ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت کار ايران از حذف قرارداد سفيد امضا خبر داد

حسين قبادی، مديرکل دفتر تنظيم

حسين قبادی، مديرکل دفتر تنظيم و نظارت بر روابط کار وزارت کار ايران از حذف قرارداد سفيد امضا خبر داد.

به‌گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران (ايرنا) حسين قبادی با اعلام اين خبر، گفت: "قرارداد سفيد امضا ديگر مستند نيست و کارفرمايان اجازه استفاده از اين نوع قرارداد را ندارند."

مديرکل دفتر تنظيم و نظارت بر روابط کار وزارت کار در همين حال افزود: "ما امروز نمی‌توانيم بدون توجه به کارفرمايان و اقتصاد در مورد حقوق کار صحبت کنيم و زمانی می‌توان از دائمی بودن قراردادها صحبت کرد که حق اخراج را به کارفرما بدهيم."

سال گذشته علی دهقان‌کیا، نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران گفته بود بیش از ۵۵ درصد کل قرارداد‌ها بین کارگران و کارفرمایان "سفید امضا" منعقد می‌شود.

وی همچنين افزوده بود: "بیش از ۸۰ درصد کل بنگاه‌های کشور کوچک هستند و قراردادهای سفید امضا در این بنگاه‌های اقتصادی گسترش یافته است."

برخی از کارفرمايان با بستن قرارداد سفيد امضا با کارگران اين امکان را به خود می‌دهند که افزون بر بيمه نکردن آن‌ها هر زمان که خواستند آنان را اخراج کنند.

بسياری از مردم به دليل تأمين حداقل نيازهای معيشتی خود و پيدا کردن شغل به دريافت حداقل حقوق بدون بيمه و مزايا نيز از کارفرمايان راضی هستند.

مطابق با قانون کار ایران، قرارداد کار عبارت است از "قراردادی کتبی یا شفاهی که به‌موجب آن کارگر در قبال دریافت حق‌السعی، کاری را برای مدت موقت یا مدت غیرموقت برای کارفرما انجام می‌دهد."

در طرح اصلاحی قانون کار مقرر گردیده است قراردادهای با بیش از ۳۰ روز باید به صورت کتبی و در فرم ویژه که توسط وزارت کار و امور اجتماعی در چارچوب قوانین و مقررات تهیه و در اختیار قرار می‌گیرد، منعقد و ثبت گردد؛‌ اما کارفرمایان در ابتدای کار با کارگر ضمن گرفتن قراردادهای سفید امضا، سفته و حتی تعهد محضری هم دریافت‌ می‌کنند و در صورتی که کارگر احقاق حق کند، سفته او را به اجرا می‌گذارند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • رضا

    امنیت شغلی دو سویه است نه اینکه کارگری که دایمی است یک عمر از کارفرما بدون کار کردن باج گیری کند و تا زمان بازنشستگی و تنها به شرط حضور در محل کار حقوق بگیرد.

  • محسن

    تو کارفرما چیزی به عنوان امنیت شغلی به گوشت خورده.با این متنی که نوشتی باید دنبال برده باشی در ضم مالزی ازین خبرا نیست.

  • hassan

    من تولید کننده لوازم یدکی خودرو هستم طبق قانون کار در ایران شما درخدمت کارگر هستیدو خیلی از افراد از این قانون  سو استفاده میکنند. مرا قانون کار بیچاره کرد مجبور شدم به مالزی بیایم در اینجا هر گونه قراردادی که با کارگر بسته شود معتبر است فقط سو استفاده جنسی ممنوع است که در قرارداد نباید باشد بهمین خاطر کارگران و کارفرمایان قادر به سواستفاده نیستندو درنتیجه از هم هراسی ندارند اگر کسی راضی نباشد کار نمیکند تا وقتی که کارفرمای مناسبی داشته باشد کارفرما هم از استخدام نمیترسد چون اگر راضی نبود اخراج میکند ای باعث شده تا کارفرمایان از نیروی انسانی استفاده کنند در جاییکه ماشین الات گران باشد. نرخ بیکاری مالزی زیر ۴ درصداست