فعالان دانشجویی قرار داشتند.

از اخراج فعالان دانشجویی، بازنشستگی زودهنگام استادان، تفکیک جنسیتی و دستکاری در محتوای درسی و حذف برخی از رشته‌های علوم انسانی در دانشگاه علامه گرفته تا انتشار اخباری مبنی بر برخورد فیزیکی با منتقدان و همکاری کامل با نهادهای امنیتی در برخورد با دانشجویان در دانشگاه صنعتی اصفهان، ازجمله عواملی به شمار می‌رفتند که این دو مسئول را در کانون انتقاد دانشجویان و فعالان دانشجویی قرار دادند.

با معرفی رضا فرجی دانا به عنوان وزیر علوم، این تغییرات در دانشگاه‌های پیام نور، گیلان، اصفهان، شیراز، علم و صنعت، امام خمینی قزوین، ارومیه، فردوسی مشهد و برخی دیگر از دانشگاه‌ها نیز رخ داده است.

در دانشگاه‌های علوم پزشکی که زیر نظر وزارت بهداشت هستند نیز روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی بجنورد، یزد، مازندران، شاهد تهران، شهید بهشتی و علوم پزشکی تهران از جمله مسئولانی بودند که با حکم سید حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از کار برکنار شدند.

با این وجود اما هنوز روسای دانشگاه‌های مهمی چون دانشگاه تهران و امیر‌کبیر در سمت خود باقی مانده‌اند. این در حالی است که روسای این دو دانشگاه‌- فرهاد رهبر و علیرضا رهایی- نقش قابل توجهی در تشدید فضای امنیتی و اخراج دانشجویان و استادان منتقد داشته اند.

این وضعیت در مورد دانشگاه‌های زیر نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز قابل مشاهده است. به عنوان مثال در چندماه گذشته به رغم آنکه دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و استادان دانشگاه علوم پزشکی شیراز بارها در اظهار نظرهای متفاوت خواهان برکناری محمد هادی ایمانیه، رئیس فعلی دانشگاه شده‌اند، اخیراً اخباری مبنی بر احتمال تمدید ریاست وی بر دانشگاه علوم پزشکی شیراز منتشر شده است و به نظر می‌رسد وزاری علوم و بهداشت از جانب گروه‌های وابسته به جناح راست برای عدم تغییر روسای این دانشگاه‌ها تحت فشار قرار گرفته‌اند.

این فشارها در حالی با احضار پی در پی وزیر علوم به مجلس افزایش یافته است که در دوران هشت ساله تصدی محمود احمدی‌نژاد بر دولت بیش از پنجاه تغییر در ریاست دانشگاه‌های مهم دولتی کشور اتفاق افتاده است که اکثر این تغییرات با انتقاد و اعتراض فعالان دانشجویی روبه‌رو شده بود. اکنون وزرای دولت روحانی به دلیل آنچه تغییرات شتابزده در مدیریت دانشگاه‌های کشور نامیده می‌شود، تحت فشار حامیان پیشین محمود احمدی‌نژاد- که اغلب از وابستگان جبهه پایداری هستند- قرار گرفته‌اند.

در همین زمینه در گفت‌وگو با مهدی امینی‌زاده، فعال سیاسی و عضو پیشین دفتر تحکیم وحدت و محمد پورعبدالله و عماد هاشمی از فعالان پیشین دانشجویی به بررسی روند تحولات روسای دانشگاه‌های کشور و مسائل مربوط به آن پرداخته‌ایم.

این گزارش رادیویی را گوش کنید

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • fariborz

    ایمانیه پول دانشگاه علوم پزشکی شیرازرا با سوء مدیریت حیف ومیل می کند تمام توان خود را صرف خوش خدمتی به حوزه علمیه، امام جمعه، هم پالکی هایش در دانشگاه و وزارت خانه میکند ، ریا و تظاهر در دوران او در دانشگاه به اوج رسیده است ودانشکاه را به تکیه مذهبی تبدیل نموده او با اجرای طرح ناموفق پزشک خانواده در شیراز ستم بزرگی به مردم و روستاییان کرده و موجب سرگردانی بسیاری از بیماران گردیده است من نمیدانم مسئولان خوابند و این همه ناکارامدی او را نمی بیینند مگر او به کجا وصل است که در برکناری این آدم بی لیاقت مماشات می شود