ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حداد عادل: شب‌های شعر انستیتو گوته کار انگلیسی‌ها بود

غلام‌علی حداد عادل در سخنانی در فرهنگسرای اندیشه ادعا کرد که شب‌های انستیتو گوته به عنوان رویدا فرهنگی در طلیعه انقلاب با دخالت انگلستان برگزار شده.

شامگاه یکشنبه، ۶ بهمن‌ماه (۲۶ ژانویه) در فرهنگسرای "اندیشه" در "بوستان اندیشه" تهران عده‌ای از شاعران وابسته به بیت رهبری شعرخوانی کردند. غلام‌علی حداد عادل، از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی هم در این مراسم حضور داشت و تنها کسی بود که در این مجلس سخرانی کرد.

غلام‌علی حداد عادل در فرهنگسرای اندیشه. شب‌های شعر انستیتو گوته کار انگلیسی‌ها بود

موضوع سخنرانی غلامعلی حداد عادل به تحول شعر فارسی در سایه انقلاب بهمن ربط داشت. او به مجله فردوسی و نشریات روشنفکری پیش از انقلاب و به شب‌های شعر انستیتو گوته در سال ۱۳۵۶ اشاره کرد و تلویحاً ادعا کرد که انستیتو گوته به نمایندگی از دولت انگلستان این شب‌های شعر را برگزار کرده است. آقای حداد عادل گفت: «مهرماه سال ۵۷ بود که انستیتو گوته که فعالیت‌های انگلیس در ایران را انجام می‌داد طی ده شب، شب ‌شعر انقلاب برگزار کرد."

آقای حداد عادل تاریخ برگزاری شب‌های شعر انستیتو گوته را اشتباه اعلام کرده است. کانون نویسندگان ایران در پاییز ۱۳۵۶ (و نه چنانکه حداد عادل ادعا می‌کند در مهرماه ۵۷ ) با همکاری انستیتو گوته در باغ سفارت آلمان ده شب شعر و سخنرانی برگزار کرد که به شب‌های شعر گوته معروف شد. بیش از ۶۰ نویسنده و شاعر در این شب‌ها علیه فضای اختناق و سانسور حاکم شعر خواندند و سخنرانی کردند. از این رویداد به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی در طلیعه انقلاب یاد می‌شود. از آن پس دیگر هرگز روشنفکران و شاعران و نویسندگان ایران نتوانستند چنین آزادی‌ای را تجربه کنند.

از میان شاعرانی که در آن ده شب شعرخوانی کردند، فقط علی موسوی گرمارودی به حلقه بیت رهبری درآمد.

سعید سلطانپور هم که یکی از شاعران شب‌های انستیتو گوته بود، در ۲۷ فروردین ۱۳۶۰، در شب عروسی‌اش به وسیله پاسداران دستگیر شد و پس از ۶۶ روز شکنجه در سحرگاه اول تیر به جوخه اعدام سپرده و تیرباران شد.

سفارت بریتانیا در زمان برگزاری شب‌های انستیتو گوته در ایران فعال بود. پس از پیروزی انقلاب سفارت بریتانیا تحت محافظت کشور سوئد قرار گرفت. در ۱۴ فوریه ۱۹۸۹ میلادی پس از صدور فتوای قتل سلمان رشدی توسط آیت‌الله خمینی سفارت بریتانیا به حالت نیمه‌تعطیل درآمد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کورش

    راست گفته. در این که انگلیسی ها اوضاع ایران را به هم ریختند و آخوندها را سوار مردم ایران کردند شک دارید؟

  • بهناز ساده

    البته حکومت وزیر شعار داره و یک عا لمه   مداح ..... گمان نمی کنم یک بیت شعر یا یک خط نثر  بدرد بخور داشته باشند.. اصلا مگه میشه حکومتی که شاملو در قالب شعر سرود وارد قلمرو هنر شود . اگر کسی آقار هنری ذوب شدگان ولایت را می شناسد دریغ نکند. تا بشناسیم .  ............ روزگار غریبی است نازنین نور را در پستوی خانه نهان باید کرد عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد آنک قصابانند بر گذرگاهان مستقر با کُنده و ساطوری خون آلود و تبسم را بر لبها جراحی می کنند و ترانه را بر دهان کباب قناری بر آتش سوسن و یاس شوق را در پستوی خانه نهان باید کرد ابلیس پیروز مست سور عزای ما را بر سفره نشسته است خدای را در پستوی خانه نهان باید کرد خدای را در پستوی خانه نهان باید کرد احمد شاملو 

  • Samad

    لغت دیوان در جلوی کلمه امام از قلم افتاد.

  • Samad

    "آقای حداد عادل تاریخ برگزاری شب‌های شعر انستیتو گوته را اشتباه اعلام کرده است. " مقصود آقای حداد از شب های شعر گیوتین  است که بعد از مهرماه ۵۷ و در زمان خمینی صورت گرفت. شبهایی که در آن اعدامهای گوناگون توسط گیوتین و بدستور شخص خمینی تحقق یافت. و از یاد نیریم که خمینی در آن شبها اشعار فراوان از شدت شعف میسرود که بعد از مرگش بشکل دیوان او منتشر شد. و بیدلیل نیست که آن مجموعه را   امام نامیده اند. اثباتی قاطع بر شعار انقلابی در سال ۵۷ که  «دیو چو بیرون رود دیو دگر درآید.»