ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظریف: راه‌حل بدون اسد برای سوریه "توهم" است

وزیر خارجه ایران در مصاحبه با روزنامه آلمانی "فرانکفورتر آلگماینه تسایتونگ" خواستار آتش‌بس در سوریه شده و سکوت در برابر بنیادگرایی اسلامی در این کشور را برای خود اروپا خطرناک خوانده است.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در مصاحبه با روزنامه آلمانی "فرانکفورتر آلگماینه تسایتونگ" خواستار پایان گرفتن خونریزی در سوریه شد و  هر راه‌حلی بدون بشار اسد برای بحران سوریه را یک "توهم" خواند.

روزنامه آلمانی "فرانکفورتر آلگماینه تساینونگ" در  حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ، با وزیر خارجه ایران مصاحبه مفصلی انجام داده که بخش‌هایی از آن در رو یکشنبه دوم فوریه در وبسایت این روزنامه آمده است. مشروح این گفتگو روز دوشنبه سوم فوریه در دسترس خواهد بود.

محمدجواد ظریف در این مصاحبه بر لزوم آتش‌بسی فوری در سوریه تاکید کرده و افزوده است: «مهم نیست که این آتش‌بس در یک نقطه یا در تمام سوریه باشد؛ خونریزی در سوریه باید پایان یابد.»

ظریف شرایط در سوریه را "فاجعه" دانسته و خواهان کمک‌های انساندوستانه برای "همه مردم سوریه" شده است.

او هم‌زمان از مخالفان اسد و حامیان خارجی‌شان انتقاد کرده و گفته است: «بالاخره باید این توهم را به فراموشی سپرد که بدون اسد می‌توان به راه‌حلی دست یافت. ما اینجا در مورد آدم‌های زیادی که دست‌شان به خون آلوده است حرف می‌زنیم و همچنین در مورد پول‌ها و سلاح‌هایی که از خارج ارسال می‌شوند. هیچ کس نمی‌تواند خود را مقدم بر دیگران بداند. حقی برای کشورهای خارجی وجود ندارد که در این باره تصمیم بگیرند که چه کسی در سوریه حکومت کند.»

وزیر خارجه ایران همچنین در مورد خطر گسترش بنیادگرایی اسلامی در سوریه هشدار داده و گفته است، این موضوع نه تنها منطقه را به خطر می‌اندازد بلکه «عواقب آن به جای جای اروپا هم سرایت خواهد کرد.»

محمدجواد ظریف در پاسخ به سوال احتمال همکارهای نزدیک‌تر ایران با کشورهای غربی در مبارزه علیه این بنیادگرایان گفت: «در این صورت باید کشورهایی رفتارشان را بازنگری کنند که از یک طرف ادعای مبارزه با تروریسم را دارند و از طرف دیگر از گروه‌های خطرناک تروریستی حمایت می‌کنند. اعتماد، مسیری یک‌طرفه نیست.»

تاکید بر استفاده از تکنولوژی اتمی

روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه" نوشته است که  وزیر خارجه ایران می‌خواهد مذاکرات هسته‌ای پیش‌رو را با «نیتی مثبت و با اعتماد به نفس» هدایت کند اما تاکید دارد که ایران حاضر نیست غنی‌سازی را به شکل قابل توجهی کاهش دهد. او می‌گوید: «حرف‌های بسیاری برای گفتن داریم. دستیابی به توافق خیلی سخت نیست، در صورتی‌که دچار خیالبافی نشویم و بر سر یک برنامه اجرایی مشترک توافق کنیم. هدف مشترک، صلح‌جویانه ماندن برنامه اتمی ایران است.» راه‌حل ساده، وجود ندارد.

ظریف در کنفرانس امنیتی مونیخ در میزگردی با حضور شرکت‌کنندگان ایرانی و آمریکایی تصریح کرد: «نمی‌توانیم بپذیریم که کسی ما را از داشتن این تکنولوژی منع کند.» پس از تمام شدن سخنان ظریف و خروج او، شرکت‌کننده‌ای از اسراییل وارد میزگرد شد.

ظریف پیش از این مبزگرد، با جان کری وزیر خارجه آمریکا در باره مذاکرات هسته‌ای صحبت کرده بود که روز هجدهم فوریه در وین آغاز خواهند شد. او این ملاقات را "دیداری خوب" توصیف کرد.

ظریف همچنین گفت که نزد دو طرف «میزان زیادی عدم اعتماد» وجود دارد؛ با این وجود ایران مایل به همکاری با غرب است  تا به «راه‌حلی دائمی و پایدار» دست یابد. او افزود «راه‌حل نامتعادل نهایتا پایدار نخواهد ماند.»

پیش‌تر گفته شده بود که نیویورک محل مذاکرات بعدی اتمی ایران و گروه پنج بعلاوه یک خواهد بود، اما عباس عراقچی، معاون ظریف با رد این خبر، عنوان کرد که شرایط سیاسی برای انجام گفتگوها در نیویورک آمادگی نداشت.

ظریف و آمانو در نشست امنیتی مونیخ

یوکیا آمانو دبیرکل آژانس بین‌المللی اتمی نیز در کنفرانس امنیتی مونیخ از «بازخوردهای بسیار مثبت و امیدوار کننده‌» ایران یاد کرد و افزود: «با این همه هنوز کارهای بسیاری در انتظار ما هستند.»

 آمانو با اشاره به به مذاکرات گروه پنج بعلاوه یک و ایران در روزهای آینده، ابراز امیدواری کرد که طرفین تا آغاز تابستان به «راه‌حلی همه‌جانبه» دست یافته باشند.

در این میان، کارل بیلت وزیر خارجه سوئد، هشدار داده که "شکاف بی‌اعتمادی" نزد طرفین می‌تواند موجب "بروز موانعی" در گفتگوهای هسته‌ای شود: «ایران باید ثابت کند که برنامه اتمی‌اش واقعا و نهایتا جهت‌گیری صلح‌آمیز دارد.»

تحریم‌های آمریکا برقرار می‌مانند

از صحبت‌های مقام‌های آمریکایی می‌توان این طور برداشت کرد که تحریم‌های آمریکا علیه ایران علیرغم مذاکرات پیش رو، فعلا لغو نخواهند شد. آگاهان مدعی‌اند که این موضوع را جان کری در دیدار با جواد ظریف در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ اظهار داشته است. خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا، این خبر را تایید کرده است.

 خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از همین مقام وزارت خارجه آمریکا  نوشته که در این دیدار، وزیر خارجه امریکا خواهان آزادی سعید عابدینی و امیر حکمتی، دو شهروند ایرانی-آمریکایی شده  که در زندان‌های ایران در بازداشت به سرمی‌برند.

در حال حاضر در هر دو نهاد کنگره و سنای آمریکا بحثی در جریان است که با توجه به مذاکرات پیش رو آیا تحریم‌های علیه ایران را فعلا برقرار نگاه دارند. این در حالی است که گروهی از نمایندگان خواستار تشدید تحریم‌ها علیه ایران هستند.

این در حالی است که اداره کل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه روز یک‌شنبه دوم فوریه، با انتشار اطلاعیه‌ای پیرامون دیدار ظریف و کری در حاشیه نشست مونیخ تاکید کرده که «هرگونه خبرسازی در باره محتوای این دیدار و گفت‌وگوی انجام شده دقیق نیست و مورد تایید وزارت امور خارجه قرار ندارد.»

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهاد - فریاد

    آقای ظریف چرا این همه به مردم دروغ می گوئید شما اگر خواهان حفظ اسد بودید چرا برای شرکت در اجلاس ژنو این همه سینه می زدید اتفاقا برای شما اسد مهم نیست بلکه پایگاهی می خواهید که تضمین داده شود برای موضوع دخالتتان در لبنان و حفظ حرب الله لبنان و دخالتهای بیشتر شما در مسائل جهان عرب . از اینرو هم ما و هم شما می دانید که موضوع بشار اسد نیست . اگر یادمان نرفته باشد اعتراضات مردم سوریه همزمان با اعتراضات مردم مراکش شروع شد مراکش چون جمهوری اسلامی در آن دخالت نداشت می بینیم که پادشاه مراکش با کاهش قدرتش و انجام رفرم مردمش را آرام کرد نه کشتاری انجام شد و نه شهرهائی تخریب شد اما جمهوری اسلامی مانند گروگان گیری سفارت آمریکا جنگ ایران و عراق موضوع هسته ای و حتی انقلاب 22 بهمن طوری لجن مال کرده است که حد و حساب ندارد و سوریه نیز همان موقع بدون اینهمه خسارت به ایران و سوریه می توانست با یک گفتگوی جدی و رفرمهای منطقی موضوع را حل و فصل کرد .

  • ظریف: راه‌حل بدون اسد برای سوریه “توهم” است | آبتین غفاری

    […] منبع: رادیو زمانه […]

  • ظریف: راه‌حل بدون اسد برای سوریه “توهم” است | ورود سگ و اصلاح طلب ممنوع

    […] منبع: رادیو زمانه […]

  • ظریف: راه‌حل بدون اسد برای سوریه “توهم” است | maryam nayeb yazdi - مریم نایب یزدی - من یک فاحشه هستم

    […] منبع: رادیو زمانه […]

  • ظریف: راه‌حل بدون اسد برای سوریه “توهم” است | Hossein Noorani Nejad | حسین نورانی نژاد

    […] منبع: رادیو زمانه […]

  • farid

    گرو ه تروریستی حزب اله را برای کشتا ر سوری ها به کمک اسد جانی فرستاده اند. 

  • tou ham touzard az ab daramady

    http://www.radiozamaneh.com/123077 شما در اشتباه مطلق هستی همان گونه که پیشینیان شما در مورد اشغال سفارت امریکا و در مورد غنی سازی در اشتباه بودند و سر انجام هزینه ان اشتباهات را مردم ایران دادند ایران موش ازمایشگاه نیست که هر دوره یکی بیاید تمرین وزارت خارجه کند و گند بزند و برود اقای ظریف مردم ایران از شما قدردانی کردند چون یک سنگ را از چاه سیاست خارجی در اوردید ولی به شما چک سفید نمی دهند که یک سنگ دیگر را در چاه نگه دارید اسد یک جنایت کار مفت خور بی خاصیت است برای مردم خودش و مردم ایران او در قبال میلیاردها دلار که ایرانیان را سرکیسه کرد مثل اربابش نم پس نداد حتی حاضر نشد در شورای خلیج فارس جلوی شیوخ فاسد بایستد و علیه چشم داشت انها به خاک ایران رای دهد . شما یا ترسیده اید از امثال لاریجانی و شریعتمداری یا انگونه که اپوزیسیون و اسرائیل و محافظه کاران امریکایی می گفتند دارید بازی میکنید . من فکر نمی کنم که در میان آن انبوه ندانم کاران ، منفعت پرستان و الت دست ها که منافع خودشان را هم نمی دانند شما هم فاقد شعور سیاسی باشید که ندانید اینکه القاعده پایش به سوریه باز شد فقط و فقط تقصیر جنایت کاری مثل اسد بود و دخالت خارجی ( روسیه وج ا و حزب الله ) برای حفظ او در حالیکه او بیرحمانه کشتار کرد مردمش را که دموکراسی می خواستند ، بهتر بروید استعفا بدهید مثل نجفی تا مثل احمدی و نژاد و علی لاریجانی مزخرف سر هم کنید در مورد دخالت خارجی !!!! اقا مردم ایران به تنگ امده اند از این دخالت های شما اینجا و انجا . به روحانی رای دادند چون او قول داد ج ا را از ماجراجویی در سیاست خارجی و دشمنی با غرب نجات میدهد اگر مثل خاتمی اول کار جا بزنید ج ا انتخابات و مردم را باید فراموش کند . چون اینبار مثل اوکراین یا سوریه خواهید شد و کسی نیست که به داد شما بیاید . چون ابله تر از شما فکر نمی کنم کسی دیگر باقی مانده باشد حتی در کره شمالی . بس کنید اقا !

  • hasani

    تحریمها لغو و بمب سازی ادامه یابد؟  عجب اشتهایی دارند   ! 

  • darush

    مگر میشود جانی که برای حفظ قدرت هزاران زن و بچه را با بمب شیمیایی  و بشکه باروت کشته و فقط ۱۱٫۰۰۰ نفر ر اتحت شکنجه شدید بقتل رسانده  همچنان برای ابد حکومت کند؟  مگر جمهوری نیست ؟ شرم هم   حدی دارد.  اصلا سوریه چه ربطی بمردم ایران دارد؟