ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتقاد از "یتیم بودن" محیط زیست ایران در یک همایش مدنی

صادق زیباکلام در همایش “میثاق

صادق زیباکلام در همایش "میثاق جامعه مدنی با مسئولان برای آسمان آبی" که در سازمان حفاظت محیط زیست ایران برگزار می‌شد، از عملکرد وزرا، صدا و سیما و سایر مسئولان در حوزه محیط زیست، حفاظت از حیوانات و  آلودگی هوا، به تندی انتقاد کرد.

زیباکلام عنوان کرد که محیط زیست ایران "یتیم و بی‌صاحب" است زیرا رهبران مذهبی و سیاسی، اصولگرایان و اصلاح‌طلبان و ائمه جمعه دغدغه محیط زیستی ندارند. او با اشاره به اصل ۵۰ قانون اساسی مبنی بر عمومی بودن وظیفه حفظ و حراست از محیط زیست گفت، این قانون یعنی کشک!

به تاکید او حاصل اصل ۵۰ این می‌شود که وقتی جنگل‌های گرگان آتش گرفتند هلیکوپتر برای خاموش کردن آتش نداشتیم: «کشوری که میمون به فضا می‌فرستد و موشک‌هایی می‌سازد که هزاران کیلومتر پرواز می‌کنند، برای خاموش کردن آتش‌سوزی گرگان هلی‌کوپتر نداشت.»

این تحلیلگر سیاسی با اشاره به عدم حضور وزیران در این همایش گفت: «اگر اینجا مثلا یک مراسم مذهبی بود و قرار بود شب خبر ۲۰:۳۰ آن را پخش کند همه وزرا در آن حضور پیدا می‌کردند.»

زیباکلام به طعنه گفت اگر گفته بودیم دریاچه ارومیه در آمریکاست، صدا و سیما ده‌ها مستند می‌ساخت که خشک شدن ارومیه در آمریکا چه فاجعه بزرگی است و این موضوع در هفته یکی دو بار جزو برنامه‌های پربیننده می‌شد: «در این حالت شبانه‌روز می‌گفتند چون خشک شدن دریاچه ارومیه مظلمه‌ای به سرخپوست‌ها و سیاهپوست‌ها محسوب می‌شود، سرمایه‌داران آمریکا حتی ککشان هم نمی‌گزد.»

پیش از او کامبیز نوروزی، حقوقدان با انتقاد از غیبت مسئولان در این همایش گفته بود، اگر قراربود معاملات چندصد هزار دلاری در اینجا انجام شود، همه مسئولان و وزرا حضور می‌یافتند.

قرار بود سه وزیر نفت، صنعت، معدن و تجارت و نیرو در این همایش حضور پیدا کنند اما تنها معاونان آنها به عنوان نماینده به این همایش آمده بودند.

معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران هم در سخنان خود به مشکلات ناشی از بی‌فرهنگی و بی‌توجهی به محیط زیست، خشک شدن دریاچه‌های هامون، ارومیه و پریشان و هم‌چنین آلودگی هوای اهواز و اراک و تهران  اشاره کرد وگفت «مشکلات تهران یا با باد حل می‌شود یا با رفتن از شهر.»

در همایش یادشده گروهی از هنرمندان و حامیان محیط زیست نیز حضور داشتند. مه لقا ملاح، پیشکسوت حمایت از محیط زیست،  منیژه حکمت، کارگردان سینما، نورالدین زرین‌کلک، استاد دانشگاه هنر، رویا تیموریان، بازیگر، علی میرزاخانی سردبیر مجله دنیای اقتصاد و ایمان معماریان دامپزشک کلینیک حیات وحش پردیسان از جمله حاضران و سخنرانان این همایش بودند.

در همایش "میثاق جامعه مدنی با مسئولان برای آسمان آبی" شعارهایی با محتوای لغو مجوز شکار، محیط بان دنا را ازاد کنید، شکارچی با قاتل فرقی ندارد و ... از سوی حاضران سر داده شد. برخی فعالان حقوق حیوانات در پایان همایش با فریاد از معصومه ابتکار خواستند موضوع تیراندازی به گوزن زرد در پارک پردیسان و تلف شدن پلنگ‌ها را پیگیری کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Dr. Abrahamian

    با سلام جای بسی تاسف است که تصمیم گیران کشور متوجه عواقب وخیم بی اعتنایی به محیط زیست نیستند. توجه تان را به دو پایگاه زیر جلب میکنم اگر فرصتی بود مروری بر انها بیندازید. این دو پایگاه اخیراً در مقابله با دو مشکل بزرگ ایرانزمین (به نظر بنده) یعنی انحطاط محیط زیست و انحطاط جامعه و اعتیاد راه اندازی شده اند. www.sarsabziran.blogfa.com www.bazyabi-iran.blogfa. com

  • تهمورث

    وقتی عکسهای دردناک محیط زیست و امحاء جنگل و پارک , کشتار حیوانات حفاظت شده و غیره را نگاه و اخبار آنها را میخوانم و نمیتوانم کاری انجام دهم از خودم بدم میاید. در ایران متاسفانه هر حرکتی بر مبنای درآمد زائی انجام میشود و اگر در عمل و یا حرکتی منبع درآمدی برای دست اندرکاران وجود نداشت آعتناعی به آن نمیکنند و اگر دستشان هم رسید جلوی حرکت را هم خواهند گرفت نمونه اش بازداشت و حبس معترضین به دریاچه ارومیه است. وقتی در اخبار میخوانم که بخاطر نجات بچه گربه ای در جائی یک انسان پنجاه و چند ساله از کمر به پائین فلج میشود و با افتخار اعلام میکند که اگر لازم شود بار دیگر همین کار را انجام میدهد از رفتار بعضی کسان در کشور که ادعای هفت هزار تاریخ و فرهنگ را دارد و میبالد که دینش دین رحمان عالمین است خجالت میکشم.