ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یونسکو: به کمک موزه قاهره بشتابید

انفجارهای اخیر در قاهره به موزه هنرهای اسلامی به شدت آسیب زده است. این موزه مجموعه‌ای منحصر به فرد از آثار هنری اسلامی را در خود داشت.

سازمان یونسکو خواهان کمک‌های جهانی برای بازسازی موزه هنرهای اسلامی در قاهره شده است.

موزه هنرهای اسلامی در قاهره بر اثر انفجار آسیب‌های فراوانی دید.

انفجار روز جمعه ۲۴ ژانویه در مقابل مراکز امنیتی و پلس در قاهره، پایتخت مصر، به موزه هنرهای اسلامی در این شهر نیز آسیب‌های فراوانی وارد و بسیاری از اشیاء و آثار تاریخی آن را تخریب کرده است. این بمب که در یک خودرو کار گذاشته شده بود و در خیابان پورت سعید در قاهره منفجر شد، به نمای این ساختمان تاریخی، سقف آن و همچنین اشیاء درون موزه آسیب‌های گسترده وارد کرد. در این انفجار چهار نفر کشته شدند. محمد ابراهیم، وزیر کشور مصر از تخریب بیشتر آثار موزه و همچنین سوختن تعدادی از نسخه‌های خطی و دست نویس خبر داده است.

نگرانی‌های یونسکو

ایرینا بوکووا، مدیرکل سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد، یونسکو، نیز ضمن محکوم کردن این حمله انتحاری نگرانی شدید این سازمان را از نابودی آثار هنری، فرهنگی و تاریخی مصر بر اثر خشونت‌های اخیر اعلام کرد. او همچنین از تمام کشورهای جهان خواست از عملیات بازسازی این موزه به منظور بازگشایی هرچه سریع‌تر آن حمایت کنند.

بسیاری از اشیاء تاریخی موزه تخریب شده‌‌اند.

مدیرکل یونسکو اعلام کرد این سازمان تجربه و تخصص خود را در اختیار متخصصان مصری برای بازسازی و مرمت موزه هنرهای اسلامی و اشیاء آسیب دیده آن می‌گذارد. به گفته بوکووا، این اشیاء بخشی از تاریخ جهان را روایت می‌کنند و جزو میراث مشترک بشری هستند.

در پی این انفجار، گروهی از افراد داوطلب در وزارت عتیقات مصر که در همان هفته توسط دو سازمان بین‌المللی ایکوموس و ایکروم در حال آموزش دیدن برای امدادرسانی به موزه‌های آسیب دیده بودند، ساعتی پس از انفجار در محل موزه حاضر شده و عملیات نجات اشیاء  را آغاز کردند. ایکوموس شورای جهانی بناها و محوطه‌هاست و ایکروم نیز مرکز بین‌المللی مطالعه و مرمت آثار فرهنگی است که دفتر اصلی آن در شهر رم، ایتالیا، قرار دارد. ایرینا بوکووا عملیات وزارت عتیقات مصر و همچنین سازمان‌های مردمی در نجات اشیاء آسیب دیده را ستود.

موزه‌ منحصر به فرد مصر

موزه‌ هنرهای اسلامی قاهره یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های هنر اسلامی در جهان است. آثار چوبی، گچ‌بری‌‌های مختلف و اشياء و ظروف شیشه‌ای و میناکاری و همچنین نسخه‌های خطی بسیار کمیاب و نفیس از قرآن جزو نمونه‌های مثال زدنی و منحصر به فرد این موزه هستند. موزه دارای بیش از ۱۰۲ هزار اثر هنری است که از این میان حدود چهار هزار اثر در معرض دید قرار دارند و بقیه در انبارهای موزه نگهداری می‌شوند. ساختمان موزه که در سال ۱۹۰۲ تکمیل شده توسط معمار ایتالیایی، آلفونسو مانسکالو به سبک ساختمان‌های دوران مملوک‌ها طراحی و ساخته شده و اکنون خود یکی از آثار شاخص پایتخت مصر به شمار می‌آید.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.