ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

معاون وزیر خارجه ایران: اسد می‌ماند

ایران به دلیل پافشاری بر بقای اسد در میان مدعوین نشست ژنو ۲ نیست. معاون وزیر خارجه ایران در گفتگو با وبسایت اشپیگل، دلایل حمایت کشورش از رژیم سوریه را برشمرده است.

گروه‌های موافق و مخالف اسد و نمایندگان بیش از ۴۰ کشور جهان، در مونتروی سوئیس جمع شده‌اند تا راهی برای حل بحران سه ساله سوریه بیابند. ایران در میان مدعوین و حاضران این نشست نیست.

پوستر حامیان رژیم سوریه در ژنو ۲ با این شعار: اگر مردم اسد را نخواهند، به او رای نمی‌دهند.

روز نخست نشست صلح سوریه با تنش و مناقشه و تهدید دوجانبه نیروهای دولتی و اپوزیسیون سوریه علیه یکدیگر گذشت. حامیان اسد نیز بیرون محل برگزاری جلسه اجتماع کرده و به نفع او شعار می دادند.

ولید معلم، وزیر خارجه سوریه ده دقیقه بیشتر از وقت تعیین شده صحبت کرد و تذکرات دبیرکل سازمان ملل را نشنیده گرفت. او به بان کی‌مون گفت: شما در نیویورک نشسته‌اید و ما در سوریه هستیم. بعد سه سال مصیبت بگذارید ما حرف‌هایمان را بزنیم.

ولید معلم، اوضاع کنونی کشورش را به تحرکات تروریست‌ها و حمایت خارجی‌ها و همسایگان سوریه از مخالفان نسبت داد.

مرافعه اصلی در نشست ژنو بر سر بقای اسد است. ائتلاف ملی و گروه‌های کوچک و بزرگ اپوزیسیون خواهان کنار رفتن اسد و تشکیل دولتی انتقالی هستند. هیئت دولتی این را نمی‌پذیرد و سهمی از قدرت نیز برای اسد می‌خواهد.

جمهوری اسلامی اما از این هم فراتر می‌رود و بر بقای اسد و برگزاری انتخابات برای ماندن یا رفتن او پافشاری می‌کند.

حسین امیرعبداللهیان

حسین امیرعبدالهیان، معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در گفتگو با وبسایت آلمانی  اشپیگل توضیح می‌دهد که چرا کشورش از دولت اسد حمایت می‌کند.

این گفتگو توسط سوزانه کولبل همکار اشپیگل در تهران انجام شده است.

اشپیگل: کشور شما پس از کشمکش‌های دیپلماتیک، در کنفرانس صلح سوریه شرکت نمی‌کند. ایران حقیقتا برای سوریه چه می‌خواهد؟

حسین امیرعبداللهیان: راه حل سوریه نظامی نیست. نظر ما بر راه‌حلی دمکراتیک است که به انتخابات ختم شود.

با بشار اسد که مظنون به جنایات جنگی است و بعد به عنوان رئیس جمهور قانونی به رسمیت شناخته شده است؟

چنانچه بشار اسد نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود، حتما برگزیده می‌شود. البته نه با ۹۰ درصد آرا، بلکه با ۵۰ تا ۶۰ درصد. ما در این باره نظرسنجی کرده‌ایم.

انتخابات در سوریه تا چه اندازه عادلانه و آزاد خواهد بود؛ در جایی که بیش از ۴ میلیون نفر از مردم آن در خاک خود در به در شده و بیش از دو میلیون نفر هم به کشورهای دیگر پناه برده‌اند؟

انجام انتخابات را می‌توان در صورت عزم همه کشورها، سازماندهی کرد. پشتیبانی از  گروه‌های تروریستی باید متوقف شود و تروریست‌های خارجی باید سوریه را ترک کنند. در چنین صورتی، امنیت کافی برای برگزاری انتخابات در هر نقطه سوریه وجود خواهد داشت.

گروه‌های متفاوت و پرشماری در مبارزه با اسد و مناقشه سوریه حضور دارند که هیچیک از دیگری فرمان نمی‌برد. ولی چه کسی می‌‌تواند بمباران‌های ارتش را متوقف کند که بیشترین قربانیان را به جای می‌گذارند؟

وقتی دیگر هیچ تروریست و سلاحی به سوریه وارد نشود، ارتش هم دلیلی برای جنگیدن نخواهد داشت. چنین فضایی می‌تواند شهروندان سوریه را هم آماده مشارکت در انتخابات کند. پس از این باید نیروهای دولتی و ضد دولتی با هم وارد گفتگو شوند.

کدام بخش اپوزیسیون سوریه خواستار آن است که بعد از کشته شدن۱۳۰هزاز نفر باز هم  پشت میز مذاکره با دیکتاتور بنشیند؟

سوریه همانند سایر کشورهای عربی نیاز به اصلاحات دارد. دولت سوریه باید پاسخی برای این نیاز بیابد.

اگر هنوز  شانسی برای شروعی نو در سوریه باشد؛ آیا حق مردم نیست که پس از این همه رنج، رهبری داشته باشند که دستش به خون آغشته نباشد؟

چرا می‌خواهید اسد از کار کناره گیرد؟ اگر مردم او را نخواهند، انتخابش نمی‌کنند. ما باید به اراده مردم سوریه احترام بگذاریم. توجه داشته باشید که اسد در برابر تروریست‌ها خوب ایستاده است. او رئیس جمهور است و به احتمال زیاد رئیس جمهور خواهد ماند.

چون ایران، روسیه و حزب‌الله حامیان او هستند؟

می‌دانید اگر اسد همین فردا کناره‌گیری کند، چه کسی جایگزین او می‌شود؟ جبهه النصره! به واقعیات سوریه توجه کنید. ما بسیار نگران ثبات منطقه و جهان هستیم. سوریه اینک عرصه جدید تحرکات القاعده شده است. این رزمندگان اعتقادی به بهترین تسلیحات و ابرازهای ارتباطاتی مجهزند و قادرند به هر نقطه جهان حمله کنند.

ظاهرا شما سوری‌های دیگر را که رزمندگان واپسگرا نیستند، فراموش کرده‌اید. آنها که حق شهروندی خود را طلب می‌کنند اما اسد جوابشان را با بمب و خمپاره می‌د‌هد.

من با بسیاری نظامیان و نمایندگان سوری صحبت کرده‌ام. این به اصطلاح انقلابی که از ۳۳ ماه پیش در درعا در نواحی مرزی به راه افتاد، ابتکار عمل یک سازمان‌ اطلاعاتی خارجی است.  یعنی به خلاف تونس، مصر یا یمن، این انقلابی از درون نیست.

سرویس‌ اطلاعاتی کدام کشور می‌توانست چنین کاری بکند؟

ماموریت جاسوسان این سرویس این بود که شورشی آغاز کنند و آن را به مسیر سرنگونی اسد بیندازند. یک روز جمعه، دو مرد که در مناره‌ای پنهان شده بودند، به سوی مردم نمازگزار شلیک کردند و گروهی را کشتند. شماری از جوان‌ها هم  پنداشتند که انقلابی شروع شده و به معترضان پیوستند. بعد همان سازمان های اطلاعاتی برای تظاهرکنندگان سلاح فرستادند. این چنین بود که ماجرا شروع شد.

شما درست عکس چیزی را روایت می‌کنید که اکثر جهان می‌گوید. دیگران می‌‌گویند ماجرای درعا با چند نوجوان شروع شد که چیزهایی علیه رژیم اسد بر در و دیوار نوشتند اما دستگیر و شکنجه شدند.

اما ماموران مورد نظر به خوبی می‌دانند که موضوع واقعا چه بود.

حمایت ایران از هم‌پیمانش سوریه در این جنگ دقیقا چگونه است؟

ما سلاح نمی‌فرستیم بلکه مشاورانی اعزام می‌کنیم تا به سوری‌ها برای یکسره کردن کار تروریست‌ها کمک کنند. همچنین کمک‌های انساندوستانه‌ای به آنها می‌دهیم که رقمش تاکنون ۱،۴ میلیارد دلار بوده است؛ آن هم در حالی که خودمان تحریم هستیم.

برای چه هدفی خود را این چنین فدای اسد می‌کنید؟

ما یک رابطه استراتژیک با دمشق داریم. چند کشور در منطقه مقاومت را مستدام کرده‌اند که سوریه یکی از آنهاست. اسرائیل تهدیدی جدی در منطقه است و رفتارش به هیچ‌وجه قابل اعتماد نیست. از همین روی، هم‌پیمانی با سوریه برای ما ضروری است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علی کریمی

    اینکار مال ما از درون بود ژنرال هایزر با کارتر امدند شاه میلیاردی را خرج جمهوری خواهان کرد برعکس شد دمکراتها درامدند انهم امد گفت که فضای باز سیاسی در کشور تو نیست 3 ریال دانشچویان غذا می خوردند

  • farid

    روزنامه فرانسوی فيگارو فاش ساخت واحد ويژه ای مرکب از اعضای حزب الله لبنان و سپاه قدس سپاه پاسداران مسئوليت حفاظت از بشار اسد را بر عهده دارند و همه جا او را همراهی می کنند. ژرژ مالبرنو، خبرنگار پرسابقه فيگارو نوشته دستکم پنج هزار عضو حزب الله در جنگ سوريه شرکت دارند و وظيفۀ عمدۀ آنان آموزش شبه نظاميان طرفدار رژیم بشار اسد است که به منظور سرکوب مخالفان رژيم دمشق به کار گرفته می شوند.

  • babak

    ,,,,,کمک‌های انساندوستانه‌ای!! به آنها می‌دهیم که رقمش تاکنون ۱،۴ میلیارد دلار بوده است؛ آن هم در حالی که خودمان تحریم هستیم... شرم بر شما که دستفروش از ناچاری خودش را زیر قطار میاندازد و شما بجانی که ۱۱۰۰۰ نفر را زیر شکنجه کشته و بشکه باروت و بمب شیمیایی به مردمش پرتا ب میکند میلیاردها پول میدهید.