ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دومین دادگاه مرسی با تنش و شعار برگزار شد

دومین دادگاه محمد مرسی، رئیس جمهور برکنار شده مصر با بگومگوی تند او و دادستان آغاز شد. مرسی در قفسی شیشه‌ای قرار داشت و تصاویر دادگاهش به طور مستقیم از تلویزیون دولتی پخش نشد.

دومین دادگاه محمد مرسی، رئیس جمهور برکنار شده مصر با بگومگوی تند او و دادستان آغاز شد. مرسی در قفسی شیشه‌ای قرار داشت و تصاویر دادگاهش به طور مستقیم از تلویزیون دولتی پخش نشد.

تلویزیون دولتی مصر لحظاتی از شروع محاکمه را به طور زنده پخش کرد

دومین دادگاه از چهار دادگاه تعیین شده برای محمد مرسی، روز سه‌شنبه (۲۸ ژانویه/۸ بهمن) در میان تدابیر شدید امنیتی در قاهره برگزار شد. رئیس جمهور برکنار شده مصر را با هلی‌کوپتر به محل محاکمه آوردند.

در این دادگاه، او و چند عضو دیگر اخوان‌المسلمین به اتهام سازماند‌هی فرار دسته‌جمعی زندانیان در شورش‌های سال ۲۰۱۱ محاکمه می‌شوند. محمد سعد الکتاتنی، رییس پارلمان منحل شده مصر، محمد ال‌بلتاجی، رهبر حزب آزادی و عدالت و  عصام العریان، معاون این حزب نیز در دادگاه حضور داشتند.

مرسی و ۲۱ عضو دیگر اخوان‌المسلمین در قفس به دادگاه آورده شدند. مرسی جداگانه و در قفسی شیشه‌ای و مخصوص در محوطه دادگاه قرار گرفت. او جریان محاکمه را از طریق گوشی می‌شنید و تنها با اجازه قاضی می‌توانست حرف بزند.

این سیستم برای آن است که فریادها یا شعارهای اعتراضی متهمان به گوش سایرین در دادگاه نرسد.

مرسی اما پیش از شروع کار دادگاه و تنظیم سیستم صوتی، خطاب به قاضی گفت: «من شما را نمی‌شناسم. شما که هستید؟» قاضی جواب داد: «من رئیس دادگاه کیفری قاهره هستم». مرسی نیز گفت: «من هم رئیس جمهور قانونی کشور هستم.»

متهمان دیگر نیز شعار سرنگونی حکومت نظامی را دادند. تلویزیون دولتی مصر که شروع دادگاه را  به طور مستقیم از تلویزیون دولتی مصر پوشش می‌داد، برنامه خود را با ادامه جلسه و شروع شعارها متوقف کرد.

این یکی از چهار دادگاهی بود که علیه محمد مرسی تشکیل می‌شود. زمان جلسه بعدی دادگاه آخر ماه فوریه تعیین شده است.

به دستور قاضی دادگاه، سایر متهمان که فلسطینی و لبنانی‌ هستند، به دادگاه آورده نشدند. دادستان، مرسی و دیگران را متهم به توطئه‌چینی برای کمک به زندانیان حماس و حزب‌الله در فرار از زندان "وادی النطرون" در دلتای نیل کرده است.

این گروه از زندانیان در ژانویه سال ۲۰۱۱ بدون محاکمه در بازداشت دولت مصر بودند.

از دیگر اتهامات محمد مرسی، قتل تظاهرکنندگان مصری است. پرونده دیگری علیه او نیز در مرحله آماده‌سازی است تا به اتهام جاسوسی و تروریسم محاکمه شود.

به اعتقاد بسیاری ناظران، اکثر این اتهام‌ها انگیزه سیاسی دارند.

در زمان محاکمه مرسی، گروهی در حمایت از او و اخوان‌المسلمین در بیرون دادگاه تجمع کرده و شعار می‌دادند. تلویزیون دولتی مصر تعداد تظاهرکنندگان را که با شلیک گاز اشک‌آور متفرق شدند،  حدود ۳۰۰ نفر اعلام کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • stop censorship

    چطوری است که چپ ها ( روسی ، مذهبی ، التقاطی ) هر وقت می خواهند چهره های ملی و ملی مذهبی و لیبرال و یا سیاستمداران لیبرال و دموکرات خارجی و یا اصولا سیستم های دموکراتیک و لیبرال را بر رسی کنند میروند سرغ یک چپی از جنس خودشان و یا در بهترین حالت میروند سراغ یک چپ مذهبی یا التقاطی ؟ چه کسی این رانت را به چپ داده که باید ما هر چیزی را تا از فیلتر یک مارکسیست رد نشده نتوانیم بشنویم ؟ مثلا انقلاب مصر باید به تایید *** برسد !!! که معلوم نیست الآن کجاست ؟ در امریکا باید نوام چامسکی تایید کند که اوباما با بقیه تفاوت عملکرد دارد !!!! ازادی و دموکراسی در غرب مفهومی ندارد مگر اینکه یک مارکسیست در امریکا انرا تایید کند ! اردوغان و الغنوشی تا پ ک ک ومارکسیست ها انها را تایید نکنند دیکتاتور هستند !!! اما بر عکس ان هرگز اتفاق نمی افتد یعنی سیستم مارکسیستی در هیچ کجای جهان با معیار های روشنفکران لیبرال نباید محک زده شود ! چون مارکسیستها مادر زادی صحیح هستند . نظر هیچ روزنامه نگار و روشنفکر لیبرال و هوادار دموکراسی در مورد کاسترو ، حزب توده ، فدائیان ، اوکراین ، عملکرد چپ ها در تونس و مصر و لیبی و ترکیه و ایران پرسیده نمی شود ! من این ارزو را به گور میبرم که رادیو فردا ، دوچه ولله ، بی بی سی ، زمانه ، خودنویس ، روز ، ایران امروز ، عصر نو ، اخبار امروز ، پیک ایران ، ، پیک نت ، ... در موردی با بنی صدر ، رضا پهلوی ، مریم رجوی ، امیر انتظام ، عبدالعلی بازرگان ، سروش ،ابراهیم یزدی ، معین فر ، ورجاوند ، باوند،امیر طاهری ، فاطمی ، ... مصاحبه کنند . البته خودنویس گاهی با زیر نویس حمله چماقدارانه برای خالی نبودن عریضه چیزی از بنی صدر غیر مستقیم نقل میکند ولی عمدتا بلند گوی تندروها وباندهای امنیتی آنها در ج ا است . ایا نوعی سانسور بر همه این رسانه ها ***حاکم شده ؟ . این تابو را هم بشکنید که عده ای باید همیشه سانسور باشند و عده دیگری روضه خوان همه جا !