ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مخالفت‌ها با طرح انحلال سازمان محیط زیست

مخالفت‌ها با طرح گروهی از نمایندگان مجلس برای انحلال سازمان محیط زیست و ادغام آن در وزارت کشاورزی افزایش یافته و انجمن‌های غیردولتی بیانیه‌هایی با انتقاد از آن منتشر کرده‌اند.

طرح انحلال سازمان حفاظت محیط زیست ایران و ادغام آن با سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در حالی توسط گروهی از نمایندگان مجلس تهیه شده که اکنون با مشخص شدن جزییات این طرح موجی از مخالفت‌ها توسط سازمان‌های غیردولتی، کارشناسان محیط زیست و تعداد دیگری از نمایندگان مجلس آغاز شده است.

مخالفت‌ها با طرح انحلال سازمان محیط زیست ایران افزایش یافته است.

به موجب این طرح، این دو سازمان‌ پس از ادغام زیر مجموعه‌ای از وزارت جهاد و کشاورزی خواهند بود و تمام امکانات، اختیارات و نیروی سازمان حفاظت محیط زیست در اختیار سازمان جنگل‌ها قرار می گیرد. ۶۳ نماینده مجلس که این طرح را تهیه کرده‌اند می‌گویند هدف از این طرح کوچک کردن دولت، پاسخگو ساختن رییس سازمان محیط زیست و جلوگیری از موازی‌کاری دو سازمان حفاظت محیط زیست و جنگل‌ها، مراتع و آبخیز‌داری بوده است. به اعتقاد تهیه‌کنندگان طرح، همسانی بسیاری از وظایف این دو سازمان، تدوین یک مدیریت واحد و یک پارچه برای آن‌ها را می‌طلبد.

مخالفت انجمن‌های محیط زیستی

با انتشار جزییات این طرح در هفته گذشته، گروهی از انجمن‌های محیط زیستی در غرب کشور با انتشار بیانیه‌ای ضمن انتقاد از آن از ریاست مجلس، نمایندگان مردم، دوست‌داران و فعالان محیط زیست و تمام دانشگاهیان خواستند با واکنش به این طرح جلو آن‌چه که «نادیده گرفته شدن ملاحظات محیط زیستی» خوانده‌اند گرفته شود. این بیانیه به امضای ۳۰ انجمن و تشکل مردم نهاد محیط زیستی در استان‌های لرستان، چهار محال و بختیاری، کردستان، کرمانشاه وایلام رسیده است.

انجمن‌های غیردولتی محیط زیستی در غرب کشور می‌گویند این طرح نشان می‌دهد که نمایندگان پیشنهاد دهنده از وضعیت بحرانی حاکم بر محیط زیست کشور آگاهی ندارند و قصد تنزل جایگاه آن را دارند.

نویسندگان این بیانیه طرح ادغام سازمان حفاظت محیط زیست در وزارت کشاورزی را مغایر با ماموریت‌های حاکمیتی و نظ‍ارتی این سازمان که طبق اصل ۵۰ قانون اساسی بر عهده آن گذاشته شده قلمداد کرده‌ و نوشته‌اند این طرح نشان می‌دهد که نمایندگان پیشنهاد دهنده از وضعیت بحرانی حاکم بر محیط زیست کشور آگاهی نداشته و تفاوت فاحش ماموریت‌های وزارت کشاورزی با سازمان محیط زیست را نمی‌دانند. انجمن‌های محیط زیستی غرب کشور همچنین این اقدام نمایندگان را برخلاف تلاش‌های دولت جدید در راستای توجه به وضعیت محیط زیست کشور ارزیابی کرده‌اند.

تعدادی از انجمن‌های امضاء کننده این بیانیه عبارتند از: انجمن زیست محیطی تسنیم در چهار محال و بختیاری، انجمن آوای حیات زاگرس، دوستداران طبیعت بروجن، وحدت سبز فرخ شهر، نغمه سبز، کانون دانشجویان و دانش‌آموختگان لردگان، انجمن صیانت از بام خرم آباد، حامیان جنگل‌های لرستان، مهندسین محیط زیست زاگرس، انجمن سبز بانه، انجمن سبز کروس در کردستان و انجمن انسان و زمین در کرمانشاه.

طرحی برای دست اندازی به اراضی ملی

غیر از مخالفت گسترده گروهی از انجمن‌های محیط زیستی، جامعه جنگلبانی ایران نیز از این طرح انتقاد کرده و آن را غیر کارشناسی خوانده است.

 رییس جامعه جنگلبانی ایران می‌گوید  تنها راه جلوگیری از موازی‌کاری سازمان‌های محیط زیست و  جنگل‌ها و مراتع تشکیل «وزارتخانه‌ منابع طبیعی» به شکلی است که هر یک از این دو سازمان زیر نظر آن اما به طور مستقل فعالیت کنند.

هادی کیادلیری، رییس جامعه جنگلبانی ایران، این طرح را باعث آسان شدن دست اندازی به ارضی ملی و منابع طبیعی می‌داند. به گزارش خبرگزاری مهر، کیادلیری در تشریح مخالفت‌های خود می‌گوید با ادغام این دو سازمان مشخص نیست تکلیف سایر بخش‌های محیط زیست از جمله محیط زیست انسانی که بحث‌های مهمی مانند آلودگی‌ها را دنبال می‌کند و همچنین محیط زیست دریایی چه می‌شود. به گفته رییس جامعه جنگلبانی، کار سازمان محیط زیست نظارتی و وظیفه سازمان جنگل‌ها و مراتع اجرایی است، بنابراین نظارت نمی‌‌تواند هرگز زیر مجموعه اجرا قرار بگیرد.

وزارتخانه منابع طبیعی

کیادلیری همچنین تصریح کرد در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد از تخریب‌ها در محیط زیست و منابع طبیعی به ویژه در غرب کشور از بخش کشاورزی ناشی می‌شود. بنابراین با ادغام محیط زیست در وزارت کشاورزی این مشکلات افزایش می‌یابد. کیادلیری می‌گوید سازمان محیط زیست باید ترمزی برای زیاده خواهی‌های بخش کشاورزی باشد و نه زیر مجموعه آن. او تنها راه جلوگیری از موازی‌کاری این دو سازمان را تشکیل «وزارتخانه‌ منابع طبیعی» می‌داند به شکلی که هر یک از این دو سازمان زیر نظر آن اما به طور مستقل فعالیت کنند.

مخالفت فراکسیون محیط زیست مجلس

سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس نیز با انتقاد از طرح ادغام این دو سازمان می‌گوید این کار بحران‌های زیست محیطی را افزایش می‌دهد. به گفته مهرداد بائوج لاهوتی بردن سازمان محیط زیست به زیر مجموعه وزارت کشاورزی اشتباه محض است. این نماینده مجلس نیز ضرورت تشکیل یک وزارتخانه را برای محیط زیست و منابع طبیعی به عنوان تنها گزینه قابل قبول برای ادغام این دو سازمان عنوان کرده است.

منابع طبیعی قربانی تصمیمات عجولانه

کمال‌الدین پیر موذن، عضو هیئت رییسه فراکسیون محیط زیست مجلس هم از نمایندگان خواست تا منابع طبیعی ایران را قربانی تصمیمات عجولانه نکنند. او همچنین از سایر نمایندگان خواست مانع تنزل جایگاه مدیریت سازمان محیط زیست شوند. پیرموذن با اشاره به گستردگی بحران‌‌ها و مسائل مربوط به محیط زیست می‌گوید ادغام محیط زیست در وزارت کشاورزی صلاح نیست. او در گفتگو با خبرگزاری مهر عنوان کرد در حال حاضر فراکسیون محیط زیست مجلس تلاش می‌کند توجه نهاد ریاست جمهوری را بیش از پیش به مسائل زیست محیطی جلب کند، اما در همین حال برخی نمایندگان به دنبال تنزل جایگاه محیط زیست در کشور هستند. به گفته پیرموذن اکنون که رییس سازمان محیط زیست معاون رییس جمهور است در بسیاری موارد زورش به دستگاه‌ها و ارگان‌های دیگر نمی‌رسد، چه برسد به زمانی که جایگاهش در حد یک معاون وزیر کاهش یابد. او از نمایندگانی که این طرح را تهیه کرده‌اند خواست امضای خود را پس بگیرند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شیرین محمدی

    مخالف ا

  • mani

    بعد از انحلال سازمان برنامه  و تجربه پیامدهای  ان حالا نوبث قربانی کردن یکی یگر از سازمان هاییست که وجود و  گسثرش ان در این دوره  لازم اسث.دشمن  در لباس های گوناگون  میخواهد این سرزمین  را از بین ببرد. پایدار باد میرات کورش.